خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بی‌حجابی بیماری است؟ | پزشکان پاسخ می‌دهند

حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی چندی قبل در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود «خانمی که بی حجاب بیرون می‌آید مریض است». خبرنگار انصاف نیوز به دنبال پاسخ این سوال گشته است که «مبتلایان بیماری بدحجابی» -به تعبیر آقای خاتمی- را کدام پزشک متخصص یا روانپزشک یا روانشناس می‌تواند پذیرش کند و این بیماری از لحاظ علمی در گروه کدام یک از بیماری‌ها قرار می‌گیرد.

در جست‌و‌جوی پاسخ این سوال با متخصصان مختلف پزشکی وروانشناسی گفت‌و‌گو کرده‌ایم. غالب این افراد مایل به ذکر نامشان نبودند.

از پاسخ علی نیکجو، روانپزشک و روان‌درمانگر اینطور برداشت می‌شد که نه تنها بی‌حجابی را بیماری نمی‌داند بلکه این عمل را در شرایط حال حاضر جامعه‌ی ما از سوی آنان که باوری به حجاب ندارند یکی از فاکتورهای سلامت روان ناباوران به حجاب می‌داند.

این روان‌درمانگر سوال ما را اینطور پاسخ داد: یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده‌ی میزان سلامت روان انسان‌ها قدرت عاملیت آن‌هاست یعنی اینکه آن‌ها چقدر می‌توانند در مسائل مبتلا به زندگی‌شان اعم از مسائل فردی، اجتماعی، سیاسی و… محوریت و عاملیت خودشان را داشته باشند. اساسا یک فرق وجوه انسانی با وجوه حیوانی درواقع همین عاملیت انسان است.

بنابراین اینکه شما احساس کنید که این agency (عاملیت) را داری که می‌توانی برای سبک زندگی‌ات تصمیم بگیری، آن هم تصمیمی که در یک تعامل عاقلانه، اخلاقی و مشفقانه‌ای با محیط اطراف باشد، این اتفاقا فوق العاده در جهت سلامت روان است. هر آن چیزی که می‌آید این agency را به شکلی غیرمنطقی محدود می‌کند حتما امری ضدروانشناختی و ضد یک ذهنیت سالم است.

حسین کرمانپور، پزشک عمومی و رئیس اورژانس بیمارستان سینا در پاسخ به بیماری تلقی شدن بی‌حجابی خیلی علمی اینطور به ما پاسخ داد: در پزشکی فیزیکال چنین بیماری‌ای وجود ندارد.

در منابع معتبر قدیمی یا مدرن دنیا چنین بیماری‌ای وجود ندارد و اصلا توجهی هم به آن نشده است اگر کسی هم قرار باشد چنین بیماری‌ای را مطرح کند باید دنبال یافتن عامل بی‌حجابی، تظاهرات بالینی‌اش، داروهای مرتبط با این بیماری و درمان‌های توانبخشی مرتبط با این بیماری باشد. شخصی که چنین ادعایی کرده باید این موارد را برای جامعه‌ی علمی توجیه کند. باید رفرنس بدهند بدون رفرنس باشد که نمی‌شود!

دزدی، غارت یا مال مردم‌خوری را چرا بیماری اعلام نمی‌کنند؟! اتفاقا روند خوبی است اگر این‌ بیماری‌ها را مطرح کنند و بخش اعظمی از مسائل ما را حل می‌کند.

سعید پایدارفرد، روان‌شناس بالینی در مقدمه‌ی پاسخش اینطور توضیح داد که باید به شخص گوینده‌ی این جمله و کارکرد این جمله که برای قوت قلب دادن به قشر خاصی است توجه کرد و در همین بستر و با این توجهات باید به دنبال چرایی مطرح کردن چنین جمله‌ای بود. اینجا پاسخ را باید در روانشناسی اجتماعی و جامعه‌شناسی جست‌و‌جو کرد.

پایدارفرد پاسخش را اینگونه ادامه داد: اما اگر فارغ از بستر این جمله را در نظر بگیریم و مثلا این جمله در یک کنفرانس علمی گفته شود بیشتر به یک شوخی می‌ماند. ارزش علمی این گزاره در همان حدی است که بگوییم آدمی که از جوهر آبی استفاده می‌کند مریض است.

اگر مجبور به بررسی این مسئله در روانپزشکی و روانشناسی بالینی باشیم باید دید آیا این اختلال در علم پذیرفته شده وجود دارد یا خیر که در منابع معتبر و به روز موجود اختلالی تحت عنوان بی‌حجابی وجود ندارد.

ممکن است بگویند بی‌حجابی یکی از نمودهای اختلال‌های دیگر است. مثلا آنچه شنیده‌ام که بعضا می‌گویند و در احکام قضائی این چند وقت هم وجود داشته این است اختلال شخصیت ضداجتماعی یا اختلال شخصیت نمایشی. چنین چیزی درست نیست. فرد مبتلا به شخصیت ضداجتماعی ویژگی‌هایی دارد که هیچ همخوانی‌ای با زنان بسیاری که در شهر می‌بینیم ندارد. گذشته از این در مردها خیلی عمومیت دارد و بین زن‌ها آمار اندکی دارد.

اختلال دیگری که گفته می‌شود اختلال شخصیت نمایش است که به معنی احساسات اغراق شده‌ی افراد مبتلاست. این افراد به دنبال جذب توجه از طریق نمایش خود هستند.

در هیچکدام از این دو اختلال شخصیت هیچ ملاکی وجود ندارد که اگر فردی موی سرش را نپوشاند پس مبتلاست.

بنابراین راه اول توجیهشان که بگویند بی‌حجابی اختلال است مردود شد. راه دوم که این نمود یک اختلال است هم رد شد.

راه سومشان می‌تواند این باشد که اصلا می‌خواهند یک اختلال بسازند! و از این قسم توضیحات که ما بی‌حجابی را اختلال می‌دانیم و غربی‌ها نمی‌دانند.

اینجا باید به این امر برگردیم که ما اساسا چه چیزی را اختلال عنوان می‌کنیم. یک اختلال چیزی است که از نظر شناختی و هیجانی و رفتاری یک نقص یا رنج روانی در فرد ایجاد می‌کند. ما یکسری نقایص عاطفی، رفتاری و شناختی مختلف را جمع می‌بندیم و هم‌آیندی این‌ها را به عنوان یک اختلال تشخیص می‌دهیم.

اگر قرار است در مورد بی‌حجابی چنین کنند باید پژوهش‌های بسیار بسیار زیادی انجام دهند و در این پژوهش‌ها نشان دهند که افراد بی‌حجاب یکسری نقایص شناختی و رفتاری دارند که افراد باحجاب آن‌ها را ندارند. این نقایص باید روشن‌کننده و مربوط به بی‌حجاب بودن باشند.

مثلا اگر شخصی مبتلا به اختلال شخصیت مرزی باشد و در روابطش مدام در رفت‌و‌برگشت باشد و همچنین دیابت نیز داشته باشد نمی‌توان گفت آن نقص در رفتار به دلیل دیابت است.

خلاصه بخواهم بگویم اگر بخواهند بی‌حجابی را یک اختلال معرفی کنند باید نشان بدهند که یک مجموعه‌ای از رفتارها، شناخت‌ها و عواطف آسیب‌زننده‌ای که موجب رنج فرد هستند داریم که این مجموعه را می‌توان به چیزی به عنوان بی‌حجابی نسبت دهیم.

انصاف نیوز با متخصصین متنوعی از پزشکی و روانپزشکی و روانشناسی گفت‌و‌گو کرد تا نوع بیماری بی‌حجابی در گفته‌های سیداحمد خاتمی را بیابد اما به پاسخی دست پیدا نکرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. احصنت درهمینجا اززحمات گرانسنگ وسخت انصاف نیوزبسیار تشکروقدردانی میشود حالافهمیدم چراخب نگاری مشاغل سخت وزیان اوراست چون برای اثبات یک حرفی بایدبروی درمجامع پزشکان وبیماران که اینحاها بیماری زیاداست وممکن است ادمی بیمارشود
    به هرحال جادارد اززحمات انصاف نیوز به شدت قدردانی شود ودرپایان بگوییم خداقوت دلاور دل آور
    سانسورنکنیدا

  2. آقای خاتمی مسولینی که به مردم دروغ می گویند مریض اند، فرزندان و بستگان مقامات و مسولینی که اختلاس و دزدی می کنند مریض اند، صاحبان امضاهای طلایی مریض اند، آن هایی که گزینشی با مشکلات جامعه برخورد می کنند مریض اند، آنهایی که زمین و زمان را به هم دوختند و با هزار کلک و پلتیک دولت و مجلس ناکار آمد را یکدست کردن مریض اند، آنهایی که با شادی مردم مخالفند مریض اند، مسولینی که به بهانه مهارتورم حق و حقوق بازنشستگان را بعد از یکسال و اندی نمی دهند مریض اند و …..

  3. چرا چرت و پرت می گویید. قرآن کریم به منافقین می‌گوید فی قلوبهم مرض. در دلهایشان بیماری است روانشناسان این آیه را چطور توجیه می کنند؟ حجاب که حکم خدا است کسی که حکم خدا را عمدا زیر پا میگذارد رعایت نمی کند این لجاجت نیست آیا لجاجت بیماری نیست ؟

    4
    16
    1. دوست عزیز گفته شما درست است که قرآن امر به حجاب کرده . آیا برای همه انسانها – اعم از مسلمان و غیر مسلمان – چنین دستوری داده شده یا فقط برای مومنه ها و آزادگان مسلمانان چنین امری شده است . و اگر مختصر تحقیقی درباب نزول آیات حجاب کرده باشید یقینا نتیجه چیز دیگری خواهد بود .

    2. لجبازی با قانون بطور واضح از نشانه های ابتلا به بیماری خود بزرگ پنداری و عمل به افکار ضد نظم و نظام و انرژی گرفتن از مخالفت برای اهداف و انگیزه هاست.

      1
      7
  4. نظر جانبدارانه ومغرضانه وهدفمند بله مال مردم خوری ودزدی واختلاس گریمریض وهنجار شکنه مسلما زنی که رفتار بی حجابی داره و خودش رو در جامعه انگشت نما میکنه وجلب توجه میکنه هم مریضه واتفاقا اعتماد به نفس نداره ،من اون افرادی رو نمیگم که خیلی ساده ممکنه قسمتی از حجابشون بدون قرض کامل نباشه اون افرادی که از هیچ کاری برای جلب توجه دریغ نمیکنند دیگه جایی نمونده در معرض دید نذارن واین کار لطمه به سلامت جامعه میذاره الان نمود نمیکنه چند سال دیگه وقتی پسری دیگه نتونه به پاکی مادرش قسم بخوره وحرمت مادر شکسته بشه میفهمند چکار کردن ما در ایین زرتشنی که اجدادمون بودن هم یکتا پرست بودیم وهم زنانمون حجاب داشتن در شاهنامه فردوسی بزرگ تهمینه در معرفی خودش بیان میکنه تنش رو ماه وخورشید هم ندیدند واین عفتش رو نشون میده

    11
    10
  5. دریافت پاسخ اشتباه بدلیل مراجعه به منبع اشتباه است.
    علوم مرتبط با بهداشت حتی در عالی ترین سطوح، فقط چارچوب های جسمی و ذهنی را مدنظر قرار میدهد و طبیعتاً درکی از علوم قرآنی ندارند
    خداوند در آیات قرآن صریح میفرماید که بعضی ها مرض قلب دارند
    احتمالا اگر با فهم مادی اساتید پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی برای آن نسخه بپیچید خواهند گفت که برای درمان به بیمارستان سلامت قلب تهران مراجعه کنید

    13
    9
  6. همه دنیا قانون‌گریزی بیماری اجتماعی تلقی میشه
    چه از طرف دشمنان خارجی
    چه از طرف غرب‌پرستان داخلی

    11
    13
  7. بنظر من بی حجابی بیماری نیست بلکه ویروس بیماری زاست که جامعه رو دچار اسیب میکنه ویروسی است که بدنبال خود ویروس سیگار قلیون مشروبات الکی و هزار و یک نابسامانی دیگه رو تو جامعه پخش میکنه و حیفه جوونای بیگناه تحت تاثیر نااگاهی اون سری روانشناسای بی دانش و بزرگان نادان دچار اسیب میشن

    12
    18
    1. جناب میم، نظر شما در مورد ویروس های حقوق های نجومی، املاک کهکشانی، دروغ و دروغگویی، رانت های بی پایان، دزدی و اختلاس، بی کفایتی، مسئولیت های غیر پاسخگویی، کودکان کار، و … هزاران ویروس ویرانگر دیگر که مبتلایان به آن نه مردم عادی که مسئولان و مقامات حکومت هستند، چیست!!؟ ببینم میتونی بدون تعصب دینی و حکومتی و از روی واقعیت و حقیقت بررسی کنی و نظر بدی!!؟

      7
      1
  8. واقعاً چقدر باید نویسنده این متن خودش دچار غرض و مرض بوده باشد و نگاه او نه اسلام بلکه تمدن نکبت غرب باشد و از دید مادی و فیزیکی و نه روحی و روانی به حجاب نگاه کند. یاد آن جوکی افتادم که یک دانش آموز در مورد ندیدن عقل یا وجدان از معلم آتئیست خود پرسید! و وی را آچمز کرد.
    این دقیقاً حال و روز نویسنده مغرض (و صد درصد مزدور قلم به دست اصلاح طلب) حال حاضر است. که اگر وی مرض فرد بی‌حجاب را نمی بیند و کور است ما نیز عقلی در کله پوک وی نمی بینیم.
    خداوند فرموده ’’فی قلوبهم مرض‘‘….
    باید واقعاً خودتان را به کوری بزنید و از روی غرض و مرض حقیقت را نادیده بگیرید….

    6
    9
  9. چرا نظر بنده را درج نکردید از نظر جامع شناختی مرض خود کم بینی دارند بی تفاوتی با اصرار به بی حجابی فرقش زمین تا آسمان است

    9
    3
    1. انصاف نیوز زحمت کشیده این مطلب رو آماده کرده، اما انصاف به خرج نداده و کل حقیقت رو بررسی نکرده!

      خداوندی که در قرآن امر به حجاب کرده، بهتر از همه، از فطرت و خلقت زن و مرد آگاه هست. پس حجاب از نظر فردی و اجتماعی به نفع زنان و مردان هست.
      بنابراین، حرکت برخلاف فطرت و خلقت خدا، نشانه های بیماری برای افراد و جامعه هست که از ابعاد مختلف نیاز به بررسی دارد‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا