خرید تور تابستان

اختلاف بر سر ادامه‌ی انتشار مستند حسینعلی۲

در پی نقد یکی از شاگردان مرحوم آیت الله حسینعلی منتظری به چگونگی تدوین و محتوای بخش‌هایی از مستند حسینعلی۲ که به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد آقای منتظری در حال انتشار است، سازندگان آن می‌گویند که حالا برای انتشار باقی آن مردد هستند.

به گزارش انصاف نیوز، مجتبی لطفی، یکی از مسئولان سابق دفتر و از شاگردان آیت الله منتظری دو روز پیش در یادداشتی تلگرامی با عنوان «درباره مستند حسینعلی۲» نوشت:

دو سال پیش با هجوم ماموران اطلاعات سپاه، مستند در حال ساخت با عنوان “حسینعلی” توقیف شد و وسایل الکترونیکی، موبایل، لب تاپ، هارد، کتاب، جزوه و… از منزل آقای عمادالدین باقی در تهران و من در قم، برده شد و تاکنون بازپس داده نشده است.
مجموعه توقیف شده حاوی مطالب بکر است که بسیاری از شبهات را پاسخ داده و دلیل اصلی حساسیت روی آن و ممانعت از انتشارش همین پاسخ‌های قاطع و مفید است.

پس آن و امروزه با مستند دیگری با عنوان “حسینعلی۲” مواجه هستیم.

هنگامی که تهیه‌کنندگان این مستند برای مصاحبه اصرار داشتند و می‌گفتند در پی تهیه تاریخ شفاهی انقلاب هستند، من تمایلی به قبول نداشتم زیرا جوانانی علاقمند به تاریخ بودند که رزومه‌ای در این زمینه نداشتند تا شاهد توان کارگردانی و سناریو نویسی آنان باشیم. قرار بر ساخت مستند نبود بلکه توافق بر این بود که سایتی تاسیس و مصاحبه‌ها به طور کامل و بدون کم و زیاد در آن بارگزاری شود. اما بر خلاف قرار قبلی، تبدیل به مستند شد و بر اساس فرضیه از پیش تعیین شده، گفتگوها مورد چینش و تدوین قرار گرفت که با هدف تضعیف ساخته شده و در قسمت‌های بعدی ادامه خواهد یافت و نه نقل بدون سانسور تاریخ!

عدم اعتنا به تذکرات اصلاحی و از سویی بزرگنمایی برخی موضوعات بی ثمر شک برانگیز است! از همه شگفت‌تر اینکه در گفتگوهای انجام شده با تعدادی از اشخاص، پاسخ‌های مستند و محکمی به همین ابهامات و اشکالات داده شده اما ابهامات و اشکالات را ذکر و پاسخ‌ها را فرونهادند که خود موجب افزودن شک و تردیدهایی شده است.

به مرور این فرضیه تقویت شد که کار از دست تهیه‌کنندگان اولیه خارج و به دلایل هزینه‌های امنیتی و مالی، و با کارگردانی پشت صحنه به دنبال ساخت مدل دیگری از مستند قائم مقام هستند در قالبی دیگر! و این خط دور از دید ما نبود.

امید است مصاحبه کنندگان و شوندگان، متن کامل گفتگوها خود را در فرصت مناسب بطور مستقل منتشر کنند تا مخاطبان خود ببینند و داوری کنند که چه مطالبی و چرا حذف شده‌اند؟!

دستگاه امنیتی-قضائی با تسامح در باره این مستند برخورد نمودند! ولی با توجه به اینکه فقط تشابه اسمی با مستند توقیف شده حسینعلی دارد آیا دستگاه قضایی و امنیتی اجازه انتشار مستند حسینعلی اصلی را خواهند داد؟

منتظر می‌مانیم تا دلیل بدقولی اولیه، افت و ضعف محتوایی مجموعه، به ویژه سناریوی دخیل در تدوین و اراده سوار بر پروژه مشخص شود.


یادداشت سازندگان حسینعلی۲

سازندگان مستند در یادداشتی تلگرامی با عنوان «درد دلی کوتاه با مخاطبان مستند حسینعلی۲» نوشتند:

مستند حسینعلی۲ تا کنون مسیری ۴ساله را طی کرده و با وجود همه فشارها و مشکلات و محدودیتها تلاش کردیم آنچه را که از لابه‌لای مصاحبه‌های متعدد با شخصیتهای تاریخی مختلف، و از بین سخنان و روایتهای گوناگون آنها، بعنوان واقعیت اتفاقات تاریخی فهمیدیم، روایت کنیم. طبیعی است که بخشی از آنچه یافتیم به عنوان بخشهای قطعی تاریخ روایت کرده‌ایم،و بخشهایی که خودمان نیز دچار تردید بودیم که روایت کدامیک از افراد دقیق‌تر است، و مستندات لازم نیز در دسترس‌مان نبود،سعی کردیم روایت همه طرفها را منتشر نماییم تا مخاطبان، خود بتوانند به برداشت دقیق‌تری برسند. البته کارمان را به هیچ وجه بی‌نقص نمی‌دانیم؛و در قسمتهای قبل نیز برخی از اساتید گرانقدر، عالمانه این نقاط ضعف را متذکر شدند.و نقدهای عمومی را نیز در همین صفحه منتشر نمودیم.

اما اخیرا یکی از شاگردان آیت الله منتظری متنی را درباره مستند منتشر نمودند که خستگی تولید این اثر و تحمل این همه فشار را بر تن سازندگان این مستند گذاشتند و ما را دچار تردید کردند که اصلا انتشار بقیه قسمتها ارزشش را دارد؟!

به همین دلیل احساس کردیم شاید نوشتن چند خط از پشت صحنه این هفته‌ها بی‌فایده نباشد. چند هفته قبل و زمانی که قسمت اول مستند آماده شد، اعضای بیت آیت الله و برخی شاگردان ایشان مستند را دیدند و از آن استقبال کردند و وعده حمایت از این مستند را دادند تا بتواند بخشی از هزینه‌های مالی خود را تامین کند. همچنین اصلاحیه‌های خود را هم ارائه دادند که در آن قسمت اعمال شد. اما از سوی دیگر همزمان در یادداشتهای رسانه‌ای‌شان علی رغم وعده اولیه، پشت عوامل سازنده را خالی و اعلام کردند که هیچ اطلاع و مسئولیتی در این کار ندارند و فقط مصاحبه کرده‌اند!!! بعد از اینکه فشارها بر تیم سازنده اوج گرفت که فعلا بنایی برای بازگو کردن آن نداریم، تلاش کردیم تا برای بازبینی قسمت دوم جلسه‌ای را ترتیب دهیم تا بعدا گلایه‌ای پیش نیاید؛اما بدلیل سفر افراد،فرصت لازم برای این جلسه به ما داده نشد. و چه بسا آن فشارهای ایجاد شده بر ما باعث شد جلسه شکل نگیرد! اما بعد از انتشار قسمت دوم با گلایه آنها نسبت به بعضی از بخشهای مستند روبرو شدیم. هرچند که آقای احمد منتظری همواره عوامل سازنده را مورد لطف خود قرار دادند، و آقای کدیور از آن قسمت به عنوان “نگاهی مورخانه و آزاد به فقیه عالیقدر” یاد کردند، اما اصل گلایه بخشی از شاگردان آیت‌الله این بود که چرا جملات آقای کدیور را گذاشته‌اید و روایت ایشان را صائب تشخیص داده‌اید؟! در حالی که ما اساسا مستند را بدون نریشن و با سخنان خود افراد ساخته‌ایم تا هیچ جمله و کلمه دارای قضاوتی به مستند وارد نشود و ثانیا وقتی در جایی سخنان آقای کدیور با مستندات تاریخی سازگارتر بوده، باید به آن پشت می‌کردیم؟!

حالا وقتی همان افراد چنین نقد غیر منصفانه‌ای را علیه عوامل مستند می‌نویسند، نمی‌دانیم باید این مسیر را ادامه دهیم یا نه…
مشکل اصلی اینجاست که ما فکر می‌کنیم همانطور که مشی فقیه عالیقدر این بود که روزی با آزادگی کتاب انتقاد از خود را منتشر کرد، ما نیز برای روایت صحیح تاریخ اگر در بخش کوچکی نقدی هم وارد است آن را بگوییم. وگرنه اگر همه قسمتها و دقایق مستند فقط به تعریف و تمجید از خودمان بگذرد که از نظر مخاطبان باهوش امروز روایت منصفانه قلمداد نخواهد شد و در قسمتهای بعدی که سراغ سالهای آتی خواهیم رفت و نقدهای‌مان به افرادی که رفتارهای ناجوانمردانه علیه آیت‌الله داشتند را می‌گوییم هم منصفانه برداشت نخواهد شد.

سخن بسیار است اما فقط کاش همان مشی فقیه عالیقدر در همه ما گسترش پیدا کند…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا