خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره‌ی همه‌پرسی

متن کامل بیانیه‌ی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره‌ی همه‌پرسی در پی می‌آید:

«بسم الله الرحمن الرحیم

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ»( نساء، ۱۳۵)
«ای اهل ایمان، عدالت را برپا دارید و برای خدا گواهی دهید هرچند بر ضرر خودتان باشد»

پیشنهاد رفراندوم یا همه‌پرسی از سوی برخی از نیروهای دل‌سوز، اصیل و با سابقه انقلاب برای خروج از وضعیت بحرانی و نابسامان کنونی کشور با واکنش منفی از سوی مقامات رسمی روبرو شد. همه‌پرسی یکی از راه‌های تحقق اصل جمهوریت و حاکمیت ملی است، که در راستای نظرخواهی از مردم و جلب مشارکت آنان در حل مشکلات پیچیده اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در اصل ۵۹ قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. با توجه به نارضایتی و بی‌اعتمادی گسترده از وضعیت حکمرانی، بی‌تردید همه‌پرسی درباره مشکلات اصلی و مهم در حوزه سیاست خارجی و داخلی افزون بر ترمیم شکاف دولت و ملت می‌تواند راهی برای برون رفت از آن‌ها باشد.

مقامات رسمی به جای استقبال از این پیشنهاد به طرح ایرادهایی پرداختند که نه تنها با قانون اساسی بلکه با باور به حاکمیت ملی ناسازگار به نظر می‌رسد. این واکنش دیدگاه سطح عالی سیاست‌گذاری نظام در بی‌توجهی به خواست مردم و رجوع به آرای عمومی، که در عمل مبنای واقعی تصمیم‌گیری‌ها بوده است، را به شکل شفاف و رسمی بیان کرد و دلایل آن را در نیز در معرض داوری عموم قرار داد. تردید در توانایی مردم و این سخن که مردم امکان تحلیل ندارند با یافته‌های عقلایی، تجربی و عرفی ناسازگار است. چنین تردیدی می‌تواند اصل مشروعیت نظام را زیر سوال ببرد، زیرا مردم جایگاه اصلی در پیروزی انقلاب، تعیین و استقرار این نظام داشته‌اند. امام خمینی «ره» نیز بر این اساس همواره با احترام و تجلیل از فهم و قدرت تحلیل مردم یاد و با تصمیم‌گیری اقلیت به جای آنان مخالفت می‌کرد.

تجربه اعمال حاکمیت در سالیان گذشته نشان می‌دهد که از دیدگاه مسئولان تنها نقش حمایتی مردم اصالت داشته و از ایشان برای تأیید سیاست‌های رسمی بهره برده و از این جهت به آنان افتخار کرده‌اند. مقامات و سخنرانان رسمی در مواقعی که تصمیم آنان مورد تأیید قرار گیرد، حتی اقشار کم سواد را دارای قدرت تحلیل دانسته‌اند، اما وقتی پای اعتراض مردم به سیاست‌های حاکمیت پیش آمده است، به آنان توجه نشده یا سرکوب شده‌اند.

فرض و ادعای این که مردم از توانایی لازم در تحلیل مسائل کلان کشور برخوردار نیستند، نهادها و کسانی را زیر سوال می‌برد که مسئولیت رشد و پرورش آگاهی‌های سیاسی مردم را عهده‌دار بوده‌اند. از آنان انتظار می‌رود با اعتراف به قصور یا تقصیر خویش در پدید آمدن این وضعیت، پاسخ دهند که چرا از آزادی بیان مردم و نخبگان، حتی رؤسای جمهور قبلی جلوگیری و آزادی اطلاع‌رسانی را محدود کرده‌اند و همه نهادهای ارتباطاتی، مساجد، منابع و مداحی‌ها را تحت سیطره تفکر خود قرار داده و رسانه‌هایی که از سرمایه عمومی تامین می‌شوند را به ترویج و دفاع از دیدگاه رسمی موظف کرده‌اند.

بیگانگی و جدایی حکومت و مردم از چالش‌های تاریخی دولت در ایران بوده و حل این چالش و کاهش فاصله آن‌ها از اهداف بنیادین انقلاب و جمهوری اسلامی بود و در این راستا همه‌پرسی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شد.

مجمع مدرسین و محققین با تاکید بر این اصل و هم‌سو با همه کسانی که مردم را ولی نعمت و صاحبان اصلی انقلاب می‌دانند، هرگونه سخنی که بیان‌گر بی‌اعتمادی به ایشان باشد را عامل تقویت این چالش و پیچیده‌تر شدن اوضاع بحرانی کشور می‌داند. افزون بر این در راستای حل مشکلات پیچیده کنونی، گفتگو و نظرخواهی مستقیم از مردم را در چارچوب همه‌پرسی و برگزاری انتخابات آزاد و دیگر شیوه‌های موثر پیشنهاد می‌کند.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ۱۴۰۲/۲/۹

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ما کیهانیان اعلام می داریم اگر حرف های تان را پس نگیرید، جو سازی های مسموم را شروع کرده و همه شما را در پیشگاه عدالت خاص خود، بدون محاکمه حصر خواهیم کرد تا برای کشورهای دیگر درس عبرت شود!

    22
    13
  2. خاصیت اصرار دو سال پیش بر رفراندوم باخاصیت اصرار امروز متفاوت است و ظاهرا دوستان متوجه تفاوت عمیق امروز با دو سال پیش نیستند؟
    اصلاحات به دلیل اصرار بر حفظ وضع موجود، تبدیل به دنباله وضع موجود شد و مرد.
    اصرار امروز بر همه پرسی نیز همان خاصیت و همان نتیجه را دارد.
    وضع موجود قابل دوام نیست و هزینه کردن برای این هدف نشانه نداشتن تحلیل یا ترسیدن از نداشتن جایگاه در وضعیت پس از تحولات بزرگ و محتوم است.

    16
    8
    1. بسیار بسیار با رفراندوم موافقم. اولین رفراندوم هم محاکمه حسن روحانی و کسانی که به تکرار رای به اون اصرار کردن باش. بسم الله ان شالله رای مردم را خواهیم دید

      14
      7
    2. بابا اینا چون حزب خودشون سرکار نیست ناله یا رفراندوما سر دادن اگه خودشون رو کار بودن هر گز اجازه رفراندوم را نمیدادن
      اینا همش بازیه هر کسی میخواد با یه شعار قشنگی بر گرده مردم سوار بشه
      کم پیدا میشن اونایی که حقیقتا دلشون به حال ملت بسوزه

      9
      1
  3. چون نامه تان گیرنده ندارد به هیچ دردی نمی خورد و باید انداختش تو سطل آشغال! اقلا دوزار جرات و شهامت داشته باشید که بالای نامه بنویسید محضر مقام محترم رهبری!

    22
    9
    1. و هیچ شخص حقیقی و حقوقی هم تاکنون به دلیل نامه به مقام محترم رهبری سین جین و یا زندانی نشده است! پس دلیلی ندارد بترسید!

      14
      6
      1. اینکه شما ندانید برای نامه انتقادی به مقام رهبری کسی بازداشت نشده شکی نیست ، ولی ندانستن نفی موضوع نیست.

        1
        5
        1. سلام امام خمینی(ره) فرمودند: آنقدر صدمه‌ای که اسلام از یک آخوند فاسد می‌خورد از محمدرضا نمی‌خورد. در روایات هست که اهل جهنم از بوی تعفّن آخوند و ملّای فاسد در عذاب‌اند.
          در این دنیا هم از بوی تعفّن بعضی از آخوندهای فاسد دنیا در عذاب است. ما طرفداری از عمامه نمی‌کنیم، ما طرفداری از اسلام می‌کنیم. این اسلام پیش شما باشد معظم هستید، پیش هر کس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و خیانت کردن به اسلام [از] مُعمّم باشد بدتر است از آن کسی که غیر مُعمّم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است …» (صحیفه امام – ج 10 – ص 278)

          5
          1
  4. بسم الله تعالی
    انصاف‌نیوز بی‌انصاف! باز چی شده دلسوز مملکت شدی؟!
    اون موقعی که رئیس مغرور و متکبرتون جمهور رو به استهزاء میگرفت و با گندکاری‌های پی‌درپی و ۱۰‌برابر شدن قیمت دلار و گلابی‌های برجامی ملت رو به خاک سیاه نشوند لال‌مونی گرفته بودی حالا زبون باز کردی؟! اونم با بیانیه ورشکسته‌های علمی و سیاسی مثل مجمع مدرسین قم که هیچ‌کی تو حوزه علمیه آدم‌حسابشون نمیکنه؟!
    #انصاف‌نیوز_بی‌انصاف

    17
    25
    1. راست می گن آقا سید جواد. شما انصاف نیوزهای بی انصافید. اگر بی انصاف نبودید این همه تحول و پیشرفت در دولت انقلابی مردمی را- که با رای قاطع و قاطبه مردم انتخاب شده- با چشم بصیرت می دیدید! و زبان را به تمجید این دولت انقلابی و مردمی، فرو نمی بستید! تا به شما نگویند لال! این بیانیه ها و نامه های سرگشاده، دولت انقلابی و مردمی را در خدمت رسانی به مردم کند می کند!

      13
      7
  5. سلام خوب اونایی که از رفراندم میترسم مهر حرفی رو میزنم حتما ضرر میکنین که علیه رفراندم گارد میگیرین و اونایی که دم از رفراندم میزنن میخواهید چی بشه چون احزاب سندیکا شوراهای کارگری نیست نتیجه مبهم است راع اگر دیجیتالی باشد یه حرفی ولی اقتصاد فلج شده دیگه با کل حقوق آزار معاش هم نمیشه کرد این خودش رفراندمه با این وضع نتیجه مشخصه عجله نکنید

    2
    2
    1. من نميدانم صحبت هاي شهيد بهشتي الان اعتبار دارد يا نه شهيد بهشتي دركتاب بررسي ولايت وامامت
      ونوارش هم بعضي ها دارن
      ميگوييد نظر مخالف رهبري داشتن و اظهار كردن اشكالي نداره و اينكه نشود
      از رهبري انتقاد كرد اين دگم أست
      حالا رهبر نظرشان را راجع به همه پرسي گفتند مجمع هم نظر ديگري
      دارد چرا بايد مجمع را مار خوش خط
      وخال اعلام كرد مجمع افرادي مثل
      محمود صلواتي دارد باان درجات علمي بالا-مترجم ومفسر قران وتاليف چندين
      جلد كتاب مفيد

      1
      3
  6. اونوقت اگر نتیجه رفراندوم بجای محاکمه تقدیر از روحانی و دارو دستش بود آیا قبول میکنی بریم سر رفراندوم بعدی درباره رییسی و قالیباف؟

    4
    1
  7. خدامارا ازشرشماها دور کنه وعمر باعزت به حضرت آقا بده وجان ما فدای ایشان شماها همان آخوند های فاسد هستید که حضرت امام گفتند.امام خمینی(ره) فرمودند: آنقدر صدمه‌ای که اسلام از یک آخوند فاسد می‌خورد از محمدرضا نمی‌خورد. در روایات هست که اهل جهنم از بوی تعفّن آخوند و ملّای فاسد در عذاب‌اند.در این دنیا هم از بوی تعفّن بعضی از آخوندهای فاسد دنیا در عذاب است. ما طرفداری از عمامه نمی‌کنیم، ما طرفداری از اسلام می‌کنیم. این اسلام پیش شما باشد معظم هستید، پیش هر کس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و خیانت کردن به اسلام [از] مُعمّم باشد بدتر است از آن کسی که غیر مُعمّم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است …» (صحیفه امام – ج 10 – ص 278

    1
    4
  8. این قضیه دقیقا مثل جریان جنگ صفین هست که با جمله درست لا حکم الا لله ، راه نادرست رفتند و نتیجه جنگ باخته معاویه را به حکمیت دادند و شد در نهایت تشکیل خوارج و جنگ با خوارج و در آخر شهادت مولا … جمله یا کلمه رفراندوم درسته ، اما نه برای همه پرسی اصل نظام ، اصل نظام یکبار رفراندوم شده ، پذیرش و عدم پذیرش این اصل در سایر انتخابات بعدی کاملا مشخصه ، انتخابات مجلس خبرگان ، مجلس شورای اسلامی ، ریاست جمهوری و … حضور مردم پای صندوق های رای یعنی مشروعیت نظام ..
    کسانی که این موارد رو نمی بینند قطعا با اصل نظام مشکل دارند و هدفشون سرکوبی نظامه نه یاری نظام جمهوری اسلامی..

    2
    3
  9. اولاً هیچ کشوری در دنیا حتی یکبار خودش را به رفراندوم نگذاشته است. نزدیک ۲۵۰ سال از زمان حکومت آمریکا می‌گذرد. چرا آمریکا یکبار خودش را به رفراندوم

    نمی‌گذارد؟ چرا انگلیس، ایتالیا، آلمان، کره، ژاپن و… یکبار خودشان را به رفراندوم نمی‌گذارند؟!

    ثانیاً اصلاً امکان برگزاری رفراندوم وجود ندارد چون سیستم انتقال قدرت همراه با قوانینش توسط چه کسی اجرا شود؟ مثلاً می‌گویند این حکومت فاقد صلاحیت است حالا

    اگر فاقد صلاحیت است چطوری انتخابات برگزار کنند اصلاً انتخابات زیر نظر چه کسی قرار بگیرد؟

    ثالثاً کسانی که این درخواست را دارند چند سال یکبار می خواهند رفراندوم برگزار شود؟ مثلاً شخصی می‌گوید دو سال یکبار؛ نظر دیگری این است که ۸ سال یکبار، ۱۰

    سال یکبار یا ۴۰ سال یکبار. سوال این است که کدام حکومتی برنامه‌ی خودش را ۲ ساله ۵ ساله یا ۴۰ ساله می‌بندد؟ حکومت‌ها برنامه‌ی خود را ۲۰۰ ساله، ۵۰۰ ساله

    می‌بندند؛ مثلاً فرض کنید شما مدرسه‌ای ساخته‌اید و مدیر آن عوض می‌شود. بعد مدیر جدید بگوید این ساختمان خوب نیست آن را خراب کنید من نقشه‌ی دیگری دارم و

    شروع به ساختن کند، تا به اواسط کار می‌رسد نفر بعدی می‌آید و می‌گوید من نقشه‌ی دیگری دارم! نتیجه این می‌شود که آن ساختمان هیچ وقت ساخته نمی‌شود.

    چون در یک کشور باید ثبات اتفاق بیفتد، آن کشور هیچ وقت اجازه نمی‌دهد رفراندوم برگزار شود و مردم کشور را به رأی بگذارند و حکومت عوض شود.

    رابعاً فرض کنید جمهوری اسلامی نباشد؛ حالا چه کسی بیاید؟ وقتی خبرنگار از یکی از افرادی که صریح ترین دشمنی با جمهوری اسلامی را دارد، یعنی نیما (روح الله)

    زم، سوال کرد آیا شما تا به حال ناامید شده‌اید؟ گفت بله؛ جایی ناامید شدم که با خود گفتم حالا جمهوری اسلامی نه؛ چه کسی بیاید؟ یعنی رضا پهلوی اینجا بیاید و

    حکومت کند؟! فرضاً جمهوری اسلامی هم رفت خودِ رضا پهلوی آمد؛ چه کسی نخست‌وزیر شود؟ یا باید همین افرادی که الان در کشور سرکار هستند نخست‌وزیر شوند

    یا کسانی که رضا پهلوی مدنظرش است، بالاخره کسی از کره‌ی ماه و مریخ نمی‌آید که رئیس جمهور شود. اصلاً فرض کنید مردم ولایت فقیه را نمی‌خواهند، مردم برای

    ریاست جمهوری به چه کسی رأی می‌دهند؟ به یکی از همین افراد رأی می‌دهند پس فرقی نکرد.
    دکتر امید وار

    1
    5
  10. الله اکبر در یکی از روایات اومده در فتنه اکبر فضا چنان غبار آلود شود که تا مرجعیت دینی به اشتباه می افتد و سقوط خواهد کرد

    این فتنه همون فتنه اکبر هست
    خداوند ان شاء الله شر فرقه ضاله مدرسین و محققین حوزه علمیه قم رو که امام ازش بعنوان مارهای خوش خط و خال حوزه یاد کرد و شهید مطهری گفت من از شر آنان به تهران فرار کردم و شهید بهشتی گفت آنها مرا تکفیر کردن به خودشون برگردونه و به همه ما بصیرت بده و ما رو در راه ولایت استوار نگه داره و عاقبت همه ما رو ختم بخیر کنه

    1
    6
  11. چه بیانیه ضعیفی. حضرات مدرس و محقق لازم است مقداری بیانیه بخوانند تا بتوانند بنویسند این اولا در ثانی بفرمایید خب حالا جه را میخواهید به همه مرسی بگذارید ؟
    کدام مساله را؟
    حجاب را ؟ برجام را ؟ رابطه با روسیه را ؟ به مثبت ترین دیدگان حضرات متهم به کلمه حق یراد به الباطل می شوند.

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا