خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بسیجی واقعی»

محمد توکلی، انصاف نیوز: «بسیج مدرسه‌ی عشق است»؛ این جمله‌ای از میرحسین موسوی، نخست وزیر دوران جنگ است که هنوز هم به آن ارجاع داده می‌شود؛ با گذشت بیش از چهل و چند سال از تاسیس بسیج آیا هنوز هم می‌توان این نهاد را «مدرسه‌ی عشق» نامید؟

انصاف نیوز پرسش‌هایی پیرامون عملکرد سازمان بسیج مستضعفین را با حجت الاسلام احمد سالک، فعال سیاسی اصولگرا و فرمانده بسیج در سال‌های ابتدای انقلاب و جواد امام، رزمنده بسیجی دوران دفاع مقدس، فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل مجمع ایثارگران، مطرح کرده است که می‌توانید در ادامه بخوانید:

احمد سالک: نمی‌شود با شعار بسیج را نگه داشت

بسیج مدرسه‌ی عشق است؟

حجت‌الاسلام احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: باید تمام نقاط ضعف و نواقص بسیج از نظر ساختار و تشکیلات برطرف شود. نمی‌شود با شعار بسیج را نگه داشت و باید در عمل آن را نگه داشت.

نماینده‌ی سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: بسیج تبلور یک ملت متدین و انقلابی‌ست که در تمامی عرصه‌های حاکمیتی اعم از فرهنگی، دینی، اقتصادی، سیاسی، شرکت‌های دانش‌بنیان، علمی، دانشگاهی و… که نیازمند به حمایت و کمک و بسترسازی است حضوری پر قدرت دارد.

او با یادآوری تعبیر قرآنی «أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ» می‌گوید: بسیج همچون درخت تنومندی است که ریشه در اعماق دریای معارف قرآنی و عترت دارد و شاخه و برگ‌های آن در سطح جهان پراکنده است.

طوفان الاقصی تجلی فرهنگ بسیجی است

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی در فلسطین» گفت: طوفان الاقصی تجلی فرهنگ بسیجی است که مبنای آن بر فرهنگ ایثار و شهادت است و دنباله‌ی آن نیز سعادت و فلاح خواهد بود.

آقای سالک که در سال‌های ابتدایی انقلاب فرماندهی بسیج را بر عهده داشته است، گفت: زمانی که ما بسیج را از بنی صدر تحویل گرفتیم شرایط بسیار سختی بود. در آن زمان اساسنامه‌ را تنظیم کرده و ساختار و نظامات آن را در بخش‌های مختلف طراحی کردیم. اما امروز به نسبت سال 1358 بسیج تغییراتی بسیاری داشته و رشد و نمو قابل ملاحظه‌ای کرده است و شاهد ترقی کامل این نهاد هستیم.

بسیجی تحت امر فرمانده کل قوا است

او در ادامه با اشاره به نقش‌آفرینی بسیجیان در دوران جنگ گفت: بسیج در جنگ تحمیلی هشت ساله آبدیده و قدرتمند شده و امروز نیز بسیج به سمت اقتدار درون تشکیلاتی و جهانی پیش می‌رود. هر بسیجی سلول‌های بافت بازوی ولایت فقیه است و بسیج بازوی توانمند «ولی امر مسلمین، امام خامنه‌ای» و تحت امر فرمانده کل قوا است.

سالک پیرامون تعریف بسیجی گفت: بسیجی لزوما کسی نیست که نظامی باشد، تمامی ملت ما، اعم از زن و مرد، بسیجی و در مسیر حرکت بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام خمینی در 5 آذر 1358 که بنیان ارتش 20 میلیون را نهاد هستند.

فرماندهان بسیج چالش‌های پیش روی این نهاد را برطرف کنند

این عضو جامعه‌ی روحانیت مبارز عملکرد امروز بسیج را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: با این وجود، نکته‌ی ظریفی که در این میان وجود دارد آن است که فرماندهان بسیج در کل کشور می‌باید چالش‌های پیش روی این نهاد را برطرف کنند و بستر را بر رشد سریع‌تر بسیج در ابعاد مختلف فراهم سازند.

سالک معتقد است که «برای برطرف کردن این چالش‌ها نیازمند یک عزم ملی هستیم» و می‌گوید برای تحقق این این مهم می‌باید سه قوه دست به دست هم دهند و از این نیروی پر توان حمایت کامل را در ابعاد مختلف داشته باشند.  

نماینده‌ی اصولگرای سابق مجلس شورای اسلامی پیرامون «چالش‌های پیش روی بسیج» گفت: اگر قرار باشد بسیج در حد انقلاب اسلامی جهانی ارتقا پیدا کند ضرورتا می‌باید در بخش مدیریت، تامین نیازمندی‌های بسیج، تربیت نیروها مبتنی بر تقویت اعتقادات و ایمان بسیجیان و همینطور رشد بصیرت بسیجیان چالش‌ها برطرف شود. این مهم باید در قالب کلاس‌های آموزشی بر مبنای آموزه‌های دینی رشد کند و این رشد هم می‌باید در سطح بین‌المللی مطرح شود.

او با بیان اینکه «در آینده‌ی نزدیک جابجایی قدرت‌های جهان را داریم و ما باید سهم خود را از سیاست‌های آینده‌ی حهان کسب کنیم»، گفت تحقق این مسئله امکان ندارد مگر اینکه قوی باشیم و مقتدرانه در سطح سیاست، فرهنگ و … حضور داشته باشیم. برای این مسئله باید تمام نقاط ضعف و عیوب و نواقص بسیج از نظر ساختار و تشکیلات و نظامات آن برطرف شود. نمی‌شود با شعار بسیج را نگاه داشت و باید در عمل آن را نگاه داریم.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره‌ی برخی انتقادات مبنی بر اینکه «بسیج تبدیل به یک حزب سیاسی شده است»، گفت: این مسئله را یک جریان انحرافی می‌دانم که بیگانگان برای فروپاشی وحدت امت بسیجی حول محور ولایت از آن استفاده می‌کنند. ممکن است کسی نظر و سلیقه‌ی خاصی داشته باشد اما هنگامی که به اصول و مبانی انقلاب، قانون اساسی، جمهوری اسلامی نه یک کلمه نه یک کلمه بیشتر، ولایت فقیه که محور حاکمیت دینی است، وحدت امت معقتد باشد. این موضوعات را بسیجی نمی‌تواند نادیده بگیرد.

او در ادامه افزود: جریانات بیگانه تلاش می‌کنند با طرح مسائل این چنینی و اختلاف سلیقه‌ی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و مانند آن در جامعه اختلاف بیندازند. اما ساختار تشکیلاتی بسیج قدرت هضم هر گونه مسئله‌ای را در راستای ولایت دارد.  

حجت الاسلام سالک در پاسخ به این سوال که «آیا عملکرد برخی در بسیج در راستای همین خواست که از نگاه شما از سوی بیگانگان مطرح می‌شود نیست؟»، گفت: چون در این مورد ارزیابی دقیقی ندارم، نمی‌توانم هیچ قضاوتی داشته باشم.

جواد امام: بسیج به یک حزب سیاسی تبدیل شده است

جواد امام، دبیر کل مجمع ایثارگران بر این عقیده‌ است که «بسیج به یک حزب سیاسی تبدیل شده است»، و می‌گوید: اگر نیروهای مسلح و همینطور بسیج به وظایف ذاتی خود بازگردند و الویت‌شان مردم باشد حتما مردم نیز دوباره آنها را در آغوش خواهند گرفت.

بسیج مدرسه‌ی عشق است؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: پیدایش بسیج با فرمان حضرت امام بود و این نهاد از دل مردم و برای دفاع از مردم و تمامیت ارضی و انقلاب تاسیس شد.

او درباره‌ی نقش بسیج در دوران جنگ گفت: بار اصلی جنگ روی دوش مردم بود و با تشکیل بسیج این مهم محقق شد. در آن مقطع ارتش دچار نوسانات ناشی از چالش‌های بعد از انقلاب بود. از سوی دیگر شکل‌گیری سپاه نیز هنوز انجام نشده بود و این نهاد شکل واقعی و جایگاه خود را پیدا نکرده بود.

میان بسیج دیروز با بسیج امروز هیچ نسبتی نمی‌بینم

آقای امام پیرامون تفاوت‌های بسیج دیروز و امروز ابراز عقیده کرد: میان بسیج در آن روزی که تشکیل شد با بسیج امروز اساسا هیچ نسبتی نمی‌بینم. امروز بسیج انگار تبدیل به یک حزب سیاسی شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که «مصداق‌های این ادعا که بسیج تبدیل به یک حزب شده‌است، چیست؟»، گفت: به جای اینکه بسیج در خدمت کشور و دفاع از تمامیت ارضی و مردم با هر نوع نگرش و فکری باشد تبدیل به یک حزب سیاسی شده در مقابل یک بخش دیگری از جامعه قرار گرفته است.

او در ادامه گفت: متاسفانه امروز بسیج با ماموریت های محوله در مقابل بخش‌هایی از مردم که نگاه متفاوتی دارند یا نسبت به حکمرانی اعتراض و نقدی داشته باشند قرار گرفته است.

دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: ماهیت و رسالت ارزش‌هایی که بسیج برای آن تشکیل شده بود و این مهم که کشور مرهون خدمات بسیج در دوران دفاع بوده نادیده گرفته می‌شود.

قرار نبود بسیج یک ابزار در خدمت جریان‌های سیاسی باشد

امام با بیان اینکه «هر کسی که قرار باشد عضو بسیج شود به لحاظ سیاسی گزینش می‌شود» گفت: قرار نبود که بسیج به عنوان یک ابزار در خدمت جریان‌های سیاسی قرار بگیرد. اگر قرار بود ما بسیج بیست میلیون که امام فرمودند داشته باشیم می‌باید تغییر نگاه و رویکرد دهیم.

به اعتقاد این فعال سیاسی اصلاح‌طلب «آنچه امروز می‌بینیم جابجایی ارزش‌هاست و ارزش تبدیل ضد ارزش شده است». جواد امام در ادامه می‌گوید: امروز دیگر ظاهرا ایثار ارزش تلقی نمی‌شود. بسیجی واقعی در درجه‌ی اول خودش را نمی‌بیند و الویتش منافع ملی و ارزش‌های مورد وفاق مردم است نه ارزشهای تعریف‌شده‌ی جریانات سیاسی.

او در ادامه پیرامون دیگر ویژگی‌های «بسیجی واقعی» گفت: بسیجی آن است که هر چه دارد در طبق اخلاص قرار می‌دهد و هنگامی که کشور را در خطر ببینند مستقل از منافع افراد و گروه‌ها و احزاب بسیجی اقدام خواهد کرد.

امام درباره‌ی وضعیت این روزهای بسیج گفت: در این سالها امکانات و امتیازاتی که برای ایثارگران دفاع مقدس تعریف شده بود برای بسیجی فعال نیز تعریف شده است و آنها هم آن امکان و امتیاز بهره می‌برند. در حالی که آن امتیاز برای رشد و ارتقا رزمندگانی بود که به واسطه‌ی حضور در جنگ تحمیلی از تحصیل محروم شده بودند و نوعی توانمندسازی آنها بود.

بسیاری از ایثارگران مخالف سهیمه‌ها هستند

او در ادامه افزود: البته بسیاری از آن ایثارگران هم فارغ از چنین سهیمه‌هایی مدارج علمی را طی کردند و مخالف این سهیمه‌ها هم بوده و هستند؛ اما امروز آن سهمیه‌ها شامل افرادی می‌شود که در اتفاقات مختلف در برابر بخشی از مردم ایستاده و در خیابان صدمه دیدند و به آنها هم مثل جانبازان دوران دفاع مقدس شناخته می‌شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بسیجی دیروز حاضر بود تمام زندگی‌اش را بدهد ولی امروز جاذبه‌هایی ایجاد کردند که افرادی را جذب کنند و از نظر من که در خدمت یک جریان سیاسی خاص قرار گرفته و این موضوع بزرگترین آفت برای بسیج است.

جواد امام درباره‌ی پیشنهادهایش برای «بازگشت بسیج به جایگاه واقعی خود»، گفت: نیروهای مسلح از جمله بسیج می‌باید در خدمت مردم و منافع کشور قرار بگیرند به جای آنکه در خدمت یک جریان خاص و در جهت حمایت از قدرت باشند. باید به مردم برگردیم. اگر نیروهای مسلح به وظایف ذاتی خود بازگردند و اولویت بسیج هم مردم باشد حتما همه‌ی مردم هم دوباره آنها را در آغوش می‌گیرند و اگر به همان اهدافی که بسیج تشکیل شده بازگردد با استقبال همه‌ی مردم هم مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام شما ها که هیچ کدام را قبول ندارد به جزء منافقین به گفته شما بنده همان بسیج واقعی ۱۰۳ ماه و ۱۸ روز برای این کشور جنگیدم تو این سایت یا از ضدانقلاب و اغتشاشگران حمایت می شود یا از همجنسباز ها طرف هر کجایی کشور بر علیه نظام انقلاب رهبری سپاه بسیج یه غلطی بکنی سریع در این سایت منتشر می شود اگر هم یکی برای امنیت ملی این کشور دلش بسوزد و یه جواب زیر حرفهایی او کس بنویسد منتشر نمی شود نمونه‌اش هم همین

    1. تو از صد کیلومتری جبهه هم رد نشدی . رزمنده واقعی که رفته جنگ ، هدفش آزادی و عزت و سربلندی مردم و وطنش بوده نه محدود کردن و اسارت هم وطنانش و نه منت گذاشتن سر دیگران بابت دو روزی که تو آشپزخانه اهواز کار میکرده

  2. با سلام فرمایشی این اصلاح طلب در یک کلام اینه تفنگ ات را زمین بگذار و کنار ضدانقلاب و اغتشاشگران به ایست این حرف ها را جرأت ندارد در یک کلمه بیان فرمائید این توری ساندویچ اش میکند وگرنه ۴۵ ساله این حرفها را معاندین میزند بسیج و سپاه اول کارشان حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب هست بعدشم در بحران ها و حادثات طبیعی و خدا نکرده جنگ می باشد و همیشه هم کنار مردم عزیز کشورم بود نه نه کنار اغتشاشگران انصاف نیوز عزیز اگر وطن پرستی یا علی منتشر کنید

    1. حالا شما اومدی، همه حرفاتم زدی و برخلاف باور خودت منتشر هم شد. من با حرفهای شما موافق نیستم ولی از آزادی بیان شما حمایت میکنم. حالا شما یک نگاهی به کامنت های سایت فارس یا کیهان بینداز که از نظر شما خیلی خبرگزاری های خوبی هستند و ببین آیا نظرات مخالف و منتقد اصلا منتشر میشه؟!

  3. باسلام انصاف نیوز عزیز این همه از این سیاسیون ورشکسته و فتنه‌ گر دعوت نکنید یه اون ور آب را نگاه کنید هر چه ضدانقلاب جاسوس وطن فروش هست از حزب اصلاح طلبان تشریف بردن خودتان از بنده بهتر میدانید ولی به بهانه روزنامه‌نگاری نکنید این هم شهدا و ایثارگران ببیند روز قیامت هم هست به خود خدا باید همه در مقابل شهدا جوابگو باشیم شک نکنید

    1
    8
  4. بسیج مردم در هر مملکتی برای شرایط خاص و مشکلات ویژه است. مملکتی که قانون و ثبات و وظایف از پیش تعیین شده دارد، نیازی به بسیج نخواهد داشت.

    6
    1
  5. صدام موشک میزد و کسانی که جواد امام طرفداری ازشون میکنه کوکتل میندازن آتش میزنن.اسید میپاشن.دقیقا مثل معلمشان که منافقین خلق یا همان فرقه رجوی هستند عمل میکنن.بعد کدام بسیجی مثل ایثارگران عزیز امتیاز میگیرد.لابد منظورشون از آسیبهایی هست که شاگردانشون در خیابان به کسانی که نمیزارن شهر مثل شهر آرمانی آنها تبدیل بشه میگن.مثلا باند و چسب زخم …..چی میگی تو به خدا شماها سر کارید که الان وضع اقتصاد و جاهای که نقص هست ایجاد شده.کجای گزنیش بسیج سیاسی هست میشه نشونه ما بدن.نکنه پیروی از ولایت فقیه برای ایشون سیاسه؟!ببند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا