خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رهبری پرچمدار آشتی ملی خواهد شد؟

«همه در غفلت کردن از وحدت ملی شریک هستیم». این بخش از سخنان رهبری درباره‌ی غفلت همگانی از تحقق وحدت ملی ممکن است مقدمه‌ای برای حرکت به سمت آشتی ملی باشد.

به گزارش انصاف نیوز، در زمستان ۹۵ و هم‌زمان با روزهای ابتدایی دولت دونالد ترامپ، محمد خاتمی بر ضرورت آشتی ملی تاکید کرده بود.

آقای خاتمی با اشاره به خطراتی که از سوی ترامپ ایران را تهدید می‌کرد گفته بود: معتقدم الان بهترین موقعیتی است که می‌توان فضای آشتی ملی را در کشور حکمفرما کرد و زمینه همبستگی بیشتر همه گرایش‌ها و نیروها را پدید آورد. 

این اظهارنظر محمد خاتمی در آن مقطع زمانی با همراهی و استقبال مسئولان همراه نشد و علاوه بر چهره‌های اصولگرا حتی برخی در دولت میانه‌رو حسن روحانی هم به مخالفت با این پیشنهاد پرداختند.

برای نمونه، محمود واعظی، عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه و از چهره‌های بسیار نزدیک به رئیس جمهور وقت درباره‌ی پیشنهاد آشتی ملی گفته بود: در کشوری که همه چيزش تنظيم است، کشوری که رهبری دارد، دولتش مستقر است و مجلس دارد، بحث آشتی ملی معنا ندارد. آشتی ملی برای زمانی است که کشور دو – سه شقه شده باشد.

با وجود این اظهارنظر آقای واعظی، حسن روحانی، رئیس جمهور وقت ایران، از پیشنهاد محمد خاتمی استقبال کرده و گفته بود: ما در پی اجماع، آشتی و انسجام ملی هستیم.

در همان روزها سیدمصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات، درباره‌ی جزییات پیشنهاد آشتی ملی محمد خاتمی دیدگاه خود را مطرح کرده بود: آشتی ملی یعنی احیای همان شعار «همه با هم» ابتدای انقلاب و زنده‌کردن شعار «ایران برای ایرانیان» عصر اصلاحات. یعنی همه نیروها به صحنه بیایند و برخلاف گذشته که روی اختلاف‌ها تأكيد می‌شد، با حفظ عقاید روی اشتراک‌ها تأكيد کنند و برای ایران به یکدیگر دست همکاری بدهند و از کارشکنی و قهر و دشمنی دست بردارند و به رقابت سالم سیاسی تن بدهند و هر کسی که بتواند برنامه موفق‌تر یا متناسب‌تر با نظر اکثریت جامعه ارائه دهد، امکان خدمتگزاری بیشتری پیدا کند.

آقای تاجزاده گفت: آشتی ملی معنایی جز اینکه نیروهای سیاسی یکدیگر را به رسمیت بشناسند و چندصدایی رسمیت یابد ندارد.

رئیس دفتر رهبری از جمله چهره‌هایی بود که به مخالفت با طرح آشتی ملی پرداخت و گفت: مطرح‌کنندگان آشتی ملی راهی جز عذرخواهی ندارند.

آیت الله خامنه‌ای با وجود عدم مخالفت صریح با آشتی ملی اما در آن مقطع زمانی بر این باور بودند که مردم با هم قهر نیستند و نیازی به اجرایی شدن چنین طرحی نیست.

بر خلاف مخالفت‌های تند با طرح آشتی ملی محمد خاتمی از سوی اصولگرایان اما رهبری مخالفتی با اصل این ایده نداشتند و صرفاً آشتی با آن دسته از افرادی که در عاشورای ۸۸ رفتارهای حرمت‌شکنانه داشتند را ناممکن دانستند و از طرف دیگر بنا بر دستور رهبری به شورایعالی امنیت ملی در سال ۸۸ افرادی که در عاشورای آن سال نقش داشته‌اند ارتباطی به میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی هم نداشته‌اند.

با گذشت بیش از هفت سال از پیشنهاد خاتمی برای آشتی و همبستگی ملی، رهبری انقلاب نسبت به غفلت همگانی برای تحقق این مهم هشدار دادند.

آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی ابتدای سال خود با اشاره به اهمیت حفظ اتحاد ملی از عقب‌افتادگی در این زمینه ابراز تاسف کرده و گفتند: در این باره دچار غفلت شده‌ایم و به دست خودمان وحدت ملی و همدلی اجتماعی را مخدوش کرده‌ایم. 

ایشان با تاکید بر اینکه همه در زمینه‌ی تحقق وحدت ملی غفلت کردیم گفتند: همه هم در این غفلت شریکیم و همه نیز وظیفه داریم وحدت ملی را روز به روز تقویت کنیم.

این سخنان رهبری را می‌توان نوعی مهر تایید بر طرح آشتی ملی محمد خاتمی دانست و شاید در سال ۴۰۳ شاهد تغییرات ملموسی در سیاست داخلی برای تقویت وحدت و انسجام ملی باشیم.

ممکن است مواردی همچون مشارکت کمتر از ۵۰ درصد در سه انتخابات اخیر، کمترین مشارکت تاریخ جمهوری اسلامی ایران در انتخابات ۱۱ اسفند، احتمال بازگشت مجدد دونالد ترامپ به قدرت در آمریکا، تجربه‌ی ناموفق حاکمیت یکدست در چند سال اخیر و… باعث تغییر تدریجی برخی سیاست‌های داخلی شود.

این تغییرات تدریجی به سود میانه‌روها احتمالا به مذاق طیف‌های تندرو جریان‌های مختلف سیاسی در داخل و خارج از نظام خوش نمی‌آید و در سال ۴۰۳ شاهد مانع‌تراشی‌های گوناگونی از طرف آنها بر سر تحقق آن خواهیم بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آشتی ملی !!!! چه عنوانی!!!
    برادر عزیز؛ باید افراد دلسوز ،متعهد ،متخصص ،بیان روی کار مدیریتی کشور …و افراد تنبل ،مغرور و خودخواه و غرب گرا ، و خود تحقیر از صحنه اخراج شوند تا کشور سیر صعودی پیشرفت و ترقی رو طی کند!!! تمام .
    این آشتی ها هم به سود ملت نیست بلکه به کامیابی سیاستمداران سابق که هیچ فایده ای برای کشور و ملت نداشتند، هست…!!!

    6
    10
  2. عزیزان هانی وهوشنگ گفته اند آشتی نه اما چندسوال از ایشان کاش بدون جواب نماند .
    یکم اگر وحدت موجود است دیگر چه لزومی به ایجاد آن هست؟
    دوم اگر وحدت نیست وآنطور که رهبری گفته اند همه درنبود آن مقصرند چگونه باید آنرا بوجود آورد ؟
    سوم آیا وحدت کردن با منتقد معنایش اینست که او راه ما را ویا اینکه ما راه اورا گردن بگذاریم ؟
    چهارم حالا اگر باین نتیجه رسیدید که وحدت ملی یک ضرورت است بنظر شما چگونه میتوان با منتقد آشتی کرد ، قهر نبود و به وحدت رسید ؟

  3. آشتی ملی آنهم با طرح فتنه‌گرانی مثل «تاج» زاده!!!
    شعار «ایران برای ایرانیان» حزب افساد طلب «مشارکت» این بود که همه مخالفان شان را باید به دریا ریخت!
    این ادعا ها به شما ها نمی آید!

    3
    5
  4. ابتدا در مورد تقلب در انتخابات سال ۸۸ نظر خود را صریح بگوید تا معلوم شود با چه کسی قرار است آشتی صورت گیرد

    6
    2
  5. یکی‌شون هر چه خواسته و می‌خواد داره به رهبری میگه اون‌یکی‌شون تصمبم می‌گیره رای نده، اون‌یکی پیشنهاد شورای موسسان رو در اوج شلوغی‌ها میده و … . حالا آشتی ملی بین این جماعت با نظام؟

    1
    2
  6. اشتی ملی فقط در صورتی که تمام بچه ها و حزب الله بدون اینکه خون از دماعشون بیاد از منطقه بیاند بیرون بشار اسد هم و … بیاریدشون بیرون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا