خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابرروایت پیروزی پزشکیان چیست؟

مصطفی صادق‌پور در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات تیرماه علل و زمینه‌سازان سیاسی و اجتماعی گوناگونی دارد. اقشار مختلف جامعه بعضاً با انگیزه‌‌های متفاوتی به او رای داده‌اند؛ اقوام و اقلیت‌ها برای استیفای حقوق شهروندی خود، طبقهٔ متوسط شهری به امید گشایش‌ در امور فرهنگی و اجتماعی و البته عموم مردم برای رفع تحریم‌ها و رسیدگی به مشکلات بغرنج اقتصادی؛ بااین‌حال، نه‌تنها این موارد با هم منافاتی ندارند، حتی نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد.

حمایت تمام‌قد جبههٔ اصلاحات از پزشکیان و نقش‌آفرینی پرصلابت محمدجواد ظریف در انتخابات، باعث شکل‌گیری ابرروایتی شد که مرکبی از این انگیزه‌ها را بر می‌گیرد؛ ابرروایت «تغییر وضع موجود» حمایت سیدمحمدخاتمی، پرچم‌دار توسعهٔ سیاسی از یک سو و گفتمان ضد تحریم از سوی دیگر، در شکل‌گیری این ابرروایت بسیار مؤثر بود.

طبیعی است که انتظار حامیان پزشکیان از دولت او تحقق عملی تغییر در وضع موجود است. البته حد و حدود این تغییر را باید با واقعیت‌های موجود ساختار سیاسی کشور سنجید و تعیین کرد. در عین حال، جهت‌گیری دولت در پیروزی یا شکست این ابرروایت تعیین‌کننده است.

حال، با معرفی کابینهٔ پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس، توانایی و جهت‌گیری دولت چهاردهم برای پیگیری مطالبات مردم و پیروزی ابرروایت «تغییر وضعیت موجود» محل شک و تردید است. برای قضاوت دربارهٔ جهت‌گیری و عملکرد کابینه کمی زود است؛ اما آیا رئیس‌جمهور می‌تواند وزارت کشور و اطلاعات را با گفتمان و جهت‌گیری خود همراه نگه دارد؟

آیا جریان اصلاحات می‌تواند این بار قاعده‌مندی سیاسی خود را حفظ کند و در میان سرمایهٔ اجتماعی خود روسفید شود یا بار دیگر و این بار برای همیشه، در صیانت از اعتبار سیاسی خود شکست خواهد خورد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا