خرید تور تابستان

جدال «مستندسازان حکومتی» و سازندگان مستند حسینعلی۲

سازندگان مستند «حسینعلی۲» با انتشار یادداشتی در صفحه‌ی اینستاگرام این مستند که با عنوان «حمله مستندسازان حکومتی علیه مستند حسینعلی۲ با کلیدواژه مستند یکطرفه!» منتشرشده به برخی انتقادات که در مورد این مستند مطرح‌شده واکنش نشان دادند.

به‌گزارش انصاف نیوز، متن کامل این یادداشت و نقد دو مستندساز اصولگرا در پی می‌آید:

متن منتشرشده در صفحه‌ی اینستاگرام مستند «حسینعلی۲»:

«اخیرا تعدادی از مستندسازان حکومتی که تاریخ را همواره آنطور که مطلوب‌شان است روایت می‌کنند، نه آنگونه که در واقعیت اتفاق افتاده، به مستند حسینعلی حمله کرده‌اند و نوشته‌اند این مستند یکطرفه است و سراغ مخالفین آیت الله منتظری نرفته است!

اولا در مستند حسینعلی۲ با طیف گسترده‌ای از چهره‌های شاخص از بین شاگردان و نزدیکان و اعضای دفتر آیت‌الله تا چهره‌های اصلاح‌طلب، و تا افرادی از جناح چپ که در مقاطع مختلف منتقد آیت‌الله بوده‌اند، و همچنین چهره‌های مستقل در داخل و خارج از کشور، مصاحبه شده است، تا روایتهای مختلف آنان در این مستند منتشر شود و روایتی یکطرفه ارائه نشود. و تا اینجا نیز در هیچ کدام از مسائل مهم صرفا روایت یک طرف ارائه نشده است.

ثانیا ظاهرا این مستندسازان شرایط خود را در نظر گرفته‌اند که در ناز و نعمت و در بهترین شرایط و با بیشترین حمایتهای مادی و معنوی مستند خود را ساخته‌اند. و نه تنها در مسیر ساخت مستندشان تحت فشار نبوده‌اند بلکه درهای آرشیو به روی‌شان باز بوده و روایتشان از صدا و سیمای میلی بارها و بارها پخش شده است! اما آیا ما هم می‌توانستیم برای مصاحبه سراغ افرادی همچون ری‌شهری و محسنی اژه‌ای و فلاحیان برویم؟!! ظاهرا یادشان نیست که یک بار با عوامل و آرشیو چنین مستندی چه کردند!!! و ظاهرا نمی‌دانند این روزها و هفته‌ها بر ما چه می‌گذرد!

ثالثا آنها ممکن است در مستندشان از تصاویر مخالفان هم استفاده کرده باشند، اما آیا این استفاده، متوازن و به نفع روایت صحیح تاریخ بوده یا اینکه یک استفاده ابزاری برای بی طرف نشان دادن مستندشان بوده؟! اینکه از چند جمله مخالفان استفاده کنیم اما باز هم هر چه خودمان خواستیم را بگوییم و بسازیم که مستند را دوطرفه نمی‌کند!»


یادداشت علی صدری‌نیا، کارگردان مستند «قائم مقام» که در صفحه‌ی اینستاگرام او منتشر شده است:

«تعدادی از مخاطبان این صفحه در هفته‌های اخیر از من درباره مستند حسینعلی سوال پرسیده بودند که چند هفته ای است بصورت سریالی از طرف جریان نزدیک به آیت الله منتظری منتشر می‌شود. به آنها گفتم اگر فرصتی پیدا کنم چند خطی درباره‌اش خواهم نوشت. اخیرا در یکی از قسمتهای این مستند دیدم سازندگان آن، دیگر حتی شکل کار را هم رعایت نکرده‌اند و مستقیما به مستند قائم مقام حمله و آن را خصمانه و مغرضانه معرفی کرده‌اند! آن هم از زبان آقای باقی که خود ایشان در زمان انتشار مستند قائم مقام گفتند و نوشتند که عوامل سازنده مستند قائم مقام به وعده‌های خود وفا کردند و شرط اخلاق را به جا آوردند. حتی ایشان نوشته بودند آنچه بین ایشان و عوامل مستند گذشت اگر بین همه نیروهای سیاسی توسعه پیدا کند گامی به سمت توسعه است!

جریان نزدیک به آیت‌الله منتظری سالهاست در تلاش‌اند تا بتوانند روایتی را در برابر واقعیتهای تاریخی رخ داده بسازند. و طبیعتا ساخت چنین کاری آن هم در برابر روایتهای متقن و روشن تاریخی کار ساده‌ای نیست. به همین خاطر هم روایتی که ساخته‌اند دچار مشکلات زیادی است؛ یعنی اولا برخلاف مستند قائم مقام که از احمد منتظری و عمادالدین باقی تا مرحوم ری شهری در آن حضور داشتند، این مستند کاملا یکطرفه سراغ افرادی برای روایت اتفاقات رفته است؛ و همه افراد مصاحبه شونده از شاگردان و علاقه‌مندان به آیت‌الله منتظری هستند و تفاوتشان صرفا در میزان کم و زیاد بودن علاقه‌مندی‌شان به آیت‌الله است! ثانیا روایت مستند، هم دارای خطاهای فاحش تاریخی است و هم در بخشهایی دارای تناقض هایی در روایت. در واقع سازندگان این مستند برای پاسخ دادن به برخی روایتهای تاریخی موجود، مجبور شده‌اند به مباحثی ورود کنند که لزوما نتوانسته‌اند از آن مباحث سربلند هم بیرون بیایند! و به همین دلیل سعی کرده‌اند خالی بودن دستشان در استدلال را، با حرکتی انفعالی در اسم بردن و حمله کردن به مستند دیگری جبران کنند.

اما از همه اینها جالب‌تر برای من این بود که برخی از افراد نزدیک به بیت آیت‌الله منتظری حتی این روایت مستندسازان نزدیک به خودشان را هم تحمل نکرده‌ و به آنها هم‌ حمله کرده‌اند! ظاهرا بخاطر چند تفاوت در روایت که در کارشان بوده. این اتفاق عبرت آموزی است. یعنی ما با یک جریان مواجهیم که فقط از تعریف و تمجید خوشش می‌آید. و حتی اندکی تفاوت روایت در مستند یکطرفه نزدیکان خود را هم تحمل نمی‌کنند! پس چه توقع بی‌جایی است که انتظار داشته باشیم روایت سایر مستندسازان را بپذیرند!»


یادداشت مهدی دزفولی به نقل از صفحه‌ی اینستاگرام این نویسنده و مستندساز:

«درباره مستند حسینعلی از حدود یکی دو ماه پیش چیزهایی شنیده بودم اما فرصت نکرده بودم این مجموعه مستند سریالی را ببینم. امروز به توصیه دوستی قسمت ششم این مستند را دیدم که درباره ماجرای مک فارلین و بیت آیت الله منتظری بود. در مستند قمار که سال ۹۹ عرضه و رونمایی شد و کتاب قمار، به صورت مبسوط و مفصل درباره نقش آیت الله منتظری و سید مهدی هاشمی در این پرونده گفتم و نوشتم که در دسترس همه علاقمندان است. اما در کمال تعجب دیدم با آنکه حجم قابل توجهی از آرشیوهای این قسمت مستند حسینعلی از مستند قمار استفاده شده همانند خطبه های نماز جمعه آبان ۶۵ هاشمی رفسنجانی، مصاحبه با بی بی سی جهانی در آبان ۶۵ و یا تصاویر سلاح ها و قربانی فر و اصل نشریه الشراع که ما برای اولین بار پس از ۳۴ سال بازنشر دادیم و … اما کمترین اشاره‌ ای به منابع نشده و اساسا مستند تیتراژ ندارد تا مبادا هویت افراد سازنده لو رود و یا بگویند از چه منابعی استفاده کرده اند که مصداق دزدی و سرقت معنوی است! به نحو ناشیانه ای تمامی لوگوهای مستند قمار هم محو شده تا بیننده متوجه نشود منبع آرشیوی مستند کجا بوده، بر خلاف مستند قمار که در تیتراژ همه منابع آمده است.

نکته بعد روایت کاملا یک طرفه مستند است که از نزدیکان آیت الله منتظری استفاده شده و حتی یک مخالف و منتقد هم در کار نیست! همه چیز کاملا یک سویه آمده است که عیار سازندگان این اثر را مشخص می کند. همه اینها قابل فهم است. نزدیکان آن مرحوم احساس خطر کرده اند که در تاریخ محکوم شوند و دست به روایت خودی زده اند که اتفاقا مساله ای مبارک است تا تمامی حرف ها گفته شود و عیارها مشخص شود. اما یک توصیه به بیت مرحوم منتظری و سازندگان این اثر. در روایت های خود به منابع وفادار باشید، در مقام راستی آزمایی قرار بگیرید و‌ یک سویه روایتگر نباشید. همانطور که ما در مستند از روایت های خود مرحوم منتظری و آقای علی اصغر کیمیایی و … هم استفاده کردیم و هر دو طرف روایت در مستند گفته شد.

امیدوارم عرصه روایت تاریخ انقلاب اسلامی گشوده تر‌ شود و همه طرف ها روایت های خود را بگویند تا سیه روی شود هر که در او‌ غش باشد»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا