خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اهمیت ششمین دوره انتخابات خبرگان به روایت یک اندیشکده آمریکایی

احسان کیانی در یادداشتی تلگرامی نوشت:

«اندیشکده خاورمیانه» طی یادداشتی به قلم ماری عبدی مورخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲، با اشاره به نقش مجلس خبرگان در انتخاب مقام رهبری، به اهمیت برگزاری ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ پرداخته است.

به ادعای او «قانون اساسی طوری تنظیم شده که مقام رهبری در تعیین جانشین خود نقشی مؤثر دارد» وی برای اثبات این ادعا بیان می‌کند که صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان فقط توسط فقهای شورای نگهبان که منصوب رهبری هستند، ارزیابی می‌شود و آنها «صلاحیت هر نامزدی که ممکن است با آیت‌الله خامنه‌ای اختلاف‌نظر داشته باشد را رد می‌کنند».

نویسنده اشاره می‌کند که امام خمینی نیز با اشاره به شایستگی آیت‌الله خامنه‌ای برای جایگاه رهبری که به «شهادت افرادی مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی» در جلسه انتخاب رهبری، بیان شد، در انتخاب جانشین خود مؤثر بوده‌اند.

او در ادامه نکته‌ای را بیان می‌کند که تناقض سخن او با گفتار پیشین را آشکار می‌سازد. وی اذعان می‌کند که در انتخابات مجلس خبرگان اول در آذر ۱۳۶۱، نامزدها به صرف دریافت اجازه اجتهاد از دو مرجع تقلید می‌توانستند در رقابت خبرگان حاضر شوند ولی در مهر ۱۳۶۹، مجلس خبرگان، آیین‌نامه داخلی این نهاد را تغییر و بررسی صلاحیت اجتهاد را به شورای نگهبان واگذار کرد. در حالی که نویسنده در ابتدای متن، مدعی شده بود که این اختیار در قانون اساسی به شورای نگهبان داده شده است.

به نظر این نویسنده، پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان، رغبتی به مشارکت در این دوره از انتخابات خبرگان نخواهد داشت. زیرا علی‎‌رغم مشارکت گسترده این طیف در رقابت اسفند ۱۳۹۴ که در حوزه انتخابیه تهران به حذف مرحوم محمد یزدی و مرحوم محمدتقی مصباح‌یزدی انجامید، ولی اکثریت آن مجلس، آیت‌الله احمد جنتی را که کمترین رأی را کسب کرده بود به ریاست این نهاد برگزید. بدین ترتیب این طیف از جامعه، فایده‌ای در مشارکت دوباره نمی‌بینند.

نویسنده معتقد است که یکپارچگی و انسجام ترکیب مجلس خبرگان رهبری، تأثیر مثبتی در حل مسأله جانشینی در کمترین زمان ممکن دارد تا انتخاب جانشین با تأخیر روبرو نشود. زیرا دوسوم اعضای این مجلس باید بتوانند بر یک نفر اجماع نمایند.

سناریوی ضعیف‌تری که در این یادداشت مطرح شده، این است که طبق اصل ۱۱۱ در صورت تأخیر مجلس خبرگان، شورای سه‌نفره متشکل از «رییس‌جمهور، رییس قوه قضاییه و یکی از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام» به طور موقت عهده‌دار مسئولیت رهبری نظام شوند تا زمانی که مجلس خبرگان، جانشین را تعیین نماید.

البته نویسنده اذعان دارد فارغ از تئوری، «از نظر عملی، احتمال اینکه دوسوم اعضای مجلس خبرگان رهبری بر سر فردی به توافق نرسند بسیار کم است». زیرا به ادعای او، سپاه پاسداران ناظر به اهمیت جایگاه رهبری و ضرورت حفظ انسجام و یکپارچگی نظام، از اعضای مجلس خبرگان خواهد خواست تا در «سریع‌ترین زمان ممکن» اقدام کنند.

نویسنده معتقد است فرضیاتی که درباره نقش رقابت‌گونه سپاه در مسأله جانشینی مطرح می‌شود، موضوعیت ندارد زیرا این نهاد همواره مطیع نظر رهبری بوده و اختلاف‌نظرهای داخلی آن، هرگز به مرحله‌ای نرسیده که با منویات رهبر معظم انقلاب، در تعارض باشد.

ارزیابی جایگاه مجلس خبرگان و رصد این دوره از رقابت‌ها توسط اندیشکده‌های آمریکایی، که بعضاً دارای روابطی با لابی‌های صهیونیستی نیز هستند، نشان‌گر اهمیت این نهاد و ترکیب آن از منظر آینده نظام است که دولت‌های خارجی نیز در سیاست‌های خود نسبت به ایران، آن را مد نظر قرار می‌دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا