خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امان از دنیز بابا و بی بی سی حرفه‌ای! | رضا رئیسی

رضا رئیسی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

امان از دنیز بابا و بی بی سی حرفه‌ای! | رضا رئیسی

از بیروت و اورشلیم و دمشق تا تگزاس و هیوستون و لس آنجلس، دنیا در تب و تاب غزه و تحولات پرشمار و سهمگین در خاورمیانه می سوزد و بی گمان یکی از بزرگترین اتفاقات هزاره سوم و تکان‌دهنده‌ترین تحولات تاریخ معاصر در جریان است و به قول اهالی خبر تنور تحولات داغ داغ و هیجانی است اما درست در همین بلبشو بازار که شرق و غرب جهان را فرا گرفته و همه را پای رسانه ها میخکوب کرده است، یک پوشش خبری آن هم از رسانه شهره به حرفه ای گری خیلی جلب توجه کرده و توی ذوق می زند! 

ماجرا چیست؟ 

بی بی سی فارسی با انتشار ویدئویی از دنیز دایی که به انتقاد از حکم توماج صالحی پرداخته نسبت به صدور احکام اعدام در ایران اعتراض کرده است!

اینکه صدور چنین حکمی با چه ادله و صلاحدیدی بوده و نقد و انتقاد نسبت به آن البته بحث نگارنده در این مقال نیست که اهالی فن و حقوقدانان به قدر کافی و وافی بدان پرداخته اند، اینجا من از موضع حرفه و تخصص خودم یعنی حوزه رسانه و خبر به این واکنش و بازتاب رسانه ای مختص به آن خواهم پرداخت. 

حداقل نگارنده تا امروز یک بار هم در میان اخبار و تحولات پرشمار پیرامون ایران که الحمدلله دامنه کنشگران خرد و کلان آن از متوسط جهانی هم بسیار فزون تر است با نام دنیز دایی برخورد نکرده بودم تا اینکه این خبر بی بی سی فارسی را مشاهده کرده و طی یک سرچ ساده متوجه شدم ایشان دختر 21 ساله آقای علی دایی اسطوره تکرار نشدنی فوتبال ایران هستند. 

دایره جستجو را گسترش دادم، بلکه ببینم شاید من کوتاهی داشتم و با این کنشگر و فعال سیاسی، اجتماعی و حقوقدان مبرز آشنایی نداشته و توفیق و سعادت نداشته ام که دیدم نه خیر تنها سوابق موجود از وی دختر علی دایی بودن است و دیگر هیچ! 

شاید اولین درس روزنامه نگاری در انتشار یک خبر توجه به عناصر خبری و از همه مهمتر مقوله ارزش خبری است. 

برای انتشار یک خبر در ابتدا باید تکلیف مقوله ارزش خبری مشخص شود، یک مثال ساده می زنم، من هوادار چندین و چند ساله تیم فوتبال پرسپولیس هستم و خیلی هم روی تیمم تعصب دارم اما هیچ رسانه دیداری و نوشتاری نمی آید پیرامون برد و باخت پرسپولیس با من حرف بزند چون من نه متخصص این حوزه هستم نه صاحب نظر آن، نظر من اهمیت خبری برای کسی ندارد جز خودم و شاید دوستانم! 

حالا خانم دنیز دایی می تواند پیرامون هر گزینه و گزاره ای نظر داشته و آن را نیز به مدد شبکه های اجتماعی فراگیر این روزها انعکاس دهد اما بی بی سی فارسی بر اساس کدام وجاهت و اعتبار و تخصصی ویدئوی وی را انتشار و در قالب خبر در شبکه های اجتماعی این رسانه انعکاس می دهد؟! 

شاید عده ای بفرمایند که خانم دنیز دایی یک سلبریتی است! فلذا بازتاب رسانه ای هم به زبان امروزی ها به وی می رسد! اینجاست که باید گفته از کی و کجا به صرف دختر علی دایی بودن، وی سلبریتی یا چهره شاخص می شود؟! جز در مجله های لایف استایل و زرد غربی که اخبار خانواده های چهره های شاخص آن هم نه در باب سیاست انعکاس می یابد آیا نمونه مشابهی سراغ دارید؟! 

خانم دنیز دایی محصول زیست شخصی و تجربه فردی آقای علی دایی است و هیچ مزیت و اعتباری بیش از این ندارد کما اینکه ما منتقد پدیده آقازادگی و رانت های معطوف به آن هستیم اینجا هم بی محابا و بی تعارف باید این بالماسکه مسخره و مشمئز کننده را نقد کرده و مردود بدانیم و از کنار آن به سادگی گذر نکنیم که رواج چنین رویه هایی به ابتذال دو چندان تر سپهر سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه منجر خواهد شد. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اولاً خانم دنیز دایی بعنوان یک شهروند حق دارد اظهار نظر داشته باشد. و به حکم اعدام یک هموطن اش اعتراض کند.
    دوماً قیاس کردن خود با فرزند که پدرشان از بزرگان و مفاخر ایران.آسیا و جهان می‌باشد قیاس مع الفارق می باشد.
    سوما چراغی که به خانه رواست به مسجد نارواست یعنی اینکه یک هموطن وظیفه اصلی اش اینست که اول در قبال مشکلات و معضلات کشورش اظهار نظر و همدردی نماید بعد به مشکلات و معضلات دیگر کشورها بپردازد.
    نه مثل امثال شماها که قلم مزد بگیر شباهت دارید…

    37
    46
    1. قرار نیست هر شهروندی اونم یک دختر نوجوان بیاد نظر سیاسی تو تلویزیون بگه اگه اینکار آزاد بشه اونوقت نظر پزشکی و فوتبال و کارشناس آب و هوا…. هم باید باشن. واقعا خنده دار چون فرزند داییست فقط شده کارشناس… همین امثال تو بعدا نقد به آقازادگی میکنید

      4
      4
  2. باسلام شوخی نیست دختر علی دایی قهرمان ملی هستند این کشور سقط کرده بود پدر ایشان نجات دادند فرمانده جنگ بودن جلوی دنیا یک تنه ایستاد و کشور او نجات داد و مابقی مردم هم فوتبال بازی می کردند یه توپ فوتبال گرفته بودند و دنبالش می دویدند بله دختر علی دایی تشریف دارند دخترش انگلستان تشریف دارند نصف خانواده‌اش غرب هستند نصف اش شرق هستند نصف اشم آمریکا خودشم هم هوا و زمین حرف زدن هم بلعد نیستش و دختر ایشان چرا اون وقتی که بسیجی ها مظلوم را با اون وصیت به شهادت رساندن صدایش درنمی آمد وقتی توماج صالحی ضدانقلاب تمامی اون اغتشاشگران را تشویق می کردند حتمن اون وقت به توماج افتخار می کردند که داری کشور او به آتش کشیده و ضمن کل خانواده اش همگی ضدانقلاب هستند هیچی عضو مخوف ترین سازمان تروریستی و وطن فروش دنیا هم هستند پس اینجا این نتیجه را میگیریم که علی دایی و خانواده‌شان و دخترشان هم ضدانقلاب هستند هیچی شاید هم عضو همان سازمان مخوف توماج هم باشند کسی چه می دانی این روزهای وطن فروشی و خیانت برای خیلی‌ها شغل و کسب درآمد شده

    40
    45
    1. پدر منم جانبازه که به هیچ عنوان از جانبازی ش استفاده نکرده و رزمنده هم بوده سالها .ولی نظرش مثل تو نیست .

  3. احسنت به این نویسنده از این عجیبتر و خنده دار تر حضور کارشناسان همچون سارا و نیکا… زمان جریان مهسا در اینترنشنال بود که واقعا جای تعجب و خنده داشت بازیگرانی که در سریال پایتخت هم دو کلمه صحبت نکرده بودن شده بودن اپوزسیون..واقعا خنده دار

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا