خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا نگاه ایرانی‌ها به خودرو نگاه سرمایه گذاری است؟

یحیی مقدم آغاجری، دانشجوی کارشناسی اقتصاد در یادداشتی نوشت:

دربحث خودرو در سراسر جهان الگویی وجود دارد که هزینه های ثابت -یعنی پول خود ماشین- ۳۰درصد و هزینه های متغیر – مانند عوارض، بیمه، پارکینگ – 70درصد است.

ولی این بحث در ایران برعکس است در ایران هزینه های ثابت -یعنی پول خود ماشین- 92درصد و هزینه های متغیر (عوارض، بیمه و پارکینگ) 8درصد است و این باعث شده است که در ایران نگاه فرد به خودرو نگاه سرمایه گذاری باشد.

بحث دیگری که در این مورد در کشور وجود دارد کاهش تعرفه های گمرکی برای خودرو های خارجی است و این بحث باعث شده که همه در ایران به خرید خودروهای خارجی برای سرمایه گذاری داخلی اقدام کنند و هم اینکه مردم به خرید خودرو های ایرانی اهتمام کمتری بورزند.

یکی از سیاست های اشتباهی که در کشور در تصمیمات سیاستگذاران وجود دارد این است: واردات خودروهای خارجی برای جبران کمبود خودرو دربازار ایران
از طرف دیگر تعرفه واردات خودرو را هم کم کرده‌اند و این باعث شده است که مردم میل به خرید خودرو های خارجی روی بیاورند و صنعت خودرو در کشور انگیزه‌ی تولید خود را از دست بدهد.

یکی از بحث هایی که امروز در خودرو سازی مطرح شده، این است که امروزه اکثر جامعه برای خرید خودرو برای برطرف کردن نیاز های حمل ونقل اقدام نمی‌کنند اگر اینطور باشد کسی خودرو های خارجی که تعرفه های بالایی دارند را تقاضا نمی کند و صرفا برای سرمایه گذاری از آن استفاده می کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا