خرید تور تابستان

کشمکش حجاب در روزهای اخیر

روزنامه شرق نوشت

: با نزدیک‌شدن به 21 تیر که در تقویم کشور به‌عنوان روز «عفاف و حجاب» نام‌گذاری شده؛ موجی از ابلاغیه و دستورالعمل‌های مربوط به نوع حجاب و پوشش زنان در خیابان و ادارات صادر شده است. در روزهای گذشته بحث حجاب و گشت‌های ارشاد در سراسر کشور افزایش چشمگیری داشته و حتی دستورالعمل‌هایی مبنی بر ارائه‌ندادن خدمات بانکی و اداری و… به زنان کم‌حجاب صادر شده است. تصمیماتی که در مقابل آن این موضوع مطرح می‌شود که مشکل این روزهای ما نه «حجاب زنان»، بلکه مشکلات معیشتی و اقتصادی است که دولت و مسئولان مربوطه دست به تغییر اولویت‌ها زده‌اند و در پی بی‌سرانجامی مذاکرات برجامی با موضوعات دیگر به دنبال عبور از کنار مسئولیت‌ها هستند. چند هفته پیش بود که کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، اعلام کرد که «در بحث عفاف و حجاب، اول دولت را مکلف کردیم تا وضعیت پوشش کارکنانش را سر و سامان بدهد و بعد از ادارات، به سراغ بازار و اصناف می‌رویم». پس از آن بود که وزارت کشور مصوبه «حجاب و عفاف» را به همه نهادها ابلاغ کرد و از آغاز اجرای آن در اداره‌های دولتی خبر داد. کمی بعد هم ابراهیم رئیسی، خواستار اجرای کامل مصوبه عفاف و حجاب سال 84 شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. در‌صورتی‌که در شرایط انتخاباتی راه‌اندازی دوباره «گشت‌های ارشاد» صرفا برای مدیران دولتی عنوان شده بود و در برنامه زنده تلویزیونی که به منظور تبلیغات انتخاباتی تدارک دیده شده بود، گفته بودند «بین خیابان‌ها دیوار کشیده نمی‌شود؛ بلکه پل ساخته می‌شود»! اظهاراتی که هرچه بیشتر پیش می‌رویم، در اجرا چهره‌ای متفاوت می‌یابد. بعد از سخنان جنجالی معاون دادستان مشهد مبنی بر ارائه‌ندادن خدمات بانکی و اداری و حتی جلوگیری از ورود زنان بدحجاب به مترو و دستور استاندار فارس درباره کارمندانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند و تأکید بر «مرخصی بدون حقوق» گرفتن آنها و همچنین ابلاغ مقررات حجاب از سوی رئیس کل بانک مرکزی به شبکه‌های بانکی، فرماندار بوشهر نیز گفت که باید اتاق خانم‌ها و آقایان در تمام دستگاه‌های اجرائی جدا شود و هیچ همکار خانمی نباید در شورای اداری شهرستان بوشهر بدون چادر حضور یابد و هر مدیری که کوتاهی کند، عزل خواهد شد. مسئله زمانی داغ‌تر شد که احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران، هم این هفته در خطبه‌های خود با اشاره به زنانی که به نظر آنها بی‌حجاب هستند، گفت: «تا می‌گوییم حجاب می‌گویند به چهارتا تار مو گیر ندهید به اختلاس و فساد گیر دهید، ما به اندازه به آنها گیر داده‌ایم و قوه قضائیه هم کارش را می‌کند. دزدی، اختلاس و بی‌حجابی گناه است و اتفاقا بسیاری از بی‌حجاب‌ها زن و بچه همان دزدها هستند». اظهارات و دستوراتی تند که واکنش منفی اجتماعی را به همراه دارد و بر این نگرانی‌ها دامن می‌زند که بین جامعه دوقطبی ایجاد کند.

پیدا‌شدن سروکله گشت‌های ارشاد در دولت احمدی‌نژاد

درخصوص پیدایش مصوبه عفاف و حجاب شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی که در سال ۱۳۸۴ تصویب شد و قانون «گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» نام گرفت، باید گفت که این مصوبه از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری وقت، برای اجرا ابلاغ شد و پس از آن در تابستان ۸۵ با حضور ون‌های سبزرنگ گشت ارشاد در خیابان‌ها، طرح ارتقای امنیت اجتماعی کلید خورد. البته حقوق‌دانان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را قانون نمی‌دانند؛ اما حالا وزارت کشور دولت رئیسی می‌گوید اجرای آن برای همه نهادها الزامی‌ است! و خود رئیسی هم دستور می‌دهد تا مصوبه «عفاف و حجاب» سال 84 شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور کامل اجرائی شود. مسئله‌ای که باعث بروز نگرانی در جامعه شده و واکنش‌های منفی را به دنبال داشته است. همچنین باعث طرح سؤالاتی در افکار عمومی شده و مردم از خود سؤال می‌پرسند در شرایط فعلی اقتصادی که مذاکرات برجامی به درهای بسته خورده و ناکام بوده است و فشار اقتصادی و معیشتی روی دوش جامعه سنگینی می‌کند، چرا دغدغه دولت و مسئولان مربوطه به جای چاره‌اندیشی برای حل این معضلات، در حد «حجاب» زنان تقلیل یافته است؟ آنها از خود سؤال می‌کنند که آیا مشکل کشور و دغدغه اصلی پوشش و حجاب زنان است؟ به حدی که همه ائمه جمعه تریبون‌های رسمی نماز جمعه را به مقوله «حجاب» اختصاص داده‌اند!

واکنش ها در فضای مجازی

البته در کنار واکنش‌های عمومی به این سطح از افزایش سخت‌گیری دولت و ائمه جمعه نسبت به «حجاب» کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی نیز هشتگی راه‌اندازی کردند. منتقدان تصمیمات اخیر، صرفا مردم نیستند. محسن برهانی، استاد حقوق دانشگاه تهران، نیز در واکنش به نامه معاون دادستان مشهد در توییتر نوشت: «عدم ارائه خدمات به افراد بدحجاب در اداره‌ها و بانک‌ها جرم و مصداق ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی است». او افزود: «در صورت تحقق جرم، دستوردهنده و تقاضاکننده معاون در جرم و قابل پیگرد قانونی است». همچنین عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز در تأیید توییت برهانی نوشت: «اینکه دادستان متوجه غیرقانونی‌بودن چنین دستوری نباشد، یا باشد و دستور دهد، فاجعه‌بار است. قوه قضائیه و دادسرای انتظامی قضات باید علیه او اقدام قضائی و اداری کنند».

نظر شهیدان بهشتی و مطهری درباره «حجاب اجباری»

به دنبال شدت‌گرفتن واکنش‌ها نسبت به تصمیمات اخیر درباره سخت‌گیری به مقوله «حجاب» علیرضا بهشتی، فرزند شهید بهشتی، از بنیان‌گذاران انقلاب و یار نزدیک امام، در گفت‌وگویی به نقل از پدرش بر عدم اجبار درباره حجاب گفت که «شهید بهشتی مخالف اجبار و حامی اقناع برای رعایت حجاب بود». همچنین این روزها بنیاد شهید مطهری مجموعه‌ای از صوت سخنان او را درباره حجاب منتشر کرده که در یکی از متن‌ها آمده است: «تا حالا همه‌اش امر به معروف و نهی از منکر کردن ما در اطراف دکمه لباس مردم بوده است. در اطراف بند کفش و موی سر مردم و دوخت لباس مردم بوده است. ما معروف و منکر نمی‌شناسیم چیست. ما معروف‌ها را به جای منکر می‌گیریم و گاهی وقت‌ها منکرها به جای معروف می‌گیریم. همین بهتر که ما جاهل‌ها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم. چه منکرها که به نام امر به معروف و نهی از منکر به وجود نیامد. آگاهی، بصیرت، خبرت و خبرویت می‌خواهد. دانایی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی می‌خواهد تا آدم بفهمد چه چیزی را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ یعنی تا راه معروف را تشخیص بدهد و ببیند معروف کجاست. منکر را تشخیص بدهد و ریشه آن را به دست بیاورد ببیند از کجا این منکر سرچشمه می‌گیرد. لذا ائمه دین فرموده‌اند جاهل بهتر است امر به معروف و نهی از منکر نکند؛ چون «لانه لایفسده اکثر مما یصلح» چون جاهل وقتی می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، می‌خواهد بهتر کند، بدتر می‌کند». در این خصوص با شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم گفت‌وگو کردیم که در قالب یادداشت می‌خوانید.

با دستور، نه اقتصاد بهبود می‌یابد نه حجاب زنان

شهریار حیدری – عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

رویکرد دولت‌ها به مقوله حجاب همیشه متفاوت بوده است اما در وضعیت معیشتی و اقتصادی کنونی، انتظار و توقع مردم از دولت این است که در این اوضاع و احوال به جای این‌گونه پرداختن به مقوله حجاب، به رفع مشکلات اقتصادی اهتمام ورزند. حجاب موضوعی است که نیاز به کار فرهنگی دارد نه قانون! مثلا وقتی افراد گرسنه و نیازمند باشند، تأثیرپذیری آنها درباره حجاب کمرنگ و بی‌اثر است و زمانی این حرف‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد که شکم آنها سیر باشد. اگر دولت معیشت مردم را تأمین کند و شرایط اقتصادی را بهبود بخشد، حرف‌شنوی مردم چه در زمینه حجاب چه امورات دیگر بالا می‌رود. پس وقتی جامعه از نظر معیشت و اقتصاد گرفتار است و دولت نمی‌تواند امور اقتصادی جامعه را برنامه‌ریزی کند، حرف‌شنوی مردم از دولت درباره موضوعات دیگر مثل حجاب کمتر می‌شود. بنیان‌گذار انقلاب هم مثل رهبری معظم درباره حجاب معتقد به اعمال زور نبودند و تأکید بر انجام کار فرهنگی درباره پذیرش حجاب داشتند. اما دولت‌ها از جمله دولت آقای رئیسی نگاه دستوری به حجاب و اقتصاد دارد در حالی که با دستور نه اقتصاد بهبود می‌یابد و نه زنان محجبه می‌شوند. به این نکته هم باید توجه داشت که آقای رئیسی زمان انتخابات وعده توجه به معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی را داد اما امروزه شاهدیم اولویت‌های انتخاباتی او تغییر کرده و عملا دولت او نتوانسته به رفع مشکلات و اقتصاد توجه کند. بنابراین تأکید دارم اگر وضعیت اقتصادی مناسب‌تر شود وضعیت حجاب مردم هم بهتر می‌شود. البته ممکن است برخی بگویند این دو موضوع چه ارتباطی با هم دارند، در حالی که اسلام به این سؤال پاسخ داده است که «هروقت فقر از در داخل بیاید، ایمان از پنجره بیرون می‌رود».

اسلام در نگاه مذهبی بیشترین توجه را به اقتصاد، امنیت و رفاه دارد و در کنار آن به حجاب هم توصیه‌هایی کرده است. حجاب باید قلبی و واقعی باشد. بنابراین اگر دولت رفاه و آرامش و امنیت و آسایش را برای مردم فراهم کند، مردم هم این موارد را رعایت می‌کنند. اما شاهدیم که این روزها اولویت کشور به جای اینکه اقتصاد و توجه به معیشت مردم باشد، دولت و ائمه جمعه همه تمرکز خود را روی حجاب مردم گذاشته‌اند؛ در حالی که مردم ایران ذاتا اهل حجاب درونی‌اند و همین افرادی که به نظر برخی کم‌حجابند، روزهای راهپیمایی و عزاداری در مراسمات شرکت می‌کنند و نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند. پس نمی‌توان عبارت بی‌حجاب را برای آنها به کار برد. به نظر من این نوع برخورد و بی‌احترامی و تحقیر نسبت به زنان ایرانی کار نادرستی است و موافق آن نیستم.

رهبری هم بارها در موضوعات مختلفی مثل مقوله حجاب، کارکرد فرهنگی را توصیه کرده‌اند. کارکرد فرهنگی هم در شرایطی جواب می‌دهد که مردم در آرامشی نسبی از نظر اقتصاد و معیشت باشند. درحالی که بی‌کاری به معضلی جدی تبدیل شده است و مسئولان دولتی چون راهکاری برای آن ندارند، در عوض بر موضوع حجاب متمرکز شده‌اند. برخی وزرا و مسئولان هم چون شکمشان سیر است و از شکم گرسنه مردم خبر ندارند، به همین دلیل به دولت اطلاعات غلط می‌دهند و اولویت کشور را به سمت وضعیت حجاب پیش می‌برند در حالی که حجاب اجباری اولویت نیست و اقتصاد مردم باید تأمین شود. به همین دلیل طی روزهای پیش‌رو ما به عنوان نمایندگان مردم نسبت به اولویت‌های کشور به دولت تذکر خواهیم داد تا به یادشان بیاوریم در چه شرایط اقتصادی قرار داریم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ملاک مسلمان بودن، متولد شدن در فلان منطقه جغرافیایی نیست. قطعا این برای کشور به بزرگی ایران هم صدق می کند. ما هرگز نمی توانیم بفهمیم در ایران چند درضد واقعا مسلمان اند، چند درصد کافراند، چند درصد خداباور بی دین اند، چند درصد نصرانی اند و …. حاکمیت اسلامی هم هرگز نباید هدفش این باشد که مردم فلان منطقه جغرافیایی را مسلمان جلوه دهد یا به قول معروف مسلمان نمایی کند. حاکمیت اسلامی حداکثر می تواند از حقوق افرادی که اسلام را انتخاب کردند و می خواهند احکام اسلام را رعایت کننددفاع کند. و نیز می تواند اسلام را ترویج کند. که اگر غیر از این کند اصل نبوت که همان دعوت به دین است را نقض می کند. پوشش موی سر یک توصیه شرعی به زن مسلمان است و نه غیر مسلمان. به گونه ای که بعد از دعوت یک زن به دین اسلام، زن دین اسلام را می پذیرد و مسلما با پذیرش اسلام، یک سری از احکام آنرا هم می پذیرد. لذا شرط پایه اجرای احکام اسلامی، پذیرش اسلام به عنوان یک دین است. لذا این افرادی که می گویند حجاب حکم خداست در واقع دارند تحریف می کنند و جمله را ناقص می گویند. حجاب توصیه خدا در دین اسلام است. و در واقع طرف حسابش زن مسلمان است و البته طبق قران پوشش موی سر خطاب به زن مسلمان مومنه است. بسیار بسیار ناقص می گویند و حجاب را امری در حد قانون مملکتی نشان می دهند گویی خدا برای مملکتی قانون نوشته!!!!! اگر صحبت از حکم خدا می کنید باید بگویید طرف حسابش کیست و گر نه ناقص است و اصل مطلب را تحریف می کند. اما حکم بزرگ خدا که ار اصول دین است نبوت است. این آقایانی که حجاب مورد نظرشان را حکم خدا معرفی می کنند (البته توصیه و نه حتی حکم خطاب به زنان مسلمان مومنه است) اصل نبوت را هم قبول ندارند. زیرا اولا فرض می کنند هر کس در ایران متولد شد ژنتیکی و به صورت خودبخود مسلمان است و باید احکام مربوط به دین اسلام را مو به مو اجرا کند . نبوت یعنی دعوت از مردمان به یک دین، و مردمان باید از روی آگاهی و بدون اکراه دینی را بپذیرند. احکام و … بعد از این مرحله است. دعوت به دین محدود به زمان خاصی هم نیست. زیرا دین امری ژنتیکی نیست که به صورت ژن از نسلی به نسلهای دیگر منتقل شود.

    افراد منکر نبوت، همانطور که ذکر شد دین را امری ژنتیکی معرفی می کنند. درست این انحراف در بنی اسراییل هم مشاهده می شود و اصلا صهیونیسم بر این اساس شکل گرفته که فاصله از اصل نبوت است. آنها فرض می کنند هر کس ایران متولد شد مسلمان است!!!! و ایران را که مکان جغرافیایی است را به عنوان جامعه اسلامی معرفی می کنند یعنی ملاک و اصالتشان برای جامعه اسلامی مکان جغرافیایی است. در صورتی که دین امری فرا مرزی است و هرگز در چارچوب مکان جغرافیایی تولد نمی گنجد. خوب این افراد اصولا تنبل هستند و حوصله تشکیل جامعه اسلامی را ندارند. زیرا با زور اسلحه و پلیس و … سعی می کنند مردمانی در منطقه جغرافیایی مشخص را مقید به یک سری از احکام اسلامی کنند و بعد بگویند جامعه اسلامی داریم!!!!! در صورتیکه جامعه اسلامی یعنی جامعه ای که اعضای آن اسلام را اگاهانه و بر اساس انتخاب پذیرفته باشند و بر این اساس گرد هم جمع شده باشند. مسلما ملاک چنین جامعه ای مکان جغرافیایی تولد نیست بلکه ایمان و باور قلبی است. خوب حالا تکلیف به اصطلاح احکام اجتماعی دین چه می شود که مختص جامعه اسلامی است و نه کشور و یا مکان جغرافیایی که در بردارنده افراد با باورها و دین های متفاوت است. در ادامه این را توضیح می دهیم همانطور که در پست های قبل هم توضیح داده بودیم.

    امروزه روز حاکمیت تلاش زیادی می کند تا مثلا عده ای که اسلام را باور ندارند، حجاب اسلامی را رعایت کنند و همانند زنان مسلمان مومنه شوند. خوب این تلاشی بیهوده است. زیرا خط قرمز پوشش را عرف جامعه تعیین می کند و نه حکم حکومتی. یعنی حکم حکومتی چه بخواهد چه نخواهد تابع عرف جامعه می شود مگر اینکه خود برود شهر و محله هایی درست کند برای افرادی که می خواهند احکام اجتماعی دین را رعایت کنند زیرا احکام اجتماعی دین برای جمعی است که آن دین را پذیرفته باشند. اجتماع از جمع می آید. مسلما برای جمع کافران یا جمع سایر ادیان و باورها نیست. لذا حاکمیت تنها می تواند مکانهایی برای آن چیزهایی از سبک زندگی که در سر دارد درست کند و از انها صیانت کند. یعنی نگذارد عده ای به آن مکانها تعرض کنند و البته این مکانها کاملا باید داوطلبانه پر شوند و حکومت حق ندارد کسی که مسلمان نیست را در مکانهایی قرار دهد که افراد همه خواهان اسلامی زیستن هستند. در اصل انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی برای صیانت از جامعه اسلامی واقعی و داوطلبانه است و نه برای مسلمان نمایی کافران. متاسفانه عدم توجه به این موضوع، از اول انقلاب اسلامی انحراف بزرگی بوده است و بدعت های فراوانی را در اسلام بوجود اورده است از جمله نسبت دادن اسلام افراد به مکان جغرافیایی تولد آنها و یا ژنتیکی کردن اسلام!!!!

    مسلما تلاش های حکومت برای دیکته حجاب مورد نظر خود به کل کشور ایران به سنگ می خورد و خودش هم می داند. زیرا حد حجاب را اکثریت جامعه تعیین می کنند و انقدر جمعیت این حداکثر زیاد است که حکومت نمی تواند برای همه مامور درست کند!!!! با چهار تا ون گشت ارشاد نمی توان در مقابل یک مملکت ایستاد و این بسیار واضح است. اگر امروز می بینیم دختران و زنان در خیابانها روسری و شال خود را بر می دارند دلیلش این است که خیالشان از بابت اکثریت جامعه راحت است و می دانند اکثریت جامعه با این مساله کنار می ایند و خط قرمزشان با خط قرمز حکومت فرق دارد. و حکومت با چهار تا ون گشت ارشاد و چهار تا مامور نمی تواند جای اکثریت یک ملک جغرافیایی به این بزرگی را بگیرد. زیرا خودش در اقلیت مطلق است و در نهایت باید تسلیم شود. یعنی اگر حتی در کوچه ای دختری را گرفت دختر در آن کوچه حجاب سر می کند اما در کوچه دیگر در می آورد. زیرا مطمئن است که در کوچه ای که گشت ارشاد نیست کسی چیزی نمی گوید و این امنیت را از اکثریت جامعه گرفته است. لذا تمامی این گشت های ارشاد عملا خنثی و بی حاصل می شوند. به همین سادگی. قانون در اصل امری مردمی است.لذا در مقیاس کشوری حجاب کاملا امری مردمی است و نه حکومتی. و حکومت می تواند برای افرادی که مانند حکومت خط قرمز دارند مکان بدهد و از انها صیانت کند که مورد تجاوز قرار نگیرند و نیز خط قرمز خود را حداکثر تشویق کند و مردمان را دعوت کند و اجبار و تهدید. لذا می تواند شهرها و محله هایی مطابق احکام اسلامی مورد نظر خود درست کند و در بقیه نقاط کشور، کلیه باورها و سبک های زندگی را به رسمیت بشناسد ائم از کافر و مسیحی، زرتشتی و … چاره ای جز این ندارد. تا حالا هم که این کار را نکرده برای اینکه اکثریت مردمان این منطقه جغرافیایی مانند حکومت فکر می کردند اما حالا اینگونه نیست. اما نباید اصل نبوت و دعوت را زیر پا بگذارد و هرگز نباید افرادی که اسلام را نپذیرفتند را مسلمان جلوه دهد.

    2
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا