خرید تور تابستان

حدیث می‌سازم قربةً إلی الله

امیر ترکاشوند، نویسنده‌ی کتب دینی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «حدیث می‌سازم قربةً إلی الله» نوشت:

مرتضی مطهری هنگام سخنرانی در مسجد جامع بازار تهران در سال ۱۳۵۴ گفت:

«جعل حديث
ديگری -كه اين‌ها در تاريخ رخ داده است – برای اين‌كه مردم را هدايت و راهنمایی كند، می‌آيد حديثی از پيغمبر يا امام جعل می‌كند در حالی‌كه غرض شخصی ندارد بلكه غرضش هدايت مردم است ولی فكر می‌كند كه اگر چنين حديثی از پيغمبر يا امام برای مردم نقل بكند مردم بهتر می‌پذيرند. مثلا [با خود می‌گويد] مردمی كه اين قدر غيبت می‌كنند و حرف لغو می‌زنند، خوب است برای اين‌كه غيبت نكنند و حرف لغو نگويند من بيايم حديثی جعل بكنم در فضيلت فلان دعا كه اين حديث را مردم بخوانند و بجای حرف لغو و بيهوده و غيبت بروند دعا بخوانند، يا در ثواب قرآن بگويم فلان سوره قرآن را اگر چهل بار پشت سر يكديگر بخوانيد فلان اثر را دارد. آيا اين كار خوبی است؟

مسئلة: هدف مقدس است ولی یک كسی می‌خواهد با دروغ و جعل اين هدف مقدس را تأمين بكند آيا اين درست است يا درست نيست؟ در تاريخ، خيلی‌ها بوده‌اند كه چنين كاري كرده‌اند. حديثی است كه در اغلب كتب تفسير نوشته‌اند، ظاهرا در مقدمه مجمع‌البيان هم هست و من مكرر در كتاب‌ها خوانده‌ام؛ اين حديث را از ابی‌بن‌كعب نقل می‌كنند در فضائل مخصوص قرائت سوره‌های قرآن، مثلا برای خواندن سوره سبح اسم فضيلت خاصی ذكر می‌كنند، سوره هل اتيك حديث الغاشية “فضيلت و ثواب ديگری، سوره لم يكن الذين كفروا ثواب ديگری، سوره بقره ثواب ديگری، سوره آل‌عمران ثواب ديگری، براي هر كدام یک چيزی گفته‌اند. همه هم از پيغمبر روايت شده. شخصی رفت از آن كسی كه اين حديث را روايت می‌كرد پرسيد: آخر چطور است كه فقط تو اين حديث را روايت ميكنی و يك نفر ديگر غير از تو روايت نكرده؟ گفت: راستش را بخواهيد اين حديث را من برای رضای خدا جعل كردم. من ديدم مردم در مجالس كه می‌نشينند شروع می‌كنند به افسانه‌ها و تاريخ جاهليت را نقل كردن و اشعار جاهليت را خواندن؛ ديدم وقت مردم دارد بيهوده تلف می‌شود؛ برای اين‌كه به جای اين كار بيهوده، مردم را وادار كنم به تلاوت قرآن، آمدم اين حديث را از زبان پيغمبر گفتم، اين‌كه عيبی ندارد!

ديگری می‌آيد برای فلان مقصد يک خواب جعل می‌كند، و فكر می‌كند با اين خواب مردم را هدايت می‌كند. آيا اين كارها درست است كه انسان برای هدف مقدس، از وسائل نامقدس استفاده بكند؟ نه، اين كار غلط است. اين مطلب قبلا در ذهن خودم مكرر آمده بود، همين امروز كه باز تفسير الميزان را در همين زمينه مطالعه می‌كردم ديدم ايشان ادب تبليغ نبوت را كه از قرآن استنباط كرده‌اند كه به طور كلی چه آدابی را همه انبياء و از جمله رسول اكرم رعايت می‌كردند از جمله همين مطلب را ذكر كرده‌اند كه هرگز انبياء در سيره و روش خودشان، برای رسيدن به حق، از باطل استفاده نمی‌كنند، برای رسيدن به حق هم از خود حق استفاده می‌كنند»
(سیری در سیره نبوی، مرتضی مطهری ص ۱۱۳-۱۱۱)

اگر مطهری امروز زنده بود (احتمالا) مطهری‌تر شده بود ولی شگفت آن‌که اینک مساجدِ بازار و غیر بازار و جمعه و جماعت‌مان فرسنگ‌ها حتی از مطهری و افکار و اندیشه‌های او دورند چه رسد که مطهری‌تر شده باشند. این دوری آن‌قدر جدی است که اگر مطهری امروز بود و حتی مطهری‌تر نشده بود بی‌گمان برخی امامان جمعه، مردم را علیه او می‌شورانیدند حال آن‌که استاد مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی معلمان انقلاب بودند. سطح کار چنان اُفت کرده که برخی واعظان جمعه‌نشین خواب‌محور و خیال‌محور و تولیدکننده و مروّج کراماتِ قلابی‌اند و به جای جعل حدیث به جعل کرامت مشغولند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب مطهری یه جوری گفته انگار معلوم نیست طرف کار خوبی کرده یا نه؟ نه برادر توی قران اومده که چه کسی ستمکارتر از کسی است که بر خدا دروغ ببندد. این کارها به طور غیر مستقیم دروغ بستن به خداست. و این کار اوج ستمهاست. یعنی اگه قرار باشه زناکار و مشروب خور بخشیده نشن این آدمها هم هرگز بخشیده نمی شن. شرح دلیلش هم مفصله.

    1
    1
  2. امروز‌بخاطر‌این‌جعل‌کرامات‌به‌اشخاص‌اشخاصی‌خلق‌شده‌اند‌که‌از‌پیغمبر‌هم‌کراماتشان‌بیشتر‌است‌آنوقت‌خداوند‌مهرشادی‌را‌می‌فرستد‌و‌همه‌این‌آقایان‌با‌کرامت‌را‌سر‌کار‌می‌گذارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا