محمد فاضلی: حریم خصوصی مردم را ندرید
محمد فاضلی، جامعهشناس در کانال تلگرامی خود یادداشتی نوشتهاست که متن کامل آن را در ادامه میخوانید.
«یک روحانی در قم از مادری که حجاب بر سر نداشته و بچهای در بغل داشته، در محل درمانگاه، با موبایل عکس گرفته؛ زن نیز پاسخی از سر استیصال و تند داده است. هممسلکان این روحانی تلاش میکنند ماجرا را سادهسازی کنند. من هم در این متن تلاش میکنم عمق ماجرا را نشان دهم. این گونه کارها، درافتادن با جوهره زندگی مدرن است.
مفهوم «بیتفاوتی مدنی» را جامعهشناسان برای معرفی یکی از ویژگیهای زندگی در دنیای جدید بهکار میبرند. آدمهای دنیای جدید در خیابان – حتی بسیار شلوغ – یا هر جای دیگری، سعی میکنند هیچ نگاهی که نشان دهد به دیگران خیره شدهاند، از خود بروز ندهند. برای مثال، در خیابانها هر چند لحظه یک بار، نگاهی به روبهرو میکنند تا به افرادی که به آنها نزدیک میشوند نشان دهند حضور آنها را درک کردهاند، اما با دزدیدن نگاهشان و خیره نشدن به آنها، دوباره نشان میدهند که قصد ندارند در حریم شخصی آنها وارد شوند.
آدمها در دنیای مدرن، با خیره نشدن به یکدیگر نشان میدهند که قصد ندارند با نگاهشان حریم شخصی دیگران را سوراخ کنند. این رفتار را «بیتفاوتی مدنی» میگویند. رفتاری که نشان میدهد حضور دیگران را درک کرده و به رسمیت میشناسند، به آنها احترام هم میگذارند، اما از سر احترام به حضورشان و حریم خصوصیشان، بیتفاوتی پیشه میکنند. (این بحث را در مبحثی درباره مفاهیم بنیادین جامعهشناسی را در پادکست جور دیگر به تفصیل توضیح دادهام)
انسان بهطور کلی، و انسان مدرن بهطور خاص، حریم خصوصی خود را محترم میشمارد و از پاره شدن حریم خصوصی خود برمیآشوبد. انسان مدرن، بپسندید یا نپسندید، نوع پوشش را بخشی از حریم خصوصی خود میداند. وقتی حکومت، و به تبع آن بخشهای همراه با ایدئولوژی حکومت، تلاش میکنند به این حریم خصوصی وارد شوند، عمیقترین لایه زندگی فرد مدرن را نشانه گرفتهاند.
حکومت در چهار دهه گذشته بر سر مسائل مختلف – از ممنوعیت ویدئو و ماهواره، تا به امروز که این گونه بر مسأله حجاب اجباری پافشاری میکند – حمله به این لایه عمیق از زیست انسان مدرن را هدف قرار داده است. حکومت با اصرار بر رویههای ناقض حریم شخصی افراد، در قامت بیرقدار یک ایدئولوژی ضدمدرن با اکثریت جامعه ایرانی درافتاده است.
بخشی از روحانیت، تندروهای مذهبی، و حاکمانی که حجاب را پرچم حکمرانی خود میدانند، ظاهراً هیچ فهمی ندارند از عمق زخمی که این رویه بر جان ایرانیان وارد میکند، و خسارتی که به همبستگی اجتماعی و حتی دینداری میزند. همبستگی اجتماعی، بنیان زیست مسالمتآمیز است و به قربانگاه بردن چنین سرمایه گرانبهایی، کار نابخردان است.
بفهمید که «بیتفاوتی مدنی» هنجار و شیوه زیست حاصل از عقلانیت بشری برای کنار آمدن با تنوعها و تکثرهاست. خرد بشری گرانبهایی در ژرفای کنش ساده «بیتفاوتی مدنی» نهفته است. ستیز با خرد برآمده از تجربه بشری، به هر نام که باشد – به نام قانون یا دین – جز خسران و خشونتپروری نیست.
حریم خصوصی مردم را ندرید، بر طبل زوال همبستگی اجتماعی نکوبید، عقل و خرد انباشته بشری را ارج نهید، و از پیشینه سیاه دوره پیوند قدرت و دین در کلیسای مسیحی، از قرون تاریک، درس بگیرید.
جامعهای مستأصل و دراُفتاده به فقر، در برابر هیولای تحریم، برآمده بر قله تورم ۴۰ درصد، در انتظار برآمدن ترامپ، در فردای انتخاباتی که هیچ چسبی به شکافهای اجتماعی و سیاسی نزده، و در پس یک دهه رشد اقتصادی صفر و سه برهه اعتراض اجتماعی شدید، تاب و تحمل این نابخردیها را ندارد. این گونه کردارهایتان درافتادن با سادهترین و در عین حال عمیقترین لایههای زندگی مدرن است که آدمیان را به خشم میآورد.»
انتهای پیام
با سلام آقای اخراجی تو یکی نمی خواهد درس اخلاق بدهی اگر اخلاق اسلام نظام ایران جامعه و امنیت کشور را نمی دریدی اخراج هم نمی شدی ادعای دکتر و استاد دانشگاه هم داری و با الفاظ رکیک هم روحانی …? خطاب می کنی ندرید از روی انصاف هم بخواهیم قضاوت کنیم هر دوتاش مقصر هستند نه فقط روحانی محترم و ضمن استاد اخراجی دانشگاه کسانی که باد می کارند طوفان نه زلزله برداشت می کنند این هم خروجی تدریس شماها که دانشجو را برای بی دنیی بی حجابی و تشریف به اغتشاشات از شما و همفکرانتان در دانشگاه بوده که به جامعه هم کشیده شده درحال حاضر خود جناب عالی هم داری فحاشی میکنی جامعهشناس اگر راست میگویی راهکار بدهید نه فحاشی و خشونت را ترویج بکنید این کارها و فحاشیها که استاد دانشگاه نمی خواهد هر احمقی می توانند انجام اش بدهند و بنویسد
پیام قبلی رو که رد کردی وجدان داشته باشی این رو میذاری مردم خودشون قضاوت کنن .
از کی رو کردن و نشون دادن اعضای بدن بوسیله خود فرد به عموم جامعه اسمش میشه حریم خصوصی ؟؟؟؟
حرفات پر از تناقضه آقای مثلا استاد دانشگاه. یه بار دیگه بخونیش خودت برائت خواهی جست .
پیام قبلی رو که رد کردی وجدان داشته باشی این رو میذاری مردم خودشون قضاوت کنن .
از کی رو کردن و نشون دادن اعضای بدن بوسیله خود فرد به عموم جامعه اسمش میشه حریم خصوصی ؟؟؟؟
حرفات پر از تناقضه … یه بار دیگه بخونیش خودت برائت خواهی جست .
سلام جناب همه چیز دان! اولا برای فهم و تمایز حریم خصوصی از عمومی قدری مطالعه کنید. ثانیا وقتی از واقعیت ماجرا اطلاع دقیق و درستی ندارید، آسمان و ریسمان بهم نباشید. ثالثا در حکم دادن عادل و منصف باشید. رابعا از تعمیم های بیجا و عیر علمی جدا بپرهیزید. متشکرم