منتشر نشده هایی از آیت الله
آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن تاکید بر اینکه افراطی ها جایی در آینده نظام نخواهند داشت، گفت : معتقدم آینده انقلاب از آنِ اعتدال و واقعگرایی اسلامی است.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ، گزیده گفتار منتشر نشده ایشان در سال 1382 بدین شرح است :
* کارهای شعاری کم می شود
درمورد آینده نظر من این است که جامعه به طرف اعتدال میرود. مردم در حال تحصیل هستند. دانش و اطلاعات آنها زیاد میشود. کارهای شعاری از نوع این که انبوه تودهها را برای یک هدف خاص به صورت موجی بسیج کنند، سخت میشود.
* خشکه مقدس ها روز به روز تحلیل خواهند رفت
از طرفی اسلامشناسها، حوزهها و حتی افراد حزباللهی و مقدسها کمکم احساس میکنند بعضی سختگیریها جواب نمیدهد و ممکن است فقط عدهای بمانند. عده ای به اشتباه این مسیر را با سکولاریزه شده اشتباه می گیرند، این حرکت به به سمت اسلامی شدن منطقی است.
* واقع گرایی اسلامی در نظام قدرت بیشتری می گیرد
این یعنی واقعگرایی اسلامی. یعنی نه ما اسلام را فراموش میکنیم و نه آرمان هایمان را . در این مسیر آرمانهای ما هم اسلامیتر و هم واقعبینانهتر میشود. آن طرف هم –یعنی آنهایی که به اصطلاح میخواهند علمی، امروزی و متجدد صحبت کنند –به تدریج به این میرسند که اصول فکری و مبانی اسلامی انقلاب درست است.
*مجمع تشخیص مصلحت نماد واقع گرایی اسلامی
تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی امام گام بسیار مهم و تاریخی در این همین مسیر بود. تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نشانه بارز عینیت واقع گرایی اسلامی در تفکر فقهی بدیع و نوآورانه امام راحل(ره) بود. یعنی ریل گذاری برای حرکت لازم در مسیر واقع گرایی اسلامی.
*حرکت جهان اسلام بر محور واقع گرایی اسلامی
یقینا در آینده جهان اسلام به این تفکر و تلقی اسلامی نگاه ویژه ای خواهند داشت. شاید به همین خاطر باشد که از زمان تشکیل مجمع تا امروز افراطی ها هرگز تصور مثبتی نسبت به جایگاه آن نداشته و ندارند .چرا که اصولا در دایره خارج از اعتدال اسلامی و اسلام واقع گرا، ” تشخیص مصلحت ” محلی از اعراب ندارد.
* اصالت واقع گرایی اسلامی در مباحث مبنایی
اگر شما در بحث طلبهها بروید، میبینید آنجا ضوابطی داریم. وقتی که مفسده و مصلحت در مقابل هم میآیند، ما باید مصلحت را بگیریم. این حکم اسلامی است. حکم من درآوردی نیست. مجمع تشخیص مصلحت که امام تاسیس کردند، یک کار اسلامی درست است. وظیفه حکومت اسلامی است که جایی داشته باشد تا مصلحت را تشخیص بدهد. ممکن است مسئلهای تا پارسال خلاف شرع حساب میشد و الان که مصالح جامعه ایجاب میکند، میتوانیم بپذیریم که به مصلحت و شرعی است. در قدیمیترین متون فقهی بحث «تزاحم مصالح یا تزاحم مفسده و مصلحت یا مصلحت اقوی یا مصلحت ضعیف» مطرح است و ضوابط محکمی در آن فتاوا دارند و ما از همانها در مجمع تشخیص مصلحت استفاده میکنیم.
* اصل اسلام واقع گرا است
اصل اسلام واقعگراست. این واقعیت برای من خیلی روشن است. در بحثهای قبلی که سر مسایل اقتصادی و معیشتی داشتیم، گفتیم که اسلام واقعگرا است و نمیخواهد آنچه را که خداوند در فطرت انسان گذاشته، ندیده بگیرد. معنای دین فطری این است.به جلو که میرویم، با تغییر شرایط باید تغییر موضع بدهیم. پیامبر(ص) و ائمه (ع) ما اینگونه بودند. حتی نسخ در احکام قرآن هم هست.
* افراطی ها در حاشیه هستند ولی حرکت کلی جامعه بسوی اعتدال است
مبانی ما واقعا قوی است. یعنی هرچه پیش میرویم، به طرف شناخت بهتر است. با منطبق کردن اسلام با شرایط روز و براساس اعتدال پیش میرویم. افراد افراطی از هر دو طرف همیشه خواهند بود. بعضیها به این مقدار اعتدال قانع نمیشوند اما مزاج جامعه به طرف اعتدال میرود.
* 25 سال دوم نظام نوسانات بی اعتدالی دارد ولی در نهایت معتدل تر خواهد شد
من می گویم 25 سال اول حرکت تکاملی داشتیم و با افت و خیز به اینجا رسیدیم و پیش بینی من از آینده این است که 25 سال دوم هم این سیر تکاملی ادامه خواهد داشت _ احتمالا با نوساناتی_ منتها به طرف اعتدال و واقعگرایی بیشتر و حتی بازبینی در مسایل دینی، آن هم مبنایی نه با سلیقه اشخاص.
انتهای پیام