خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خطرات کارت بازرگانی (خطرات اجاره برای فرار مالیاتی)

رپورتاژ آگهی

تمام فعالیت‌های تجاری و بازرگانی مستلزم داشتن کارت بازرگانی است تا امور واردات و صادارت بصورت قانونی انجام گیرد. داشتن کارت بازرگانی درعین اینکه اختیارات انجام فعالیت‌های بازرگانی خارجی (واردات و صادارت) را می‌دهد می‌تواند همراه با خطرات و معایب باشد.

سوء استفاده از این کارت با اجاره کارت بازرگانی برای دور زدن قوانین گمرکی و فرار مالیاتی از مهمترین خطرات کارت بازرگانی محسوب می‌شود. زیرا که اجاره کارت بازرگانی اقدامی غیرقانونی است و خطرات امنیتی، قانونی، اعتباری و جریمه‌های سنگین به همراه دارد.

در این نوشته با خطرات کارت بازرگانی، اجاره کارت بازگانی و به طور کلی معایب کارت بازرگانی آشنا خواهید شد.

خطرات اجاره دادن کارت بازرگانی

کارت بازرگانی یکی از مجوزهای لازم برای انجام فعالیت بازرگانی خارجی و بین‌المللی است. امروزه تقاضا برای اجاره کارت بازرگانی رو به افزایش است که این امر از جمله خطرات این کارت است و واگذاری کارت بازرگانی با هر عنوانی مثل فروش، اجاره ، عقد قرارداد، اقرارنامه، صلح، وکالت و غیره وجهه قانونی ندارد و مشمول جریمه‌های سنگین خواهد شد.

بطور کلی استفاده غیرقانونی، مسئولیت‌های مالی، پیچیدگی‌های قانونی، از اصلی‌ترین خطرات کارت بازرگانی هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

مهمترین خطرات اجاره کارت بازرگانی

  • استفاده غیرقانونی

شخص ممکن است از کارت بازرگانی برای فعالیت‌های غیرقانونی از جمله قاچاق کالا، پولشویی و فرار مالیاتی استفاده کند. استفاده غیرقانونی از کارت بازرگانی مشمول جریمه‌های سنگین خواهد شد.

  • مسئولیت‌های مالی

امور بازرگانی خارجی (صادرات و واردات) مشمول پرداخت مالیات و عوارض هستند که دارنده کارت مسئولیت پرداخت‌ها را برعهده دارد و عدم انجام تعهدات مالی خطرات این کارت را افزایش داده و جریمه‌های سنگین و اقدامات قانونی در پی دارد.

  • خدشه‌دار شدن اعتبار

اگر صاحب کارت بازرگانی نسبت به انجام تعهدات مالی خود کوتاهی کند و یا با انجام فعالیت‌های غیرقانونی دستگیر شود، سابقه اعتباری او لکه‌دار خواهد شد.

  • پیچیدگی‌های قانونی

قوانین و مقررات تجارت بین‌المللی گسترده و پیچیده هستند و افراد برای کاهش خطرات کارت بازرگانی باید با قوانین و اصول بازرگانی خارجی آشنا باشند و رعایت کنند.

با وجود تمام خطراتی که ممکن است کارت بازرگانی داشته باشد، این کارت یک مجوز قانونی و ارزشمند برای افرادی است که قصد انجام فعالیت‌های بازرگانی خارجی و بین‌المللی را دارند و با آگاهی از قوانین حوزه تجارت بین‌المللی و انجام اقداماتی می‌توانند خطرات این کارت را کاهش دهند.

چگونه خطرات کارت بازرگانی را کاهش دهیم؟

  1. کارت بازرگانی را باید صاحب کارت استفاده کند و فقط برای فعالیت‌های قانونی به‌کار بگیرید.
  2. با تمام قوانین و مقررات حوزه تجارت بین‌المللی آشنا شوید و رعایت کنید.
  3. قبل از انجام معاملات تجاری و بازرگانی خارجی تحقیقات لازم را انجام دهید.
  4. بیمه مناسب برای فعالیت تجاری خود انتخاب کنید.
  5. از یک وکیل یا مشاور حوزه تجارت بین‌المللی کمک بگیرید.

7 علت رایج اجاره کارت بازرگانی

افراد گاها به دلایل قانونی و غیرقانونی اقدام به اجاره کارت بازرگانی می‌کنند که به هر دو شکل مشمول خطرات کارت بازرگانی و اجاره آن می‌شوند. در زیر به دلایلی که افراد ممکن است کارت بازرگانی اجاره کنند اشاره می‌کنیم:

  1. اجاره کارت بازرگانی برای فرار مالیاتی

افراد با اجاره کارت بازرگانی می‌توانند کالاها را با قیمت‌های غیرواقعی وارد یا صادر کنند و از پرداخت مالیات مربوط به معاملات بازرگانی خارجی فرار کنند. در واقع فرار از مالیات یکی از علت‌های مهم اجاره کارت بازرگانی است.

  1. دور زدن قوانین

برای دور زدن قوانین و مقررات مربوط به تجارت ‌بین‌المللی مثل پرداخت کمتر حقوق و عوارض گمرکی برای واردات، افراد اقدام به اجاره کارت بازرگانی می‌کنند و یا از طریق اجاره کارت بازرگانی کالاهای ممنوعه را وارد یا صادر می‌کنند که البته این امر عواقب قانونی سنگینی در پی دارد.

  1. پولشویی و رفع تعهدات ارزی

بازگانان و فعالان حوزه تجارت با اجاره کارت بازرگانی اقدام به فرار از رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز به سیستم بانکی کشور می‌کنند و از طرفی به کمک اجاره کارت بازرگانی پول‌های غیرقانونی خود را وارد چرخه قانونی تجارت ‌کرده و به اصطلاح اقدام به پولشویی می‌کنند.

  1. اجاره کارت بازرگانی برای مدت کوتاه

گاهی فرد در حوزه بازرگانی خارجی فعالیت ندارد و تنها برای معامله‌ای خاص نیاز به داشتن کارت بازرگانی دارد و با نادیده گرفتن خطرات کارت بازرگانی اقدام به اجاره کارت بازرگانی می‌کند.

  1. اجاره کارت بازرگانی به دلیل زمانبر بودن فرآیند دریافت کارت بازرگانی

دریافت کارت بازرگانی یک فرآیند پیچیده و زمانبری است که مستلزم ارائه مدارک و طی مراحل مختلفی است. افراد ممکن است به دلیل عدم تمایل به طی فرایند دریافت کارت بازرگانی و یا به دلیل کمبود وقت اقدام به اجاره کارت بازرگانی می‌کنند

  1. اجاره کارت بازرگانی برای ثبت برند

مطابق با قانون مالکیت صنعتی ثبت برند برای افراد حقیقی و حقوقی ایرانی تنها با ارائه مدارک و مستنداتی امکان‌پذیر است. استفاده از مدارک اجاره‌ای مثل اجاره کارت بازرگانی برای ثبت برند عواقب قانونی و جدی در پی دارد و منجر به ابطال کارت بازرگانی فرد دارنده کارت می‌شود. همچنین اجاره کارت بازرگانی برای ثبت برند منجر به فریب، سوءاستفاده و دیگر جرائم می‌شود.

  1. اجاره کارت بازرگانی برای صادارت

صادرات، بخشی از فعالیت تجارت خارجی است که مشمول اصول بازرگانی خارجی می‌شود و همه تاجران موظف هستند نسبت به تغییرات بازار و قوانین تجاری آشنا باشند.

در گذشته بازرگانان با اجاره کارت بازرگانی به راحتی می‌توانستند از بار سنگین پرداخت مالیات و عوارض مربوط به واردات فرار کنند، به این صورت که با اجاره کارت بازرگانی ارز حاصل از صادرات را در بازار آزاد به فروش می‌رساندند و با یک استراتژی فرار مالیاتی، ملزم به رفع تعهدات ارزی در سامانه نیما نبودند.( فروش ارز حاصل از فعالیت تجاری در سامانه نیما را به اصطلاح رفع تعهد ارزی می‌گویند.) ولی امروزه با تغییراتی که در حوزه ارز ایجاد شده صادر کننده مکلف به پرداخت مالیات به هنگام صادر کردن کالا است و پس از رفع تعهدات ارزی می‌تواند مالیات پرداختی را استرداد کند. بنابراین اجاره کارت بازرگانی برای صادرات کالا خطرات این کارت را افزایش می‌دهد و عواقب قانونی و اعتباری در پی دارد.

چرا نباید کارت بازرگانی را اجاره داد؟

کارت بازرگانی امکان واردات و صادرات کالا و فعالیت‌های بازرگانی خارجی بین‌المللی را به شما می‌دهد. این کارت یک مجوز قانونی از سوی دولت است که داشتن آن مسئولیت‌های قانونی برای شما ایجاد می‌کند و استفاده نادرست از این کارت شما را به مخاطره می‌اندازد.

اجاره کارت بازرگانی نوعی سوء استفاده از این مدرک قانونی است، بنابراین به دلایل زیر نباید کارت بازرگانی را اجاره داد:

  • نداشتن وجهه قانونی

مسئولیت فعالیت‌هایی که با کارت بازرگانی انجام می‌شود برعهده صاحب کارت است و اجاره کارت بازرگانی به شخصی دیگر مخالف قوانین و مقررات کشور ایران است که برای هردو طرف (دارنده کارت و اجاره کننده کارت) پیگرد قانونی دارد.

  • خطرات امنیتی

کارت بازرگانی حاوی اطلاعات محرمانه‌ای از فرد است که با اجاره آن به شخص دیگر اجازه دسترسی فرد به اطلاعات محرمانه و اساسی خود را می‌دهید.

این اطلاعات محرمانه ممکن است شامل اطلاعات مالی، مشتریان، تامین‌کنندگان باشد که دسترسی شخص دیگر به این اطلاعات منجر به سرقت هویت یا تقلب مالی خواهد شد.

  • خطرات اعتباری

خدشه‌دار شدن اعتبار شما در صنعت و بازار دلیل دیگری بر عدم اجاره کارت بازرگانی به شخص دیگر است. زیرا اگر فرد اجاره کننده تعهدات مالی خود را به درستی انجام ندهد سابقه اعتبار صاحب کارت به خطر می‌افتد و مکمکن است شرکای تجاری، شما را به عنوان فرد قابل اعتماد برای معامله نبینند.

  • سلب امتیاز کارت بازرگانی

چنانچه سوءاستفاده از کارت بازرگانی از طرف دارنده کارت اثبات شود ممکن است از سمت مقامات و مراجع ذیصلاح این کارت سلب شود.

معایب کارت بازرگانی

کارت بازرگانی با وجود تمام مزایایی که دارد و در تسهیل فرایند واردات و صادرات موثر است، درصورت عدم آشنایی صاحب کارت بازرگانی با قوانین و مقررات تجارت بین‌المللی دچار مخاطرات جدی خواهد شد.

  • صادرات و واردات کالا مشمول پرداخت مالیات و همچنین رفع تعهد ارزی در سامانه نیما می‌شود که دارنده کارت مسئولیت پرداخت‌های مالی را برعهده دارد.
  • اطلاعات هویتی و تجاری دارنده کارت در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شود و چنانچه کارت بازرگانی در اختیار شخص دیگری قرار گیرد که با سوءاستفاده از این کارت کالاهای سنگین وارد کند، ممکن است صاحب کارت بازرگانی مجبور به پرداخت مالیات و ضررهای مالی شود.
  • اخذ کارت بازرگانی به قصد فروش یا اجاره یکی دیگر از معایب کارت بازرگانی است که نهایتا منجر به ابطال کارت خواهد شد.

با توجه به اهمیت داشتن کارت بازرگانی برای صادرات و واردات و خطراتی که ممکن است متوجه دارنده کارت شود بهتر است افراد قبل از شروع فعالیت تجاری و یا اخذ کارت بازرگانی با قوانین و مقررات و اصول بازرگانی خارجی آشنا شوند و تمامی اطلاعات این حوزه را از مشاور و یا کارشناسان متخصص دریافت کنند.

سوالات متداول

  1. آیا اجاره کارت بازرگانی خطرناک است؟

کارت بازرگانی وجهه قانونی دارد و چنانچه فرد به قصد فروش یا اجاره کارت بازرگانی اقدام به دریافت این کارت کند، ممکن است مشمول عواقب و خطرات زیر شود:

  • خدشه‌دار شدن اعتبار
  • عدم وجهه قانونی و پیگیری‌های قانونی
  • سلب و ابطال کارت بازرگانی
  • خطرات امنیتی
  1. خطرات کارت بازرگانی چیست؟
  • استفاده غیرقانونی برای فعالیت‌هایی مثل قاچاق کالا، پولشویی و فرار مالیاتی
  • ایجاد مسئولیت‌های مالی و پرداخت مالیات و عوارض گمرکی برای دارنده کارت بازرگانی
  • خدشه‌دار شدن اعتبار صاحب کارت بازرگانی درصورت عدم انجام تعهدات مالی و یا انجام فعالیت‌های غیرقانونی
  • پیچیدگی‌های قانونی مربوط به تجارت بین‌المللی و استفاده از کارت بازرگانی

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا