خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۳ مرداد سال ۸۰ | «بحران فلسطین همچنان داغ است»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 13 مرداد 1380 | 14 جمادی‌الاول 1422 4 آگوست 2001

«اعضای ستاد بزرگداشت زنان شهید استان تهران آمدند؛ ترکیبی از بنیاد شهید، بسیج و سپاه. مسئول بسیج خواهران تهران، گزارش داد که برای تبیین نقش خانم‌ها در انقلاب و جنگ و نیز اهتمام به خانواده‌های شهدا و زنان و شهادت، اقدام شده است. در یک سخنرانی، به خاطر نقشی که در تربیت بانوان دارند، تشویق‌شان‌ کردم.[12] گفتند، حدود 400 شهید زن در استان تهران، شناسایی شده است که عمدتاً از شهدای بمباران‌ها هستند.

دکتر [محسن] نوربخش، [رئیس‌کل بانک مرکزی] آمد. گفت، به آقای [محمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور] گفته است، اگر آقایان [طهماسب] مظاهری و [محمد] ستاری‌فر را برای وزارت [اموراقتصادی] دارایی و سازمان برنامه و بودجه تعیین کند، در بانک مرکزی نمی‌ماند. از من در این خصوص، نظر خواست. گفتم، صبر کند تا مسأله روشن شود.

آقای [حسین] محلوجی، [معاون اجرایی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد و گزارشی داد، از مذاکره طولانی‌اش با نماینده شیخ‌سلطان، امیر شارجه و خود سلطان و سپس مذاکره با وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی و دکتر [علی‌اکبر] ولایتی، [مشاور رهبری در امور بین‌الملل] که نهایتاً به توافقی درباره جزیره ابوموسی رسیده‌اند، اما اخیراً طرف ایرانی، شرط‌های جدیدی مطرح کرده است.

عصر، جمعی از دانشمندان جمهوری آذربایجان آمدند. میهمان کمیته امداد هستند. از من به عنوان عضو افتخاری آکادمی علوم آذربایجان، خواستند که توجه بیشتری به‌ کشورشان داشته باشم. من هم صحبت مفصل و دوستانه‌ای مبتنی بر عوامل برابری و برادری و دوستی دو ملت کردم و بر ضرورت حل مسأله اختلافات مرزی در دریای خزر، از طریق مذاکره و تبدیل دریای خزر به دریای دوستی، تأکید نمودم.[13]

امروز مجلس، صبح و عصر، درباره حقوقدان‌های شورای نگهبان بحث کرد و فقط یک نفر را انتخاب کرد؛ با اینکه آقای [سیدمحمود هاشمی] شاهرودی، [رئیس قوه قضاییه]، کوتاه آمده و افراد جدیدی را معرفی‌ کرده، باز هم رأی نیاورده‌اند. آقای [مهدی] کروبی، [رییس مجلس]، اعلام کرده که فردا مراسم تحلیف [رئیس‌جمهور] برگزار می‌شود، ولی رهبری نامه‌ای به آقای کروبی نوشته‌اند و دستور داده‌اند که به خاطر شبهه قانون اساسی، تحلیف را تا انتخاب‌شدن حقوقدان‌ها به تأخیر اندازند.[14]

سپس هیأت‌رئیسه [مجلس]، اعلام کرده که فردا جلسه عادی دارند و تحلیف انجام نمی‌شود؛ با اینکه شبهه در اصل رسمیت مجلس است، با وضعی که برای شورای نگهبان پیش آمده است. آقای [سیدعلی‌اصغر میر] حجازی، [معاون دفتر رهبری] هم تلفنی‌ گفت، رهبری نظر من را در خصوص کیفیت ارجاع مسأله به مجمع تشخیص مصلحت پرسیده‌اند. گفتم، اگر بناست به عنوان معضل ارجاع شود، بهتر است شورای نگهبان یا قوه قضاییه یا مجلس، از رهبری درخواست ارجاع نمایند.

[جرج بوش]، رئیس‌جمهور آمریکا، امروز مصوبه کنگره آمریکا در مورد تحریم پنج‌ساله ایران را امضا کرده، با اینکه نظر دولت آمریکا، تمدید دو ساله بوده است. بحران فلسطین، همچنان داغ است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا