خرید تور تابستان

شهر در روز تجمع

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: در هفته‌ای که گذشت بنرهایی در سطح شهر تهران به چشم می‌خورد که مردم را دعوت به تجمعی در میدان امام حسین، در روز چهارشنبه، 21 تیرماه می‌کرد. این روز که در تقویم به نام روز ملی عفاف و حجاب ثبت شده سالگرد واقعه‌ی مسجد گوهرشاد است. انصاف نیوز در این روز تصمیم به تهیه‌ی گزارشی میدانی از این تجمع گرفت ولی کمی متفاوت‌تر!

بنر اجتماع عفاف و حجاب

(فقط تعدادی از تصاویر توضیح مربوط را در متن دارند)

گزارش از خیابان ایتالیا شروع می‌شود نه میدان امام حسین

گزارش میدانی انصاف نیوز از این تجمع نه از میدان امام حسین و ساعت 5 بعد از ظهر که از خیابان ایتالیا و ساعت 4 بعد از ظهر شروع می‌شود.

در پیاده‌رو پیرزنی روسری را با گره آزادانه‌ای روی سر نگه داشته؛ دختر جوانی که شالش روی شانه‌اش افتاده از خیابان فلسطین عبور می‌کند. زن میان‌سالی با موهای مجعد در حال خندیدن، ترک موتور شالش از روی سر افتاده است. خانمی همراه همسرش با حجاب آزادانه‌ای ویترین عینک‌فروشی‌های خیابان فلسطین را نگاه می‌کند. 

بادی همراه گرد و غبار در خیابان فلسطین می‌وزد و مردی که در سطل زباله نشسته بود را بیرون می‌آورد.

زن مسنی که روسری‌اش را با سختگیری سر کرده و پرونده‌ی پزشکی‌ در دست دارد با چهره‌ای درهم در تقاطع بلوار کشاورز از خیابان عبور می‌کند. چهار زن جوان دست در دست دختربچه‌هایشان با کوله‌پشتی‌های کوچک و در حال گپ‌و‌گفت از روبروی کافه کوچینی می‌گذرند. 

دختربچه‌ی کوچکی بدون روسری کنار خیابان بلوار کشاورز روی زمین نشسته و دستمال کاغذی می‌فروشد. نبودن مشتری بی‌حوصله‌اش می‌کند؛ سر روی پلاستیک مچاله‌ شده‌ای می‌گذارد و بی آنکه در قید کثیفی سنگفرش خیابان باشد دراز می‌کشد و با دست‌هایش بازی می‌کند. 

زنی با لباس فرم و مقنعه، دختری با ظاهر دانشجویی و مقنعه و دو زن با شالی بر دوش و بر سر از کتابفروشی بیرون آمدند. روبروی دستفروش بدلیجاتی که مکان همیشگی‌اش در کنار ایستگاه میدان ولیعصر، روبروی سینما قدس است چند دختر جوان باحجاب و بی‌حجاب و با چادر کنار هم مشغول تصمیم‌گیری هستند. آنطرف‌تر روبروی بستنی‌فروشی چند دختر جوان با شال‌های روی دوششان مشغول گپ‌وگفت با نوازندگان گروه موسیقی هستند.

در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر دختران جوان باحجاب و بی‌حجاب و چادری دیده می‌شوند. تعداد چادری‌ها کمتر و تعداد باحجاب‌ها بیشتر بود. 

این عکس‌ها در چند ثانیه متمادی از پله‌برقی مترو میدان ولیعصر برداشته شدند.

خط 6، به سمت دولت‌آباد، ایستگاه ولیعصر

مترو قدری دیرتر آمد و یکی-دو نفر از خانم‌ها غرولند می‌کردند. به مرور تعداد خانم‌های چادری در این سمت بیشتر می‌شد و تفاوتش با آن سمت ریل قطار محسوس‌تر. 

در شلوغی مترو تصویر سارینا اسماعیل‎‌زاده روی صفحه‌ی گوشی‌ دختری جوان به چشم می‌خورد. زنی که از حرف‌هایش معلوم بود در بسیج محله‌شان مسئولیت خاصی دارد از ناهماهنگی‌هایی که در پایگاهشان وجود دارد به دوستش گلایه می‌کرد. 

ایستگاه امام حسین

مسافران که از قطار پیاده شدند جمعیت خانم‌های چادری دیگر غالب بودند. دیر شده بود و تندتر گام برمی‌داشتند.

“«زن، حمال، آزادی» خانم! نه «زن، زندگی، آزادی»”

کنار گیت‌های کارت مترو غرفه‌ای به نام فرشتگان سرزمین من وجود داشت. آهنگی با صدای بلند از غرفه پخش می‌شد که از خرسندی یک زن از جنسیتش و افتخار او به حجاب می‌گفت.

دختر جوان مسئول غرفه زنی مسن با دو کیسه‌ی بزرگ و سنگین را با لبخند و روی خوش نگه داشت؛ شال آبی‌رنگ او را جلوتر کشید و گیره‌ای کنار آن زد. زن با لبخند غرغر می‌کند. چند قدم آنطرف‌تر درحالیکه گیره‌ی شالش را باز می‌کرد با من صحبت کرد: داشتم بهش می‌گفتم حجاب با این چیزا درست نمیشه. با این گیره نمیشه من‌ رو با حجاب کرد؛ من قبل از انقلاب هم همین بودم. سنگینی کیسه‌ها آزارش می‌داد؛ از دستش گرفتم؛ با لبخند طعنه‌آمیزی می‌گفت: «زن، حمال، آزادی» خانم نه «زن، زندگی، آزادی!». معلم بازنشسته بود و ازینکه هنوز راحتی و آسایش مطلوبش را در این سن نداشت گلایه داشت. می‌خواستم از روسری‌ و گیره‌اش عکس بگیرم؛ با لبخند و ترس و کنایه گفت: می‌خوای بفرستیمون اوین؟!

پله‌برقی دوم زنی با صدای بلند طوری که دیگران هم بشنوند گلایه می‌کرد که باید شرایط را درست کنند نه حجاب را. 

خروجی مترو امام حسین به سمت تجمع

به مرور تعداد نیروی انتظامی بیشتر می‌شد. یک نفر با لباس نیروی انتظامی هیچ علامت شناسایی‌ای روی لباسش نداشت. صدای سخنرانی زنی که در میدان امام حسین بود از جلوی مترو هم شنیده می‌شد؛ از اهمیت حجاب، غیرت طرفداران حجاب و حرف‌های رهبری راجع به حرام سیاسی می‌گفت. 

جمعیت رونده‌‌ای از خانم‌های چادری از مترو به سمت میدان امام حسین می‌رفتند. در ورودی میدان چند مامور با لباس تکاوران امنیتی سپاه ایستاده بودند. غرفه‌ی بسیج کارگران و زحمتکشان به مردم آب معدنی می‌داد. کنار این غرفه هم نِی و پرچم  به مردم تحویل می‌دادند.

چند مرد با لباس‌های خاکی بیرون از شلوار در تمام نقاط میدان  حضور داشتند و کارهای مختلفی انجام می‌دادند مثلا تذکر حجاب به زنانی که لباسشان چندان مثل غالب آن جمعیت نبود. خود تجمع‌کنندگان هم گاها به معدود دختران متفاوت تذکر حجاب می‌دادند که چون دوربین فیلم می‌گیرد نباید خیلی متفاوت با بقیه‌ی جمع باشند.

خانم سخنران به جایی از سخنرانی رسید که از مسئولان خواستار چاره‌اندیشی بود و بر “بدون مصلحت‌اندیشی” بودن این چاره‌اندیشی هم تاکید کرد. جمعیت با شنیدن کلمه‌ی مصلحت‌اندیشی تکبیر گفتند انگار که از دردشان سخن گفته باشند.

پلاکاردها

بسیاری پلاکارد و دست‌نوشته  با مضمون حجاب و اهمیت آن در دست داشتند. چند زن مسن در گوشه و کنار جمعیت عکس شهیدشان را در دست گرفته بودند. روی چادر خانمی برچسبی زده شده بود با این مضمون که حجاب حرام سیاسی است. زنان بسیجی مسجدی در یکی از محلات میدان شهدا روسری و لباس‌هایی با طرح ارتشی پوشیده بودند. یکی از آن‌ها می‌گفت معنی این لباس این است که پای کار هستند و می‌مانند. 

نوشته‌ی پشت یک پلاکارد هم جالب بود که از گیرنده خواسته بود آن را برگرداند چون وقف مسجد است. یکی از پلاکاردهای میانه‌ی جمعیت هم از تحصن راجع به “معیشت، حجاب، فضای مجازی” می‌گفت. روی یکی دیگر از پلاکاردها به سه قوه هشدار داده بودند که “تا وقتی مطیع فرمان رهبری باشید برای ملت ایران ارزشمند هستید”.

زن میان‌سالی روی نیوجرسی‌های اطراف میدان نشسته بود و پلاکاردی دست گرفته بود که شعار معروف اعتراضات ماه‌های گذشته را تغییر داده بود: شعار هر باغیرت، زن، زندگی، نجابت.

خانمی از فیلمبردار که روی سکویی میانه‌ی جمعیت ایستاده بود می‌خواست از بنر سازمانی آن‌ها عکس بگیرد.

ساعتی که تجمع بیشترین و متراکم‌ترین جمعیت را داشت با تخمین خبرنگار انصاف نیوز تعداد تجمع‌کنندگان حدود 1000 تا 1500نفر بودند. مدتی که گذشت بخشی از جمعیت در آن گرما و زیر نور آفتاب خسته شده بودند و در گروه‌های 4، 5 نفری روی زمین میدان نشسته بودند. یکی از همان مردهایی که لباس خاکی و سبز تن داشتند با اسپری آب روی مردم سعی می‌‌کرد قدری از بار گرمای هوا بر جمعیت بکاهد. دو غرفه‌ی خیرات نان هم در آن محدوده وجود داشت. 

غرفه‌های فرهنگی هم حضور داشتند مثلا غرفه‌‌ی طلایه‌داران عفاف که کتاب می‌فروختند. علاوه بر فروش کتاب مسئول غرفه در مورد دوره‌های تبیین عفاف و حجاب و سایر دوره‌های آموزشی موسسه‌ی فرهنگی هنری کاربردی خیبر نیز به رهگذران توضیح می‌داد. مسئول غرفه که زنی سی‌و‌چند ساله بود می‌گفت در پایان گذراندن دوره‌ی “تبیین عفاف و حجاب” و کسب مدرک، دانش‌آموختگان این دوره را به مدرسه‌ها یا مکان‌های دیگر می‌فرستند و جنبه‌ی مالی و کسب درآمد هم می‌تواند داشته باشد.

چند نفر پلاکارد به دست بالای داربست‌ها نشسته بودند. 

موکبی آن طرف میدان شربت به مردم می‌داد که نزدیک به انتهای مراسم شلوغ و شلوغ‌تر می‌شد.

میان تجمع‌کنندگان در دست بعضی‌ها ویژه‌نامه‌ای خاص این تجمع از روزنامه‌ی همشهری، روزنامه‌ی شهرداری تهران، بود. در صفحه‌ی اول این ویژه‌نامه شمایل دخترانی که موسوم به دختران خیابان انقلاب بودند را ایستاده بر چکمه‌های رضاخان کشیده بود و چنین تیتری زده بود: “بی‌حجابی اجباری تکرار نخواهد شد”.

میدان خلوت‌تر می‌شد و مردم این پا و آن پا می‌کردند که به خانه‌هایشان برگردند. زنی چادری کنار یکی از داربست‌ها بساط کوچک خود را پهن کرد؛ زعفران و هل و لیمو عمانی می‌فروخت.

دستفروشی در حاشیه‌ی تجمع عفاف و حجاب

با رفتگری در کنار یک داربست صحبت می‌کردم؛ می‌گفت از ایثارگران زمان جنگ است و در پاسخ به این سوال که آیا حقی برای معترضین حجاب هم قائل است یا خیر می‌گفت این فرمان خداست و باید رعایت شود.

پیرمردی کنار ما ایستاده بود و می‌گفت این سوال در سطح یک رفتگر نیست؛ نباید از او بپرسی! خودش هم به این سوال جواب صریح و مستقیمی نداد ولی از بی‌حجابی‌هایی که در خیابان‌ها دیده بود گلایه‌مند بود. پیرمرد در پاسخ به این پرسش من که شاید معترضین هم جزئی از خانواده‌ی شهدا باشند می‌گفت حجاب را باید به پاس خون شهیدان رعایت کنند و این‌ها هم که در خیابان می‌بينيد يا جزو خانواده‌‌های شهيد نيستند و یا از جمع آن‌ها طرد شده‌اند.

مردی سی‌و‌چندساله وارد گفتگوی ما شد. او می‌گفت ما چندصد هزار شهید برای این نظام و انقلاب داد‌ه‌ایم معترضین سه‌هزار شهید بدهند بعد ادعا کنند.

با دختر 14ساله‌ی نوجوانی در یکی از خروجی‌های میدان نیز مصاحبه کردم؛ می‌گفت دلش می‌سوزد برای شهدای بسیاری که از این سمت کشته شدند و تعدادی که از سمت معترضین کشته شدند. در پاسخ به سوال اصلی من که آیا حقی برای آنان که نمی‌خواهند حجاب داشته باشند هم قائل است یا خیر می‌گفت شاید بعضی حق‌ها ناحق باشد.

مردی که گفتگوی ما را شنیده بود اعتقاد داشت سوال اصلی من التقاطی است و نباید از یک دختر ۱۴ ساله پرسید چرا که برایش سوال ایجاد می‌شود.

گوشه‌ی دیگری از میدان دو رفتگر مسن نشسته بودند؛ یکی از آنها در پاسخ به سوال اصلی من می‌گفت: به نظر من هر کسی می‌تونه باحجاب یا بی‌حجاب باشه! به نظرم حق دارن! ولی خب خیلیا نظر من رو ندارن؛ نمی‌دونم چی درسته. از دوستش که کنار او نشسته بود همین سوال را کردم؛ گفت نظری ندارم و رو برگرداند. دوستش با تلخند گفت: می‌ترسه! الان نمیشه حرف زد.

در بازگشت از میدان امام حسین دختران نوجوانی کنار خیابان انقلاب در انتظار اتوبوس نشسته بودند سایرین هم منتظر اتوبوس‌های خاصی بودند که قرار بود دنبال آن‌ها بیاید. 

جلوتر جمعیتی که از تجمع بازمی‌گشتند با دختری بی‌حجاب و پسر 22 یا 23ساله‌ی همراهش که روی ترک موتور نشسته بودند درگیر شده بودند. مرد مسنی میانه‌ی دعوا ایستاد؛ تجمع‌کنندگان عصبانی را با خواهش کنار زد و از موتوری هم خواست که زودتر از آنجا برود. ترافیک بود؛ موتوری چند قدم که جلوتر رفت باز چند نفر به او حمله کردند؛ بعضی از سمت پیاده‌رو بطری‌های آب معدنی‌شان را سمت او پرتاب کردند. مرد میانه‌ی میدان باز اصرار کرد که هرچه سریع‌تر برود و جمعیت را هم آرام کرد. با رفتن موتوری جمعیت تهییج شدند و شعار “مرگ بر بی‌حجاب” دادند.

بازگشت، مترو امام حسین

در بازگشت، در مترو امام حسین زنی روی راه‌پله فریادش بلند بود و همین‌طور که پله‌ها را بالا می‌آمد با چند زن چادری بحث می‌کرد و چنین جملاتی می‌گفت: به تو چه ربطی داره؟! سر نمی‌کنم ببینم میخوای…( چیکار کنی؟)

کنار یکی از مغازه‌های مترو ایستادم و با مشتری و مغازه‌دار حرف زدم و از برخوردهایی که امروز در مترو دیده‌اند پرسیدم. مغازه‌دار که جوابی نداد؛ مشتری هم که مرد مسنی بود گفت: خانم من چیزی ندیدم ولی مردم می‌ترسن حرفی بزنن اگر هم چیزی دیده باشن؛ الآن دوره، دوره‌ی آزاد حرف زدن نیست!

سکوی امام حسین به سمت فرهنگسرا عده‌ای دور یک ردیف صندلی که زنی دستفروش روی آن خوابیده و دچار رعشه شده بود جمع شده بودند. زنی می‌گفت درگیری لفظی بر سر حجاب در قطار قبلی اتفاق افتاده و این زن هم دچار حمله‌ی عصبی شده. زنی چادری انگار روایت دیگری از اتفاق داشت. دستفروشی در سکوی مقابل تکذیب می‌کرد و زیر لب فحش می‌داد.

در سکوی مقابل دختر جوانی با صدای خیلی آرام به بعضی از مسافران تذکر حجاب می‌داد و عبور می‌کرد. نامش فائزه بود و می‌گفت پیش از تجمع میدان امام حسین در تحصن جلوی قوه‌ی قضائیه حضور داشته است؛ تحصنی که مدت‌هاست وجود دارد و حتی عکس‌های متحصنینی که شب هم آنجا حضور دارند را در کانال تحصن مردمی در ایتا می‌خواست به من نشان دهد. 

او حجاب را بیشتر از یک فریضه‌ی دینی می‌دانست و عقیده داشت بیشتر سیاسی است. از او راجع به این پرسیدم که آیا حقی برای آنان که نمی‌خواهند حجاب داشته باشند و در اعتراضات هم شرکت داشته‌اند هم قائل است یا خیر؛ در پاسخ می‌گفت انتهای حرف شما رفراندوم است که در هیچ کشوری بر سر هر موضوعی در قانون یک کشور رفراندوم برگزار نمی‌کنند. فائزه در ادامه‌ی حرف‌هایش می‌گفت: این معترضین هم خواهران و برادران من هستن. اینا خودشون متوجه نیستن که این آزادی بر علیه خودشون و خانواده‌هاشونه. من حاضرم تا پای جونم هم برم برای خاطر همونا.

زنی که در واگن مترو روی زمین نشسته بود می‌گفت: این‌ها حجاب براشون مهم نیست والا اینطوری تذکر نمیدادن! تو بی‌آ‌ر‌تی یه خانم چادری برگشت به یه دختر نوجوون گفت فاحشه! من هم بهش گفتم این راهش نیست تا رسید به درگیری؛ می‌خواست من‌و بزنه خانم! بهش گفتم مادرنزاییده کسی بزنه تو صورت من…خانمای بی‌آر‌تی بیرونش کردن! ولی هرکسی رو تو قبر خودش می‌خوابونن نمیتونن که مردم رو به زور ببرن بهشت!

خانمی چادری که گوشه‌ای ساکت ایستاده بود و همه‌‌ی این گفت‌وگوها را گوش میداد قطار که ایستاد زمان پیاده شدن به خانمی که روی زمین نشسته بود گفت: خانم آدم یا متدینه یا نیست!

زنی که در کنج واگن روسری بلندی را سختگیرانه سر کرده بود سررشته‌ی بحث را در دست گرفت: خانم منی که اینجا نشسته‌ام جزو رتبه‌های برتر کنکور هنر بودم؛ خیلی درس خوندم؛ توی رشته‌ام اسم و رسمی دارم به شما میگم همه‌ی اینا سرکاریه! بحثِ “برای بوسیدن” و این حرفا نیست؛ یعنی الآن نمی‌بوسن؟! ما سعادت آباد زندگی می‌کنیم؛ جلوی پنجره‌ی خونه‌ی ما بوسه که سهله؛ سکس گروهی هم تو ماشینشون می‌کنن! ما جوون بودیم سیاسی‌مون کردن الان فهمیدم سرکار بودم! چی شد؟! شما سر کار نرید! من الان کارمند صدا و سیمااَم. همه‌ی شما صدا و سیما رو به بدنامی و دروغ می‌شناسید؛ ظاهرشون هم خیلی محجبه و دیندار نشون میدن ولی اینطور نیست من همونجا آدم می‌شناسم که علیه حجاب تبلیغ می‌کنه!

بازگشت، یکی از محلات تهران، هشت شب

این گزارش همانطور که شروعش محدود به میدان امام حسین نبود و نگاهی به تمام شهر در کنار میدان امام حسین و تجمع‌کنندگانش انداخت پایانش هم محدود نمی‌ماند. در مسیر بازگشت، در یکی از محلات دور از مرکز شهر، هشت شب از پنجره‌ی تعداد معدودی از ساختمان‌ها صدای شعار می‌آمد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حجاب یک ارزش الهی است.
    حجاب برای زن مسلمان به خاطر حرمت و احترامی که دین برای او قایل شده واجب شده.
    اگر کسی به فطرتش رجوع کند نقش بی حجابی را در افزایش فساد و ایجاد مشکل در خانواده ها تایید خواهد کرد.
    همه ایران عزیزم تهران و اونهم بخش بالا شهری مرفه دین گریز نیست.

    57
    72
    1. میگم یه کاری کنیم،اگه شما خواستی به زور روسری روی سر دختر بذاری،ما هم
      بعدش به زور چادر را از سر دخترا بکنیم،موافقی یا نه.البته من فقط دارم حرف خودت را میزنم و الا تا زوری از سمت شما نباشه قاعدتاً ما هم کاری با شما نداریم،چون معیار اختیار انسان هست،اگه عقیده‌ی شما منطقی و قابل قبول باشه بدون اجبار بر ذهن و قلب مردم نفوذ می‌کنه و نیازی به این‌همه اوباشی‌گری از سمت مذهبی‌ها هم نیست.در حال حاظر راهی که شما در پیش گرفتید و از مسیر عقلانیت خارج شدید با راهی که داعش و طالبان میرن یکی هست و حتما ته این راه سقوط به دره هست.پس به کارهای زشتی که می‌کنید بیشتر فکر کنید.

      6
      2
  2. و انصاف نیوز همچنان منافقانه در موضوعات مربوط به حجاب و دیگر باورهای دینی جلو می رود و هیچ اظهار نظری در مورد ضرورت آن نمیکند . البته با اهداف سایت هم که فقط به دنبال به به و چه چه در فضای رسانه است این مواضع سازگار است و این همان روشی است که نمایندگانی که شما هم منتسب به او هستید به کار برده‌اند و البته موفق هم شده اند نمونه اش پزشکیان که آتش بیار معرکه بود در قضیه مهسا امینی

    48
    47
  3. هم بعضی از آخوندها و هم بعضی از مردم از همان ابتدا ، برای تذکردادن به افراد بی حجاب ،از الفاظ زشت و زننده مثل فاحشه ، خراب ، دزد ، …. استفاده کردند که نشان دادند به اسلامی که از آن دم میزنند اعتقادی ندارند زیرا اگر پیامبر (ص) بااین روش میخواست یاور جمع کند تنهای تنها باقی می ماند.

    91
    25
  4. مسئله اینه که اصلا قضیه گوهرشاد هم ربطی به حجاب نداشته :))) در اعتراض به سر گذاشتن کلاه شاپو بوده
    اینا همه چیشون تقلبیه

    51
    34
    1. هیچ چیز با زور درست که نمیشه بلکه بدتر میشه
      چرا فکرمیکنیم که حق داریم در مسائل مردم دخالت و به جای خدا قضاوت وبی عدالتی رو عدالت جلوه بدیم؟
      من اگر نیک و بدم تو برو خود راباش!

      21
      13
  5. طبق آمار تحقیق پژوهش های مجلس ۵۲درصد زنان ایرانی بی حجاب یا بد حجاب هستند!!

    40
    27
  6. واقعیت اینکه مذهبی ها دیگه شانسی برای تحمیل شریعت به مردم ایران رو ندارند

    61
    35
  7. آقا لطفا موقع نماز های ۳گانه یعنی صبح و ظهر و مغرب بروید داخل مسجد ببینید چند نفر نماز جماعت میخوانند در مملکت جمهوری اسلامی یکنفر جوان موقع نماز نیست ۹۰٪ از جوان ها نماز نمیخوانند و بلد نیستند ۹۹٪ایرانی ها معنی آیات قران را نمیدانند عوض این نمایش بهتر به مردم دروغ نگوئید تظاهر به عفاف و حجاب و دینداری نکنید با مردم صادق باشید

    62
    23
  8. خیلی غیر منصفانه و با عناد کامل نوشتید
    و اصلا نمیشه بهتون استناد کرد
    مواضع توحیدی و اعتقادی نویسنده متن بسیار متزلزل و پر از شبهه است و ان شاءالله از روی جهل باشد نه دشمنی و کینه

    با این دست متون بی سر و ته فقط مردم بدبین میکنید
    که الهی خیر نبینید

    26
    38
    1. دقیقا درست گفتید کانلا مشخصه که از حجاب وچادر متنفره وفقط چیزهایی بع تفع بدحجابا نوشته وخواسته بگه باحجابا به دیگران گیرمیدن.اخه یکی نیست به این نویسنده بگه کی جرات میکند به یه بی حجاب بگه حجابتو درست کن مگر مامور درمترو یا مامور نظامی باشه وگرنه اون خااانم طرفشو جر میده ومیخوردش.من به شخصه تا الان به کسی نگفتم ادمو میزنن مگر کسی که باحجاب بود وناخواسته مثلا یه قسمت ازسر یاگررنش مشخص بود بهش گفتم

      1
      4
  9. این نوشته هایتان بر ضدّ حجاب است تا دعوت به امر مقدّس الهی.
    خوب است حرفتان را صریح بزنید نه در لفافه. خانم هایی هم که در این سایت کار می کنند (هامنگونه که از تصاویر مندرج در آن پیدا است) اعتقادی به حجاب و رعایت حکم شرعی ندارند پس صریح و شفاف حرف بزنید اگر چه به بستن سایت منجر شود.
    نترسید و سخنتان را با صدای بلند بگویید تا منافق و دو رو معرفی نشوید.

    27
    19
  10. اولا به شما ربطی ندارد . دوما با چه اجازه ای عکس مردم را پخش میکنی . احمق روانی . هر کدام از عکسها میتوانند از تو شکایت کنند . تو کوچمون ی مادر و دختر گرفتن که کاملا با چادر و حجاب کامل و چادرش هم چادر عرب . فقط از کیفشان ۷ عدد گوشی دزدی و از زیر صندلی ماشین ۳ عدد ظبط ماشین و یک دوچرخه پشت ماشین که از پارکینگ مجتمع ما دزدیده بودند . پس هی حجاب فلان هست و بیسار هست نکنید . جلوی دزدی مسئولین از بزرگش تا کوچکش گرفته بشه حجاب خودبخود درست میشه پس لطفا حاشیه نرید . انصاف فیوز

    25
    21
    1. اینکه یه عده با چادر و یا حتی لباس روحانیت ( برای تخریب) دست به دزدی می زنند نمی شه این انگ را به تمام محجبه ها و روحانیون و امثالهم نسبت داد. این عین بی انصافی هست. شما که ادعاتون می شه بدونید این تهمت هست.
      اگه مسئولین اقتصاد رو درست نمی کنند ربطی به اسلام نداره. من به عنوان یک مسلمان در مقابل تمام مفاسد چه اقتصادی چه بی حیایی تاجایی که بتوانم اعتراض می کنم. منافاتی بین اعتراض به بی حجابی و بی حیایی و اعتراض به سیاست اشتباه بعضی مسئولان نمی بینم

      12
      10
  11. طرف صحبت با موافقان حجاب اجباری __با حجاب و .. مردم را دو دسته کردید که مخالفان حجاب اجباری پای حرف خود ایستاده پس اگر جنگ خیابانی می تواهید به اتش بدمید __حجاب اختیاری ش خوب است

    20
    9
  12. طرف صحبت با موافقان حجاب اجباری __با حجاب و .. مردم را دو دسته کردید که مخالفان حجاب اجباری پای حرف خود ایستاده پس اگر جنگ خیابانی می خواهید به اتش بدمید __حجاب اختیاری ش خوب است

    10
    9
    1. حکم الهی اختیاری نیست. حجاب حکم الهی هست. طبق آیات ۲۷ تا ۳۱ سوره نور تعدادی از آیات سوره احزاب و اعراف. چه ما دوست داشته باشیم چه دوست نداشته باشیم. بیشتر احکام الهی سخت است

      9
      18
  13. اول که همون دزد هم مثل شما خواسته به محجبه ها انگ بدبودن بزنه اصلا ازظاهرشون کاملا مشخصه
    دوم اینکه این گزارش پراز بی انصافی هستش تا جایی که من دیدم افراد محجبه بیشتر مورد بی احترامی قرار گرفتن پارکینگ شما چه بی دروپیکرمثل خانمهایی که اصلا حجاب ندارن هرکسی میتونه بهشون دستبرد بزنه

    23
    12
  14. کسانیکه ازبراوردن نیازهای اولیه مردم عمداً یا سهواً شانه خالی کردنداصرارشان برحجاب جز افزایش کینه ثمری نداردمن خودم مدافع حجابم اما این شکلی که آقایان دارندعمل می کنند ضربه به حجابه اسلام درباره اقامه عدل کم سفارش نکرده.همه اینهافراموش شده کمرمردم در گرانیها خم شده آقایان بی تفاوتند وفقط حرام شرعی براشون برداشتن روسری است. اگرواقعامعتقدبه حجابی اول گره های ضروری زندگی مردمو بازکن بعد ازحجاب حرف بزن

    22
    6
    1. دودوزه خجالت بکش حیا کن تو مدوفع حجاب نیستی زیرکانه با اسم مدافع حجاب خواسته های رسانه های بیگانه رو عینا بیان می کنی، حجاب حکم الهیست قانون کشور است بس است مماشات چندین ماه

      14
      21
  15. بس کنید کشور اسلامی رو ۹ ماهه مفاسد اجتماعی پدیده منحوس و نوظهور کشف حجاب ۹ماهه درغیاب گشت حافظ امنیت اخلاقی فراگرفته و بعد ۴۳ سال قبح کشف حجاب شکسته شده و دیگه خبری از گشت حافظ امنیت اخلاقی و بگیر ببرطبق قانون تنها راهکار این معضل نیست هنجار شکنان کشف حجاب با خیال راحت در کف معابر ول می چرخن خجالت آوره برای حفظ قدرت و رای، حکم خدا و بنیانگزارش و قانون حجاب اسلامی به کنار گذاشته بشه پس از ۴۳ سال، به دروغ در تریبونها و سایتها حرف از برخورد می زنن دروغ می گن در کف معابر کوچکترین برخوردی حتی با کشف حجاب نمی کنن که با شل حجاب تا پارسال بازداشت می کردن که افراط بود و حالا با آزاد ول کردن حتی کشف حجاب!! تفریط، اگه دیگه بازداشت نمی کنید چرا مثل بن سلمان اعلام نمی کنید بجز مکه و مدینه بی حجابی رو آزاد کردین!؟ چرا قشر مذهبی رو بازی می دین!؟ از این مماشات ۹ ماهه از خون شهدا و وصایایشان حیا کنید در نظام اسلامی،

    13
    17
  16. بس کنید کشور اسلامی رو ۹ ماهه مفاسد اجتماعی پدیده منحوس و نوظهور کشف حجاب ۹ماهه درغیاب گشت حافظ امنیت اخلاقی فراگرفته و بعد ۴۳ سال قبح کشف حجاب شکسته شده و دیگه خبری از گشت حافظ امنیت اخلاقی و بگیر ببرطبق قانون تنها راهکار این معضل نیست هنجار شکنان کشف حجاب با خیال راحت در کف معابر ول می چرخن خجالت آوره برای حفظ قدرت حکم خدا و بنیانگزارش و قانون حجاب اسلامی به کنار گذاشته بشه پس از ۴۳ سال، به دروغ در تریبونها و سایتها حرف از برخورد می زنن دروغ می گن در کف معابر کوچکترین برخوردی حتی با کشف حجاب نمی کنن که با شل حجاب تا پارسال بازداشت می کردن که افراط بود و حالا با آزاد ول کردن حتی کشف حجاب تفریط، خب اگه دیگه بازداشت نمی کنید چرا رسما اعلام نمی کنید بی حجابی رو آزاد کردین!؟ (بازداشت نکردن کشف حجاب در کف معابر و حتی متروی اصولگرادولتی = آزاد گذاشتن پنهانی کشف حجاب ولی در تریبونها و سایتها بلوف و حرف برای راضی نگهداشتن قشر مذهبی ساده به بازی گرفته شده) چرا قشر مذهبی رو بازی می دین!؟ از این مماشات ۹ ماهه از خون شهدا و وصایایشان حیا کنید در نظام اسلامی

    7
    11
  17. این مماشات ۹ماهه از خون شهدا و وصایایشان حیا کنید در نظام اسلامی به فرموده امام و رهبری کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است و طبق قانون مجازات اسلامی کشف حجاب جرم محسوب میشه شما نمی توانید جرم رو به تخلف تقلیل دهید خانواده شهدا هرگز نخواهند گذاشت ،حداقل حجاب مثل ۹ ماهه پیش پوشش زنان در ایران اسلامی که باوجود گشت امنیت اخلاقی کسی جرئت کشف حجاب نداشت که ۹ماهه مماشاتش باعث دهن کجی معاندان نظام این بار با روش ترکیبی نافرمانی مدنی که دیگر جنبه فرهنگی حتی منکراتی نداره بلکه جنبه امنیتی و سیاسی بخودش پیدا کرده لایحه نوشته پیامک تذکر و جریمه در حد پول یه ساندویچ ، خجالت آوره !؟ ا
    خواستن مماشات این ۹ ماهه قبح شکنی کشف حجاب رو برای ادامه اش شکل قانونی بدهند چون با قانون فعلی باید جرم مشهود کشف حجاب بلافاصله توسط پلیس بازداشت بشه، شما رو چه شده!؟ نه به اون ۹ ماه قبل که کم حجاب بازداشت میشد ، نه به این که این ۹ ماهه اخیر حتی کشف حجاب رو بازداشت نمی کنید!! این یعنی مصداق افراط و تفریط! و برخلاف آموزه های دینی و قانونی و برخلاف فتوای مقام معظم رهبری که بوضوح اعلام کردن که کشف حجاب هم حرام شرعی و هم حرام سیاسی است

    7
    14
  18. به پیر به پیغمبر نظام مقتدر می تونه ۲۴ ساعته کشف حجابین رو طبق قانون نظام جمع کنه ولی نمی کنه بعد هز اون فتنه اغتشاشات که حتی کم حجاب رو بازداشت می کرد دیگر حتی کشف حجاب رو حتی تذکر نمی ده چه برسه بازداشت کشف حجاب حتی در مترو که دوروز نمایشی برای صداوسیما نمایش راه ندادن کشف حجاب رو اجرا کردن و بعد دوباره آزادی ورود کشف حجابین حتی در مترو متعلق به اصولگرا، فقط پشت تریبونها و سایتها برای راض نگه داشتن و بازی دادن قشر مذهبی حرف می زنه

    7
    13
    1. حرف شما صحیح ولی بر طبق آمار همین دولت که نمی شه ۲۰ میلیون زن رو یک شبه راهی زندان کرد

      8
      3
    2. داستان تخیلی جالبی بود. برای چند دقیقه سرم را بند کرد. ولی ای کاش واقعیت ها را نیز می گفتید و کمتر از قوه تخیلتون برای تخریب استفاده می کردید. اطراف میدان، زنان بی حجاب زیادی بودند ولی هیچ بی احترامی از سمت محجبه ها به هیچ وجه اتفاق نیفتاد. البته اگه منصف باشید و واقعیت را ببینید و بنویسید. توی اون جمع بین همه احترام بود و کسی نبود که بگه سوال در حد یک رفتگر نیست. کسی به سمت بی‌حجاب ها بطری آب پرت نکرد و… حجاب ربطی به اقتصاد ندارد. حرف بی ربطی هست که بجای حجاب اقتصاد را درست کنید. هر کدام یک معضل جداست و هر کدام در جای خودش باید درست شود. چون اقتصاد جامعه معیوب است باید جامعه دچار فساد هم بشود؟ این چه منطق مسخره ای هست. من به اقتصاد ایراد دارم ولی نباید بگذارم جامعه دچار فروپاشی فرهنگی نیز بشود.
      بالاخره این دروغ و فریب ها هم پایانی دارد.

      6
      7
  19. به پیر به پیغمبر نظام مقتدر می تونه ۲۴ ساعته کشف حجابین رو طبق قانون نظام جمع کنه و براش طبق شناخت اقتدارش در جمع کردن اغتشاشات مثل آب خوردنه ولی نمی کنه بعد از اون فتنه اغتشاشات که فتنه کشف حجاب هم بعنوان نافرمانی مدنی در امتداد همان اغتشاشات هست تا پارسال حتی کم حجاب رو بازداشت می کرد دیگر حتی کشف حجاب رو حتی تذکر نمی ده چه برسه بازداشت کشف حجاب حتی در مترو که دوروز نمایشی برای صداوسیما نمایش راه ندادن کشف حجاب رو اجرا کردن و بعد دوباره آزادی ورود کشف حجابین حتی در مترو متعلق به اصولگرا، فقط پشت تریبونها و سایتها برای راض نگه داشتن و بازی دادن قشر مذهبی حرف می زنه

    3
    4
  20. به عنوان یه مذهبی با خانواده چادری برای همه مردم سرزمینم اعم از با حجاب و بی حجاب احترام قائلم .روشهای سلبی همراه با تهمت و افترا و الفاظ زشتی که بعضی اقایا ن در سخنرانیها و منبرها بکار میبرند قطعا نه با اسلام جور در میاید ونه با عقل و منطق. جز اینکه طبق تجربه سالیان دراز باعث دین زدگی و لجبازی بیشتر میشود . پاینده باد اسلام راستین

    13
    4
  21. برخی بی عقلان بمحض خواندن یک انتقاد آن رابه بلندگوی خارجی نسبت می دهندآیاگرانی هم دروغ دشمنه؟زندگی مرفه واشرافی مسؤولان دروغ دشمنه؟ اختلاسهای رنگارنگ دروغ دشمنه؟خدا عقل دادامابعضیهاعقل رو بخداپس دادندچون به عقل احتیاج ندارند دروغهای رادیو تلویزیون براشون کافیه… تابه سفره مردم نپردازند این نمایشهای اخلاقی دینی اثری جزنفرت نخواهد داشت.

    8
    3
  22. داستان تخیلی جالبی بود. برای چند دقیقه سرم را بند کرد. ولی ای کاش واقعیت ها را نیز می گفتید و کمتر از قوه تخیلتون برای تخریب استفاده می کردید. اطراف میدان، زنان بی حجاب زیادی بودند ولی هیچ بی احترامی از سمت محجبه ها به هیچ وجه اتفاق نیفتاد. البته اگه منصف باشید و واقعیت را ببینید و بنویسید. توی اون جمع بین همه احترام بود و کسی نبود که بگه سوال در حد یک رفتگر نیست. کسی به سمت بی‌حجاب ها بطری آب پرت نکرد و… حجاب ربطی به اقتصاد ندارد. حرف بی ربطی هست که بجای حجاب اقتصاد را درست کنید. هر کدام یک معضل جداست و هر کدام در جای خودش باید درست شود. چون اقتصاد جامعه معیوب است باید جامعه دچار فساد هم بشود؟ این چه منطق مسخره ای هست. من به اقتصاد ایراد دارم ولی نباید بگذارم جامعه دچار فروپاشی فرهنگی نیز بشود.
    بالاخره این دروغ و فریب ها هم پایانی دارد.

    4
    3
  23. حکم الهی اختیاری نیست. حجاب حکم الهی هست. طبق آیات ۲۷ تا ۳۱ سوره نور تعدادی از آیات سوره احزاب و اعراف. چه ما دوست داشته باشیم چه دوست نداشته باشیم. بیشتر احکام الهی سخت است

    7
    8
  24. نتیجه زور واجبار و تفاوت حرف تا عمل را خیلی راحت می شه در تعداد شرکت کننده گان در نماز جماعت مساجد دید هیچ و اجبار وزور واینهمه هزینه سازمانها و وزارت خانه های ارشاد و مذهبی جواب نمی دهد چون شعار مقامات با اعمالشون فرق می کنه روایت داریم ها و تفاسیر منفعت طلبانه هم که دیگه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا