خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیامدهای تغییر رابرت مالی

هادی خسرو شاهین، کارشناس روابط ایران و آمریکا و توافق هسته‌ای، می‌گوید که غیبت مالی «تغییراتی را در سطح سیاستگذاری آمریکا در قبال ایران به همراه دارد، چرا که مالی به کار دیپلماتیک و اعتمادسازی با ایران برای حل مشکلات معتقد بود و توافق هسته‌ای یکی از ثمرات تلاش‌های او بود.

خسرو شاهین در گفت‌وگو با العربی الجدید با اشاره به کاهش نفوذ وی بر سیاست آمریکا در قبال ایران با ادامه شکست تلاش‌هایش از ژانویه 2021 تا امروز. افزود: «تغییرات در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران از سه چهار ماه گذشته قبل از اعلام موضوع تحقیقات مالی و تعلیق مجوز امنیتی وی آغاز شد.»

به گفته این کارشناس ایرانی، به دلیل ضربات وارده به توافق هسته‌ای و تحولات ژئوپلیتیک و سیاسی، مالی و اندیشه‌های او منقضی شده بود و این موضوع منجر به انتقال پرونده ایران از وزارت خارجه آمریکا به شورای امنیت ملی آمریکا شد و اکنون برت مک گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه و آفریقا در شورای امنیت ملی ایالات متحده مسوولیت اصلی را برعهده دارد. توجه داشته باشید که این مک گورک بود که در 8 می با مذاکره کننده ارشد ایرانی علی باقری کنی در سلطان نشین عمان گفتگو کرد.

خسرو شاهین با اشاره به اینکه مک گورک به گواه مقاله ای که در سایت آمریکایی «بلومبرگ» در سال 2019 منتشر کرد، معتقد به دیپلماسی همراه با فشار بر ایران برای رسیدن به نتیجه است، گفت: نباید انتظار داشته باشیم که خروج مالی با تغییرات قابل توجه همراه باشد. با توجه به اینکه این تغییرات از ماه‌ها قبل آغاز شده بود و تاثیرات خود را تاکنون بر جای گذاشته است، اما آنچه می‌تواند به ادامه این تغییرات و محدودیت دیپلماسی در قبال ایران منجر شود، ماهیت پرونده مالی و فشارهای کنگره است.

وی ادامه داد: «اگر کنگره به دلیل این پرونده فشارها را بر دولت بایدن افزایش دهد و اف‌بی‌آی را مجبور کند اطلاعات بیشتری درباره آن ارائه کند، پیامدهای سیاسی آن می‌تواند به دیپلماسی در قبال تهران اشاعه یابد» وی تأکید کرد که توافق هسته‌ای از حیث فنی از 18 اکتبر به بعد دیگر جایگاهی نخواهد داشت.

وی علت این امر را پایان مهلت‌های اعمال شده برای محدودیت‌های برنامه موشکی ایران و رسیدن به زمان مهلت‌ها برای تعهدات آمریکا و ایران دانست که دو طرف نمی‌توانند آن‌ها را انجام دهند، مانند لزوم لغو تحریم‌های آمریکا با تصمیم کنگره که قبلاً تعلیق شده بود و تهران نیز باید پروتکل الحاقی را که کنترل بر برنامه هسته‌ای ایران را تشدید می‌کند، در پارلمان تصویب کند.

این کارشناس ایرانی درباره آبرام پیلی، جانشین فعلی مالی، گفت: «هیچ اطلاعاتی در مورد او وجود ندارد و همین مساله حاکی از آن است که او دارای سابقه امنیتی است» وی تاکید کرد که او نمی‌تواند تأثیر و نقشی را که مالی اعمال می‌کرد و توانایی هایی که او داشت، دوباره به انجام برساند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا