خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۳ اسفند سال ۷۹ | ده‌ها آتش‌سوزی و انفجار بر اثر چهارشنبه‌سوری

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲۳ اسفند سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

سه‌شنبه 23 اسفند 1379  |  17 ذيحجه 1421                       13 مارس 2001

جمعي از صاحبان و رؤساي اتحاديه‌‌ دامداران استان تهران آمدند. از بي‌توجهي وزارت جهاد كشاورزي به امور دام و مشكلات‌شان در تأمين وام و علوفه گفتند و از من خواستند، براي تداوم پيشرفت وضع دام كه در دوران سازندگي به دست آمد، كمك‌شان كنم. با اعلان واگذاري نظارت براجراي سياست‌هاي‌ كلي به مجمع [تشخیص‌مصلحت‌ نظام]، اين گونه توقعات زياد شده است.

آقاي [غلامعلی] كوهساری، نماينده آزادشهر آمد. با اينكه از جناح دوم خردادي است، از وضع سياسي و اقتصادي و فرهنگي‌ كشور گفت، نمايندگان دچار حسرت‌اند، از اينكه شما در مجلس نيستي و خواست براي كم‌شدن تشنج كمك‌ كنم و از بروز ضعف‌هاي جديد در امور كشاورزي، با ادغام دو وزارت جهاد[سازندگی] و كشاورزي، اظهار نگراني‌ كرد.

آقاي [کاظم] ميرولد، رئيس ديوان محاسبات، همراه معاونان آمدند. گزارش تفريغ بودجه را دادند و از مشكلات‌شان در كنترل اعتبارات متفرقه و خارج از شمول و از تداخل وظايف ديوان با سازمان بازرسي‌ كل‌ كشور در امور مالي‌ گفتند و پيشنهاد داشتند كه امور مالي منحصراً در اختيار ديوان باشد. درباره نحوه كار نظارت بر اجراي سياست‌هاي‌ كلي مشورت‌ كرديم.

عصر، عقد ازدواج بستگان [آقاى على مددى]، يكي از محافظان را بستم. مهندس [سیدهادی] طباطبايي، معاون وزارت جهاد كشاورزي آمد. از اشكالات وزارت، به‌خصوص پس از ادغام گفت و از وضع كشور، اظهار نگراني‌ كرد و خواست كه من، حضور بيشتري داشته باشم و در خصوص اختلافاتش با آقاي [مهدی] مفيدي، مديرعامل طرح نيشكر اهواز توضيح داد. گفتم كه حضورش را در امور شركت، حفظ كند. با اينكه از اول در طرح، مسئوليت مهم داشته، در مراسم افتتاح كارخانه نيشكر اميركبير حضور نداشت؛ به عنوان اعتراض به عمل آقاي مفيدي، ولي من اسم ايشان را بردم و از اين جهت ممنون هست. آقاي [عبدالمجید] معاديخواه، [رئیس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی] آمد. راجع به بنياد تدوين تاريخ انقلاب، مذاكره شد.

شب میهمان رهبري بودم. در مورد اظهارات ايشان در دانشگاه اميركبير صحبت شد.[1] گفتند، طرح مسأله براندازي و اطلاق محاربت بر آنها به منظور اخطار بوده و دانشجويان به خاطر اعلان قبلي، از دانشگاه‌هاي ديگر هم آمده بودند و جمع بسيار خوبي بود و دو سه نفر عكس علي افشاري، [دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت] را بلندكرده بودند و چون به خاطر رسيدن وقت نماز ظهر، صحبت ناتمام ماند؛ جلسه پاسخ به سئوالات را ديروز در حسينيه امام خميني برگزار كرده‌اند. در مورد انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت شد. گفتند، آقاي [سیدمحمد] خاتمي، تاكنون دربارة حضور در انتخابات با ايشان صحبت نكرده است. از وضع اقتصادي كشور نگران‌اند.

امشب، چهارشنبه سوري است و صداي انفجار ترقه‌ها و آتش‌بازي به صورت مداوم شنيده مي‌شود. با بوي باروت، با اينكه مكرراً اخطار شده، ولي باز هم اقدامات خودسرانه زياد است و ده‌ها مورد آتش‌سوزي و صدمات جاني پيش‌ آمده؛ در خيلي از شهرها و شهرستان‌ها هم وضع چنين است. با اينكه ستاد مراسم غدير، ده‌ها مورد ترتيب جشن و نورافشاني در پارك‌ها و ميدان‌ها ترتيب داده بود تا مردم را از آتش‌سوزي چهارشنبه‌سوري منصرف‌كنند، تأثيري نداشته است.

رسانه‌هاي غربي، از سفر آقاي خاتمي، [رییس‌جمهور] به روسيه و توافقات نظامي و هسته‌اي، اظهار ناراحتي مي‌كنند و در داخل، انتقاد از قوه قضایيه، به خاطر بازداشت‌ها، زياد است. امروز رسماً بازداشت 21 نفر از ملي مذهبي‌ها و نيز آزادشدن 10 نفر از آنها، اعلان شد. 152 نفر از نمايندگان مجلس و تعدادي از احزاب، اقدام قوه قضایيه را محكوم كردند.

در پاكستان، موج تروريسم بعد از اعدام حق‌نواز، [قاتل شهید صادق گنجی رییس خانه فرهنگ ایران در لاهور پاکستان]، شدت يافته و تاكنون بيش از 50 نفر از اين رهگذر، جان باخته‌اند. در اندونزي، فشاري روي [عبدالرحمن] وحيد، ریيس‌جمهور، براي استعفا زيادتر شده است.


[1] – آیت‌الله‌ خامنه‌ای،‌ روز سه‌شنبه 9 اسفند 1379 در جمع‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ امیرکبیر، در مورد خطر تفکرات‌ محافظه‌‌کارانه‌، لزوم‌ اصلاح‌طلبی‌ حقیقی‌، مخالفت‌ اسلام‌ با هرگونه‌ دیکتاتوری‌ و تصمیم‌ قاطع‌ نظام‌ برای‌ برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان‌ از آزادی،‌ مطالبی بیان‌کردند. در بخشی از سخنرانی رهبر معظم‌ انقلاب‌ آمده است: «آزادی‌، دادنی‌،گرفتنی‌ وآموختنی‌ است‌ و همچنان‌که‌ حکومت‌ها موظف‌اند آزادی‌ مردم‌ را تأمین‌‌کنند، مردم‌ نیز باید آزادی‌های‌ مشروع‌ خود را طلب‌ کنند؛ چرا که‌ از دیدگاه‌ اسلام‌ دیکتاتوری‌ فردی‌، حزبی‌، دسته‌‌جمعی‌ و هر دیکتاتوری‌ دیگر فاجعه‌ است‌.کسانی‌ که‌ درصددند هرج‌ و مرج‌ به‌ وجود آورند تا مردم‌ تشنه‌ یک استبداد مقتدر فردی‌ شوند وکسانی‌‌که‌ با سوءاستفاده‌ از آزادی‌، با ایمان‌ و افکار و احساسات‌ مردم‌ بازی‌ می‌کنند، دشمن‌ آزادی‌اند وÃ Äآزادی‌ را بدنام‌ می‌کنند.کسانی‌ که‌ نام‌ آزادی‌ را می‌آورند، اما به‌ فرهنگ‌ و آداب‌ آن‌ پایبند نیستند، به‌ آزادی‌ خیانت‌ می‌کنند و مسئولان‌ نظام‌ اسلامی‌ از این‌ پس‌ نه‌ تصمیم‌ دارند و نه‌ حق‌ دارند، با کسانی‌ که‌ با سوءاستفاده‌ از آزادی‌ بر ضد منافع‌ مردم‌ و سرنوشت‌ کشور حرکت‌ می‌کنند، مماشات‌ کنند.» ایشان‌ با اشاره‌ به‌ برخی‌ گفته‌ها و نوشته‌ها در مورد تلاش‌ برای‌ براندازی‌ قانونی‌ نظام‌ تأکید کردند: «هر حرکت‌ و تلاشی‌ که‌ با قصد براندازی‌ آغاز شود، شروع‌ به‌ محاربه‌ است‌ و حکم‌ محاربه‌ هم‌ در هر حکومت‌ و هر نظامی‌ معلوم‌ است‌.» منبع: تارنمای دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، بخش بیانات 1379

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا