خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احتمال ائتلاف میانه‌روها در انتخابات 1404 و تکرار 1403

در انتخابات ریاست جمهوری 1403 نیروهای مختلفی از جمله بخشی از اصلاح‌طلبان و بخشی از اصولگرایان علیه تندروی کنار یکدیگر قرار گرفتند. آیا در انتخابات 1404 شهر و روستا هم این تجربه تکرار می‌شود؟! مازیار بالایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مهدی شیرزاد از امضاکنندگان بیانیه‌ی روزنه‌گشایی هستند که به این سوال در مورد انتخابات 1404 پاسخ دادند و تحلیل خود را از این انتخابات ارائه دادند.

مازیار بالایی می‌گوید ائتلاف میان میانه‌روها در چنین انتخاباتی تنها در صورتی ممکن است که چهره‌های شاخصی در این انتخابات حضور پیدا کنند یا اتفاقی رخ دهد که باعث رونق حضور مردم در این انتخابات شود. مهدی شیرزاد نیز می‌گوید در نتیجه‌ی روزنه‌گشایی حالا دیگر نگاه تندورانی که با صندوق قهر کرده بودند کمرنگ‌تر شده است. او از ائتلاف میانه‌روها چیزی نگفت اما حضور تندروها در انتخابات 1404 را بسیار سازمان‌یافته و جدی می‌دید.

همه‌ی احزاب به استقبال انتخابات 1404 رفته‌اند

مازیار بالایی در مورد انتخابات 1404 و احتمال ایجاد ائتلافی میان نیروهای میانه‌رو گفت: الان همه گروه‌ها و احزاب به استقبال انتخابات رفته‌اند اما اینکه شاهد ائتلاف‌هایی مانند انتخابات مجلس در 1402 باشیم را بعید می‌دانم. فکر می‌کنم چنان ائتلافی دور از دسترس است چون بالاخره همه دنبال قبضه‌ی شوراها هستند.

مازیار بالایی

توفیق میانه‌روها بسته به عملکرد دولت است

او در مورد احتمال موفقیت میانه‌روها اضافه کرد: توفیق میانه‌روهای همه جناح‌ها بستگی به عملکرد خود دولت دارد. باید ببینیم که دولت در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات شوراهای شهر و روستا چه عملکردی خواهد داشت. از نظر من مشارکت خیلی چشمگیری هم نخواهد بود و کاندیداها با سقف رای پایینی توفیق پیدا می‌کنند که وارد این شورا شوند.

گشت ارشاد و دانشگاه کافی نیست؛ مسئله معیشت است

بالایی در پاسخ به این سوال که «اگر توفیقات محدود دولت مانند حوزه‌ی دانشگاه و گشت ارشاد در این دو، سه ماه ادامه پیدا کند چطور؟!» نیز گفت: من بعید میدانم چون بلاخره انتخابات تک و تنهایی‌ست! علاوه بر این بخشی از مسئله‌ی اصلی مواردی‌ست که شما می‌گویید اما بخش عمده‌اش مسائل معیشتی و اقتصادی‌ست. باید ببینیم که دولت تا آن زمان چه می‌تواند کند.

اگر ائتلافی صورت نگیرد همان مشارکت اندک هم بین لیست‌ها خرد می‌شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به این نکته نیز اشاره کرد: طبق تجربه در انتخابات شوراها معمولا ائتلافی بین گروه‌های میانه‌ی راست و چپ صورت نمی‌گیرد. معمولا همه برای وزن‌کشی حتی وزن کشی‌های درون جریانی آن‌جا می‌آیند. به هر حال امکان اینکه همان مشارکت اندکی که وجود دارد هم بین لیست‌های مختلف خرد شود وجود دارد. علاوه بر وضعیت دولت و کشور به نظرم بحث تنها بودن این انتخابات هم باعث کاهش مشارکت خواهد شد.

گفتگوی میانه‌روها

بالایی در پاسخ به این سوال که «الزامات به وجود آمدن ائتلافی میان میانه‌روها چیست؟» گفت: گام اول و مهم‌ترین گام گفتگوست یعنی همه متوجه شوند که فی‌المثل در تهران یک شورای بیست و یک نفره‌ی یکدست میزان کارآمدی‌اش پایین‌تر از شورایی‌ست که حداقل مثلا دو جریان در آن سهم داشته باشند. این مسئله‌ای‌ست که هم در شورای فعلی داریم می‌بینیم و هم در شورای قبلی دیدیم.

معمولا چه در میان اصلاح‌طلبان و چه در میان اصولگرایان گفتگوهایی که منجر به ائتلاف در انتخابات شوراها شود کمتر پیش می‌آید یعنی این اتفاق درون جریانی هم رخ نمی‌دهد چه رسد به اینکه میان این دو جناح اتفاقی بیفتد. در اخبار هم نشانه‌ای از تمایل طرفین برای ایجاد یک ائتلاف نمی‌بینیم مگر اینکه چهره‌های خاصی وارد انتخابات شوراها شوند که بتوانند با حضورشان رونقی به این انتخابات دهند. یا اینکه معجزه‌ای رخ دهد و مشارکت بالا رود.

ولی در این لحظه که اینجا ایستاده‌ایم خرداد سال آینده فکر نمی‌کنم که شاهد مشارکت چشمگیری در انتخابات 1404 باشیم.

شرایط نسبت به انتخابات 1402 فرق کرده است | تیغ تندروها کند شده

مهدی شیرزاد می‌گوید آرایش نیروهای سیاسی نسبت به زمان انتخابات مجلس در سال 1402 تغییر کرده است. او تغییر را اینطور توضیح می‌داد که در اثر حضور بعضی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری تجدیدنظری در نگاه این‌ها رخ داده است. در واقع نگاه تند و تیزی که در انتخابات مجلس تشویق به عدم مشارکت می‌کرد کم‌ جان شده. شیرزاد نتیجه‌گیری می‌کرد که اقبال امروز به انتخابات نسبت به 1402 و پیش از آن نتیجه‌ی روزنه‌گشایی‌ست. 

مهدی شیرزاد

انتخابات 1404؛ آزمون وفاق در مجلس

نکته‌ی دومی که این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به آن اشاره داشت «انتخابات 1404 به عنوان آزمونی برای مجلس شورای اسلامی» بود. او شیوه‌ی نظارت مجلس بر این انتخابات و محوریت کمیسیون شوراها را آزمون «وفاق» در مجلس می‌دانست یعنی آنچه تا به حال در مواردی عملکرد خوبی نداشته است. مثالش هم اجازه ندادن مجلس به عبدالکریم حسین‌زاده برای حضور در جایگاه معاونت رئیس جمهور بود.

شیرزاد توضیح می‌داد که به تبع تفوق گفتمان وفاق دولت حتی در انتصابات که باعث نارضایتی نیروهای بدنه‌ی اصلاحات نیز شده است از مجلس و جریان اصولگرا نیز انتظار می‌رود که در رویه‌ی حذفی‌ای که در انتخابات گذشته داشتند تجدید نظر کنند. او اضافه کرد: امیدواریم که حداقل عقلای مجلس حواسشان باشد که این فضای بسته و محدود ادامه پیدا نکند.

تندروها خیلی این انتخابات را جدی خواهند گرفت

مهدی شیرزاد در مورد احتمال ظاهر شدن میانه‌روها و تندروها با آرایش و سازمان سیاسی متفاوت از قبل در انتخابات 1404 نیز توضیح داد: نیروهای تند اصولگرا و در واقع کسانی که به نوعی بدنه رای آقای جلیلی بودند حتما به شکل سازماندهی شده، تشکیلاتی و بسیار جدی در انتخابات سال آینده شرکت می‌کنند. پیش‌بینی من این است که این‌ها خیلی این انتخابات را جدی خواهند گرفت.

موفقیت یا عدم موفقیت تندروها هم بسته به عملکرد دولت است

اما اینکه چقدر شانس پیروزی و موفقیت داشته باشند محل بحث و تردید است و البته بخشی‌اش بسته به عملکرد دولت آقای پزشکیان و حسی‌ست که مردم از حضورشان در انتخابات ریاست جمهوری دارند.

اگر مردم احساسشان این باشد که حضورشان در انتخابات ریاست جمهوری تغییری در صحنه سیاسی کشور ایجاد کرده انگیزه پیدا می‌کنند که در انتخابات شوراها مشارکت فعالانه داشته باشند. 

زاکانی، آیینه‌ی تمام نمای مدیریت شهری تندروها

در رابطه با حضور نیروهایی مثل آقای جلیلی در انتخابات شهر و روستا این‌ها اگر در گذشته نمی‌توانستند ادعایی راجع به مدیریت شهری داشته باشند و کارنامه‌ای نداشتند حالا به برکت آقای زاکانی و عملکرد مشعشع ایشان صاحب کارنامه‌ای هستند. کارنامه‌ای که از دل آن فروش آثار موزه‌ی امام علی، قطع درختان پارک‌های کلان‌شهر تهران و… درآمده است.

او در مورد انتخابات 1404 اضافه کرد: احتمالا در قیاس با انتخابات‌های قبلی سهم تخصص‌گرایی این بار بالاتر خواهد رفت و انجمن‌های تخصصی، متخصصین حوزه‌ی مدیریت شهری و شهرسازی، متخصصین مسائل اجتماعی در شهر و امثالهم احتمالا حضور پررنگ‌تر و انگیزه‌ی بیشتری در این انتخابات خواهند داشت.

 1404 صرفا برآمده از آرایش نیروهای سیاسی نخواهد بود

فکر می‌کنم انتخابات آینده صرفا انتخاباتی برآمده از آرایش نیروهای سیاسی نیست. کنشگران دیگری هم در این انتخابات اثر خواهند گذاشت. باید از این مسئله استقبال کرد چرا که اداره شهر صرفا یک اداره سیاسی نیست. هرچند که پست شهردار تهران یک پست مهم سیاسی‌ست ولی واقعیت این است که اداره شهر و کلانشهرها و حتی روستاها هم با نگاه صرفا سیاسی ممکن نیست. متاسفانه در دوران آقای زاکانی و امثال ایشان نگاه تخصصی به مسائل شهری را ندیدیم.

امیدوارم در انتخابات سال آینده نگاه‌های تخصصی در حوزه‌ی شهری فرصت ظهور و بروز پیدا کنند. حداقل از شهرفروشی فاصله بگیریم، به مسائل زیست‌محیطی و اقتصاد شهر توجه بیشتری شود. امیدوارم شوراهای آینده به خصوص در کلانشهرها شوراهایی باشند که در تعامل سازنده با بخش‌های مرتبط با دولت بتوانند گامی در جهت بالا بردن کیفیت زندگی شهری مردم بردارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا