خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هاشمی طبا: جلب اعتماد عمومی باید به طور واقعی صورت گیرد

حميد شجاعي در آرمان ملی نوشت: جامعه امروز به جهات مختلفي به برخي رويکردها و عملکردها معترض است و بعضا نيز نارضايتي‌هاي خود را چه به دليل مسائل و مشکلات اقتصادي و چه ساير مسائل بيان مي‌کند. اما در اين ميان جامعه‌شناسان و کارشناسان امر بدين باورند که براي ايجاد نوعي رضايتمندي در جامعه بايد حاکميت به مطالبات جامعه توجه و از در مرتفع‌سازي آن بر‌آيد. قدر مسلم گفت‌وگويي که چندي است از سوي مسئولان و چهره‌هاي سياسي بدان تاکيد مي‌گردد اگر با سازو کار درستي انجام شود مي‌تواند ثمرات خوبي براي کشور داشته باشد.

گفت‌وگوي منتج به نتيجه

بسياري معتقدند که در حال حاضر يکي از موثرترين راهکارهاي برون رفت از شرايط فعلي جامعه استقرارو ايجاد ابزار و لوازم گفت‌وگو در کشور است. گفت‌وگويي که بتواند تمامي افکار و جريانات جامعه را نمايندگي کند و همه اقشار و لايه‌هاي مختلف جامعه بدين احساس برسند که صدايشان شنيده مي‌شود و مي‌توانند طرفي درست از اين گفت‌وگوها ببندند و در نهايت مطالبات خود را بيان کنند. از اين همين‌رو است که اکثر مسئولان در حوزه‌هاي مختلف نيز به اين امر قائلند که شرايط فعلي جامعه گفت‌وگو مي‌طلبد. در اين ميان شايد نخستين کسي که به اين مساله اشاره و بر آن تاکيد کرد حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي، رئيس قوه قضائيه بود که ازهمه گروه‌ها، اقشار، احزاب و مردم عادي براي گفت‌وگو دعوت بعمل آورد. هر چند که رئيس‌جمهور نيز لزوم گفت‌وگو با جامعه و اقشار مختلف سخن به ميان آورده است. اما آنچه مسلم است از مرحله نظر تا عمل بايد فرآيندي طي شود و تا زماني که اين گفت‌وگو‌ها حالت اجرايي و عملياتي به خود نگيرد نمي‌توان انتظار تغيير شرايط يا حل وفصل مشکلات و مطالبات جامعه را داشت. قدر مسلم همان‌طور که بارها کارشناسان و صاحبنظران به اين امر اذعان داشته‌اند امروز مجموعه دولت و حاکميت با جامعه‌اي متکثر که داراي افکار، عقايد و آراء مختلف است روبه‌رو است. لذا براي اينکه ابزار و لوازم اين گفت‌وگو فراهم‌آيد؛ در مرحله نخست بايد همه اين نوع نگرش‌ها، عقايد و افکاربه رسميت شناخته شوند؛ اعتراضشان شنيده شود و براي همه در جاي خود کرسي براي گفت‌وگو در نظر گرفته شود. واقعيت مطالب بر آن است که امروز اگر صحبت از گفت‌وگو مي‌شود ناظر بر گفت‌وگو با آنهايي است که به وضعيت موجود به نحوي معترضند و راهکار را در اصلاح مي‌بينند. چرا که با حاميان و همراهان گفت‌وگو چندان معنايي ندارد و اساسا آنها مواضع يکساني با وضع حاکم دارند. لذا بايد شرايط براي گفت‌وگو با مردم و جرياناتي که نسبت به شرايط فعلي، عملکردها و رويکردها انتقادات و اعتراضاتي دارند فراهم شود و مهم‌تر آنکه گفت‌وگويي اقناعي بدون محدوديت و ايجاد برخي مسائل حاشيه‌اي برگزار گردد. مساله قابل توجه اينجاست که اگر حرف مردم و انتقاداتشان شنيده شود مي‌توان اميدوار بود که با حل مسائل و مطالبات مردم و ايجاد آرامش در جامعه نوعي گفت‌وگوي برد- برد ميان جامعه و مجموعه حاکميت انجام شده است.

گفت‌وگو بايد با منتقدان و مخالفان باشد

يک فعال سياسي در خصوص چگونگي برگزاري و ابزار و لوازم گفت‌وگوي موثر ميان حاکميت و جامعه اظهار داشت: کساني که در گفت‌وگو شرکت مي‌کنند بايد هيچ محدوديت و مشکلي بر آنها نباشد. اما اکنون چنين اعتمادي وجود ندارد و به همين دليل هم کرسي‌هاي آزاد انديشي که مطرح مي‌شد تحقق نيافت. شايد در جمعي که گفت‌وگو صورت مي‌گيرد همان موقع کساني وارد شوند . سيد مصطفي هاشمي‌طبا به«آرمان ملي» گفت: البته من نمي‌گويم که در حال حاضر چنين رويکردي وجود دارد؛ اما معتقدم که به دلايل مختلفي چنبن اطميناني از سوي جامعه نيست. آنهايي که نسبت به وضع موجود ناراضي و مخالفند و راهکار ارائه مي‌دهند نيز بعضا مورد برخي بي‌مهري‌ها قرار مي‌گيرند. لذا گفت‌وگو اين نيست که همه صرفا با هم به خوش و بش بپردازند بلکه گفت‌وگو در اين است که مسائل به‌طور جدي مطرح شود و مخالفت‌هاي عيني و واقعي صورت بگيرد. معاون رئيس‌جمهور در دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات بيان کرد: بعضا مطرح مي‌شود که به شرطي گفت‌وگو صورت مي‌گيرد که برخي خطوط قرمز رعايت شود در حالي که مهم اين است با کساني که احيانا برخي خطوط قرمز را نيز قبول ندارند گفت‌وگو شود. اگر قرار باشد با کسي که همه چيز را قبول دارد گفت‌وگو صورت گيرد ماهيت گفت‌وگو از بين مي‌رود. اين فعال سياسي اظهار کرد: بحث اين است که اعتماد بين‌افراد در کشورمان وجود ندارد و اين بزرگ‌ترين لطمه‌اي است که جامعه ما به خود زده و بايد اين جلب اعتماد به صورت واقعي از سوي مسئولان صورت بگيرد. اين مساله زمان بر است و بايد هر دو طرف در شرايط برابر گفت‌وگو کنند. هاشمي طبا در خصوص تحقق يگ گفت‌وگوي موثر از سوي حاکميت تصريح کرد: متأسفانه با گذشت زمان اعتماد آسيب ديده است بايد اين مساله به نحوي جبران شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا