خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قیمت‌گذاری سکه با دلار 90 و چند هزار تومانی؟!

نحوه قیمت‌گذاری سکه در حراج اخیر مرکز مبادله ارز و طلای ایران با حاشیه همراه شده و پرسش‌هایی را از عملکرد بانک مرکزی به میان آورده است.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، حراج سکه توسط مقام پولی قاعدتا با هدف کاهش فشار تقاضا، تخلیه حباب و در نتیجه کنترل قیمت انجام می‌شود در حالی‌که آخرین حراج در مرکز مبادله ارز و طلای ایران وابسته به بانک مرکزی، نحوه قیمت‌گذاری سکه با ابهام همراه شد و واکنش برخی از فعالان اقتصادی را برانگیخت. خبرآنلاین در این باره نوشت: «به اعتقاد کارشناسان، سکه‌ها به قیمت دلار بالای ۹۰ هزار تومان به مردم فروخته شده است.»

در ادامه این گزارش آمده: «بر اساس نتایج نخستین حراج سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از تعداد ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه ثبت سفارش شده در سامانه، با توجه به کف قیمت تعیین شده توسط عرضه کننده، یک‌هزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد. در این میان، مرکز مبادله ارز و طلای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از برگزاری دومین حراج سکه در روز چهارشنبه ۱۶ اسفند خبر داد. اما در واکنش به حراج سکه، تحلیل‌گران و اقتصاددان عنوان کردند که سکه‌های فروخته شده در مرکز مبادله ارز و طلا با قیمتی بالای ۹۰ هزار تومان به مردم فروخته شده است.»

قیمت‌گذاری سکه بر مبنای دلار 93هزار تومانی
به روایت سیامک قاسمی

اشاره خبرآنلاین به توئیت سیامک قاسمی در شبکه اجتماعی ایکس است. او نوشته: «خیلی جالبه، بانک مرکزی مرکزی شمش طلا را به قیمت دلار بازار آزاد از مردم می‌خرد و سکه طلا را ضرب کرده و به قیمت دلار ۹۳ هزار تومانی به مردم می‌فروشد و تازه مالیات هم روی آن می‌گیرند. حالا خوبه قیمت دلار بازار آزاد را قبول ندارند و دنبال دلارزدایی هستند.»

سعید مشکلات، کارشناس مالی هم در همین شبکه اجتماعی نوشته است: «آیا در حراج سکه بانک مرکزی شرکت کنیم؟ خیر، شرکت نکنید! چون بانک مرکزی ربع سکه را با دلار 95 ت می‌فروشد. احتمالا بانک مرکزی شمش طلا را از صادرکنندگان در مرکز مبادله با دلار ارزان‌تری می‌خرد، بعد همین شمش را تبدیل به ربع سکه کرده و با دلار 95 ت به مردم می‌فروشد.»

جالب‌تر این‌که رفتار مبهم بانک مرکزی در حراج روز یک‌شنبه (13 اسفند 402)، بلافاصله بر بازار تاثیر گذاشته و سبب بالا رفتن قیمت انواع سکه در معاملات روز دوشنبه بازار تهران شده است. بر اساس گزارش‌ها، قیمت 12 میلیون و 750 هزار تومان برای ربع سکه روی تابلوها ثبت شده که 600 هزار تومان از روز قبل بیشتر است!

انصاف نیوز در تیتر یک امروز خود به افزایش نگرانی‌های سیاسی به علاوه افزایش هزینه‌های ریالی دولت به عنوان دو محرک مهم افزایش قیمت‌ها در چند روز اخیر اشاره کرده است.

با رسیدن قیمت ربع سکه به مرز 13 میلیون تومان، دولت ابراهیم رئیسی رشد بیش از 300 درصدی قیمت این کالا را به نام خود به ثبت رسانده است. در آغاز به کار دولت ایشان، ربع سکه کمتر از 3 میلیون و 500 هزار تومان دادوستد می‌شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این دولت مردمی فقط از مردمی بودنش همین بس که مردم دیگر به هیچ مدعی مردمی اعتماد ندارند،
    وقتی اوضاع رقت بار غزه را می بینم به این میاندیشم که یک متجاوز خارجی دست به این جنایت زده،،،و دریغ و افسوس وضع رقت انگیز ما از خودمان هست و بس!!

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا