خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از واگذاری سیاست‌گذاری مذاکرات هسته‌ای به علی شمخانی از ابتدای سال 1403 چه می‌دانیم؟

سارا معصومی، خبرنگار دیپلماسی و بین‌الملل، درباره‌ی واگذاری سیاست‌گذاری مذاکرات هسته‌ای به علی شمخانی از ابتدای سال 1403 در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت:

1) از ابتدای دولت سیزدهم، در یک تقسیم کار، مسئولیت سیاستگذاری مذاکرات به دبیر شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه شعام سپرده شد. رئیس تیم مذاکره کننده هم علی باقری بود.

2) پس از تغییرات در شورای عالی امنیت ملی، این سیاستگذاری همچنان در اختیار این شورا بود که به نتیجه مطلوب نرسید. از ابتدای سال جاری، مسئولیت سیاستگذاری این پرونده دوباره در اختیار شمخانی قرار گرفته و همچنان علی باقری رئیس هیات مذاکره کننده است.

3) آنچه در مذاکرات اخیر در مسقط انجام شده ادامه روند همیشگی مذاکرات غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن بوده و تغییر شگرفی هم در این دور رخ نداده است. مطالبی که در رسانه هایی چون میدل ایست آی درباره «توافق بزرگ» منتشر شده، از واقعیت میدان بسیار دور و بیشتر با هدف فضاسازی صورت گرفت.

4)با توجه به اینکه این مسئولیت از ابتدای سال جاری به شمخانی واگذار شده و جدید نیست آیا انتشار خبر آن تلاشی برای محک زدن فضا برای ورود علی شمخانی به رقابت ریاست جمهوری پیش رو است؟ اگر نه، این احتمال وجود دارد که مسئول سیاست گذاری پرونده مذاکرات، دوباره در دولت جدید تغییر کند.

5) اما درباره اخبار منتشرشده با عنوان پرطمطراق «توافق بزرگ»یا تغییر قابل توجه در وضعیت مذاکرات باید گفت تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نمی توان منتظر تغییری شگرف در وضعیت مذاکرات غیرمستقیم تهران- واشنگتن بود. در بهترین حالت 2 طرف تنها می توانند فضای گفت و گو را حفظ کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا