خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شعارهای اربعین باید چگونه باشند؟

فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید قم در سایت اندیشه ما نوشت: «هر نوع شعار مذهبی اربعین، دسته، کتل، هیئت و… باشد، اگر در جهت خدمت به انسان و فرهنگ و عقلانیت جامعه بود، این درست و خوب است و الا ارزشی ندارد.

تعادل در جامعه، زمانی اتفاق می‌افتد که جان انسان دگرگون شود و اگر جان دگرگون شد، جهان هم دگرگون می‌شود. امروزی‌ها در زمینه توسعه بحثی دارند می‌گویند توسعه باید از درون انسان‌ها شروع شود و بیاید در جامعه آنجا درست شود. به تعبیر دیگر تغییرات روان‌شناسی بر تغییرات جامعه‌شناسی مقدم است. تا روان‌شناسی جامعه درست نباشد، جامعه‌شناسی جامعه هم درست نمی‌شود.

اگر در جامعه‌ای آدم‌ها به نیازهای فطری‌اشان درست نمی‌رسند، یا اگر نیاز پسر و دختر جوان به شغل و مسکن و آزادی‌های مدنی و تحصیل رایگان و بهداشت پاسخ داده نشود، معلوم می‌شود این جامعه جامعه‌ی باطل‌مدار است نه حق‌مدار.

کسی که آن بالا نشست، چه خیانت کند، چه بلد نباشد کار کند، مانند هم است و نابلدی و خیانت در لسان امام صادق(ع) فرقی نمی‌کند و خروجی‌اش یکی می‌شود. یکی خوب است امانابلد است که خیانت می‌کند، یا افرادی که بلدهستند و در جهت رضایت نابلدان حرکت می‌کنند.ان‌شاءالله در دوران جدید که تجربه می‌کنیم هم فهم درست از قانون و هم اجرای درست داشته باشیم.

اگر حکمت و عقل و رشد عقلانیت جامعه بالا بیاید دیگر قانون کمتری لازم دارد، سرهنگ کمتری می‌خواهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا