خرید تور تابستان ایران بوم گردی

داروهای تاریخ مصرف‌ گذشته با برچسب‌های جعلی اصالت در مشهد

معصومه مؤمنیان در روزنامه قدس نوشت: «برخلاف تمام تلاشی که برای تأمین اقلام ضروری و حتی حیاتی درمانی و مکمل مانند دارو و شیرخشک صورت می‌گیرد و با وجود همه نظارت‌ها که در حال انجام است؛ اما متأسفانه برخی افراد سودجو و متقلب از رنج و درد مردم و گرسنگی شیرخواران هم سوءاستفاده می‌کنند و با اقداماتی مانند قاچاق، عرضه خارج از شبکه یا فروش دارو و شیرخشک تقلبی یا تاریخ مصرف گذشته با جان دیگران بازی می‌کنند.

در یکی از پرونده‌های اخیر، درون انبار مخفی یکی از داروخانه‌ها، انسولین‌هایی که محل درج تاریخ مصرف آن‌ها بریده و برچسب‌های جعلی اصالت دارو روی آن‌ها چسبانده شده بود، کشف و مشخص شد به داروهایی که حدود یک سال از تاریخ مصرف آن‌ها گذشته بود، چهار سال دیگر هم تاریخ داده بودند!

حالا تصور کنید فردی که مبتلا به دیابت است، اگر انسولین تاریخ مصرف گذشته استفاده کند و موفق به کنترل قند خونش نشود، چه اتفاقاتی در کمین سلامتی او خواهد بود؟ یا طفل شیرخواری که شیرخشک تاریخ مصرف گذشته مصرف کند و کارش به اسهال و استفراغ بکشد و درد فرو شدن سوزن تیز آمپول و سرم بر جسم نحیفش تحمیل شود، گناه او چیست و چه کسی پاسخگوی این رنج است؟

چندی پیش نیز فرمانده انتظامی مشهد از کشف مقادیر زیادی داروی قاچاق و خارج از چرخه توزیع در یک انبار خبر داد و گفت: «مأموران پلیس امنیت عمومی مشهد با کسب این خبر با گسترش چتر اطلاعاتی، محل انبار داروهای قاچاق را شناسایی و با هماهنگی قضایی وارد عمل شدند. در این عملیات در بازرسی از محل ۳۴ هزار و ۶۲۰ قلم داروی قاچاق و خارج از عرضه توزیع کشف شد که طبق اعلام کارشناسان، ارزش داروهای قاچاق ۷۵ میلیارد ریال بود». اینها تنها گوشه‌ای از تخلفات اخیر بود که در حوزه دارو و شیرخشک کشف شده است.

شیرخشک، متادون و انسولین‌های تاریخ مصرف گذشته

موضوع را از دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی پیگیری کردیم تا در جریان آخرین اقدام‌های این کمیسیون قرار بگیریم.

حسین دشتبان در این باره گفت: در راستای اجرای برنامه‌های جامع پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا، ابلاغی توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مصوبات قرارگاه مقابله با قاچاق در سطح عرضه و همچنین بنا بر اولویت‌های تعیین شده کالایی، با هدف برخورد قاطع با قاچاق دارو، اقلام بهداشتی و شیرخشک، طرح مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور در سطح عرضه و انبارها، با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس به عنوان دستگاه کاشف موضوع ماده ۳۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با مشارکت پلیس امنیت اقتصادی استان و سربازان گمنام امام زمان(عج) به عنوان ضابطان قضایی در دستور کار قرار گرفت.
او افزود: در همین راستا ۶ داروخانه در سطح شهرستان مشهد که در زمینه قاچاق دارو و شیرخشک، اقدام به فروش داروهای تقلبی و تاریخ مصرف گذشته کرده بودند، شناسایی و پلمب شدند.

بنا بر گفته این مقام مسئول، پرونده‌های متشکله بر اساس نوع تخلف صورت گرفته برای بررسی به دستگاه‌های رسیدگی‌کننده دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مقدس و تعزیرات حکومتی مشهد ارسال شده است. دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی تصریح کرد: این اقلام شامل انواع داروها به خصوص داروهای بیماران خاص، داروهای پر تقاضا در کشورهای همسایه مانند شیرخشک، متادون و انسولین است.

دشتبان در خصوص حجم کالاهای مکشوفه گفت: تعداد و ارزش این اقلام با توجه به اینکه مقدار زیادی به فروش رسیده و مقدار دیگری در حال تفکیک است، هنوز به طور دقیق برآورد نشده است. او در پاسخ به این پرسش که آیا اين افراد یک باند سازمان یافته بوده‌اند یا به صورت غیر شبکه‌ای اعمال مجرمانه را مرتکب شده‌اند، بیان کرد: موضوع سازمان یافتگی با توجه به دلایل و قراین موجود در حال بررسی است و این موضوع پس از رسیدگی مشخص می‌شود.

دشتبان تأکید کرد: اقدام‌های پیشگیرانه و مقابله‌ای در حوزه کالاهای سلامت‌محور در تمام سطوح، مبادی مرزی، مسیرها، انبارها و سطح عرضه تا پایان سال به قوت ادامه خواهد داشت.

شیوه‌های دریافت استعلام اصالت دارو

وقتی از دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی درباره شیوه‌های دریافت استعلام اصالت دارو توسط شهروندان پرسیدم، تشریح کرد: استعلام اصالت دارو با شیوه‌های گوناگونی انجام می‌شود. این روش‌ها برای آن طراحی شده‌اند که همه افراد بتوانند در هر موقعیتی که هستند، این استعلام را انجام داده و با اطمینان از اصالت و سلامت داروی مورد نظر، آن را مصرف کنند. یکی از راحت‌ترین شیوه‌ها ارسال کد ۱۶ رقمی آی‌آرسی برای سامانه پیامکی به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ درج شده روی برچسب اصالت دارو است. این کد در قسمت اسکرچ قرار گرفته و می‌توان پس از خراشیدن این قسمت، آن را مشاهده کرد. نکته مهم آن است که در انجام این روش نیازی به استفاده از اینترنت وجود ندارد و می‌توان به صورت آفلاین و فقط از طریق یک پیامک از تاریخ تولید و انقضای دارو، اصالت آن و آخرین قیمت مصوب دارو مطلع شد.

دشتبان یادآور شد: شیوه دیگری که مثل شیوه ارسال پیامک، بسیار ساده و راحت بوده، تماس با تلفن گویای سازمان غذا و داروی کشور است. این شماره تلفن نیز در کنار شماره سامانه پیامکی، روی حاشیه زرد رنگ برچسب اصالت و سلامت دارو درج شده و کافی است این شماره را گرفته و کد ۱۶ رقمی آی‌آرسی را اعلام کنید. سپس اطلاعات لازم درباره داروی مورد نظر را بدست خواهید آورد.

او ادامه داد: روش سومی که بسیار رواج دارد و به خصوص در میان نسل جوان محبوبیت زیادی پیدا کرده، استفاده از نرم‌افزار بارکدخوان و کد کیوآر درج شده روی برچسب داروهاست. این بارکدخوان می‌تواند از نوع دستگاه‌های فیزیکی باشد که به سیستم‌های کامپیوتری وصل هستند و یا از نوع نرم‌افزارهایی باشد که روی گوشی‌های تلفن هوشمند نصب می‌شوند. به هر حال افراد می‌توانند با استفاده از این بارکدخوان‌ها به راحتی اطلاعات لازم را بدست آورده و از سلامت و اصالت داروی مورد نظر خود مطمئن شوند.

آخرین روشی که دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی به آن اشاره کرد، استفاده از سایت یا نرم‌افزار تی‌تی‌ای‌سی است. در چنین حالتی باید وارد سایت تی‌تی‌ای‌سی یا نرم‌افزار آن روی گوشی‌های تلفن همراه شد تا با وارد کردن داده‌های درخواست شده، اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورید. برای استفاده از این سایت هم می‌توان از کد ۲۰ رقمی یوآی‌دی استفاده کرد و هم می‌توان به سراغ کد ۱۶ رقمی آی‌آرسی رفت.

جِنایت، همیشه به معنای قتل با چاقو و اسلحه نیست. این مفهوم، اصطلاحی‌ فقهی‌ و حقوقی، به‌ معنای‌ وارد کردن‌ هرگونه‌ صدمه‌ به‌ تمامیت‌ جسمانی‌ افراد است که‌ کیفری‌ شرعی‌، مانند قصاص‌ یا دیه‌ دارد. واژه عربی‌ جنایت‌ در لغت‌ به‌ معنای‌ چیدن‌ میوه‌ از درخت‌ و نیز گناه‌ و جرمی‌ است‌ که‌ ارتکاب‌ آن‌ موجب‌ کیفر در دنیا و آخرت‌ می‌شود. فروش داروی تقلبی و تاریخ مصرف گذشته به بیماران و تحویل شیرخشک تاریخ گذشته به شیرخواران جنایت نیست؟ آیا مکافات و مجازات پیش‌بینی شده در قانون با ضربه‌ای که این اقدام‌های مجرمانه به سلامت جامعه می‌زند، تناسب دارد؟»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا