خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به نظرسنجی انصاف نیوز در روز نخست نمایشگاه رسانه‌ها

بخشی از بازخوردهایی که در غرفه‌ی انصاف نیوز در نمایشگاه رسانه‌های ایران از مخاطب‌ها دریافت کردیم، مربوط به بخش نظرسنجی بود.

انصاف نیوز امسال هم طبق دوره‌های گذشته‌ی نمایشگاه مطبوعات، سؤال‌هایی را برای نظرسنجی طراحی کرد تا نظر مخاطب‌ها را بدون گرفتن اطلاعات هویتی‌شان جویا شود.

سؤال نظرسنجی روز اول:

خسارت محض کدام است؟
برجام | تحریم

آقایی ۵۰_۶۰ ساله می‌گفت: من دهاتی‌ام،  پسرم ۳۰سالشه می‌خواد ازدواج کنه ولی باوجود تحریم‌ها و گرونی‌ها نمی‌تونم براش خونه بگیرم. بااینکه سواد درست‌حسابی ندارم ولی می‌دونم تحریم‌ها خوب نیست.

یک طلبه هم معتقد بود دوگانه‌ی اشتباهی را برای پاسخ‌ها در نظر گرفتیم و دوگانه‌ی درست را دوگانه‌ی ذلت و عزت می‌دانست.

آقای دیگری هم که سنش بالای ۵۰ سال بود، درحالی‌که داشت دو جواب را می‌سنجید گفت: ما ۴۵ سال تحریم بودیم و نتیجه‌اش رو دیدیم ولی نتیجه‌ی برجام رو ندیدیم. به نظرم تحریم‌های این ۴۵سال بوده که بهمون خسارت زده.

خانمی که خودش هم از فعالان رسانه بود، جواب‌های نظرسنجی را دوگانه‌ی اشتباهی می‌دانست و گفت: این زمین بازی کاملاً اشتباهه. باید به جای برجام می‌نوشتید «اقتصاد مقاومتی»

مرد مُسنی هم چند لحظه گزینه‌ها را نگاه کرد و گفت: «خسارت‌ها ربطی به آمریکا ندارند، خود حکومته که…» به کلمه‌ی حکومت که می‌رسد، جمله‌اش را ناتمام می‌گذارد و می‌رود!

تعدادی از مخاطب‌های انصاف نیوز دوگانه‌ی تحریم/ برجام را نادرست می‌دانستند و در جواب «پیشنهاد شما چه گزینه‌ای بود»، کلمه‌ی مدنظرشان را می‌گفتند. مثلاً یکی از آقایان معتقد بود چون برجام قبلی به نتیجه نرسید، باید برجام دومی باشد که مشکلات را حل کند.

به باورِ یکی از فعالان صادرات نفت، انتخاب گزینه‌های نظرسنجی شبیه تائید صلاحیت‌های شورای نگهبان بود! او می‌گفت «خسارت محض خودتحریمی است. قوانین و جریان‌های سلیقه‌ای دولت‌ها باعث مشکلاتی می‌شوند. بیشترِ صداهایی که از کارگزاران اقتصادی ما بلند می‌شود نه از تحریم که از خودتحریمی دولت‌ها است!»

آقای ۷۲ ساله‌ای هم نظرش این بود که «کارها باید براساس عقل پیش بروند. عقل در کشور ما کم است.» او که قبلاً نظامی بوده، مشکلات فعلی کشور را به استفاده‌نکردن افراد از عقل نسبت می‌داد.

از نظر یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نظرسنجی، برجام باعث هشت‌سال انتظار بی‌سرانجام شد.

نظرسنجی‌های انصاف نیوز تا آخرین روز نمایشگاه مطبوعات ادامه دارد. بیست‌وچهارمین دوره‌ی نمایشگاه مطبوعات از ۲۹ بهمن تا ۲ اسفند ۱۴۰۲ در مصلای تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا