خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جهانی شدن و توسعه: از مك دونالد تا كی پاپ

فرزاد دهقانیان، استاد دانشگاه، در کانال تلگرامی خود نوشت: «خاندان مدیچی (Medici)، خانواده‌ای ایتالیایی بودند که در بازه سال‌های ۱۴۳۴ تا ۱۷۳۷ به جز دو وقفه کوتاه، در فلورانس حکومت می‌کردند. خاندان مدیچی ابتدا توانست به وسیله موفقیت در تجارت و بانکداری به ثروت برسد و سپس قدرت سیاسی فلورانس را به‌دست گرفت.

حمایت این خاندان از هنرمندان و کارهای انسان دوستانه باعث شد فلورانس به مهد رنسانس بدل شود و می‌توان آن را در زمینه شکوفایی فرهنگی رقیب یونان باستان دانست. آخرین حکمران مدیچی، جیان گاستونه بدون هیچ وارث پسر در سال ۱۷۳۷ درگذشت و پس از تقریبا سه قرن پایان سلسله‌ی خاندان مدیچی فرا رسید.

گروهی از محققان با استفاده از روابط ریاضی و استفاده از تئوری شبکه به بررسی راز قدرت خاندان مدیچی پرداخته‏اند. آنها شبکه وصلت خانوادگی بین خاندان‏هاي مهم فلورانس را ترسيم و بررسي كرده‏اند. تحلیل تنها مبتني بر تعداد ارتباط‏هايی که هر یک از این خانواده‌ها دارند، بینش خاصی ارائه نمی‌دهد. خانواده مدیچی بالاترین تعداد ارتباط را دارد، اما تفاوت آن با خانواده‌هایی مانند گوادانی چشمگیر نیست. اما در عوض، با بررسی معيار «مركزيت بينابيني» (Betweenness Centrality)، خانواده مدیچی با امتیاز 0.522 بالاترین ارزش را کسب می‌کند، که بسیار بالاتر از امتیاز 0.255 خانواده گوادانی است.

مركزيت بينابيني نسبت تعداد دفعاتی را که یک راس در شبكه ارتباطي روی کوتاهترین مسیر بین تمامي جفت راس‌ها قرار دارد حساب می‌کند. خانواده مدیچی در موقعیتی واسطه‌ای بین جناح‌های مختلف قرار داشتند و این ممکن است باعث تحکیم قدرت سیاسی آنها در طول زمان شده باشد. در واقع، خانواده مدیچی اغلب واسطه‏ای ضروری برای خانواده‌های جناح‌های مختلف بود که مایل به ارتباط و تبادل اطلاعات بودند. به بیانی دیگر مدیچی حداقل از 52 درصد اطلاعاتی که در این شبکه خانوادگی منتشر می‏شده است، به سرعت باخبر می‏شد [+].

تحليل و تجويز راهبردي

یکی از دلایل ماندگاری قدرت خاندان مدیچی، توانایی آن‌ها در ایجاد و حفظ شبکه‌های ارتباطی گسترده با دیگر مراکز قدرت بود. اگر این اصل را به دنیای معاصر تعمیم دهیم، اهمیت ارتباطات بین‌المللی کشورها و تعامل با سایر کشورهای جهان آشکار می‌شود. يكي از شاخصهاي معتبر براي سنجش اين موضوع، شاخص جهانی شدن KOF است که میزان جهانی‌شدن کشورها را بر اساس سه بعد اقتصادی (زيرشاخصهاي مهم: تجارت كالا و خدمات و سرمايه‏گذاري خارجي)، اجتماعی (زيرشاخص‏هاي مهم: گردشگران و دانشجويان بين‏المللی، مهاجرت، پهنای باند اینترنت، تجارت کالای فرهنگی و تعداد شعبات مک ‏دونالد و ایکیا) و سیاسی (زیرشاخص‏های مهم: تعداد سفارتخانه و معاهدات بین‏المللی) ارزيابي می‌کند.

سوییس کشور رتبه اول در سال 2021 این شاخص است. ایران در سال 2021 در بین 196 کشور جایگاه 115 را از نظر شاخص جهانی شدن داشته است. برای مقایسه امارات متحده عربی رتبه 38، قطر رتبه 48، ترکیه رتبه 54 و عربستان رتبه 70 را در این شاخص دارند.

بين‏المللي شدن يكي از ملزومات توسعه كشورهاست. گام برداشتن در مسیر بهبود شاخصهایی که در مورد آنها توافق وجود دارد، می‏تواند در اولویت‏های توسعه هر کشوری قرار بگیرد و شايد معناي واقعي عمق راهبردي همين باشد.

هیوندا، سامسونگ، سریال‏های کره‏ای، کی-پاپ و نوبل ادبیات 2024 براي نويسنده اهل کره جنوبی را در ذهن خود مرور کنید.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا