تناقض صداوسیما؛ رئیس کاهش مخاطب را پذیرفت، معاون رد کرد!
در حالی که چند روز قبل رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی با پذیرش کاهش مخاطبان صداوسیما گفته بود «باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقهی مخاطب به آثار هنرمندان کاهش یافته است؟»، معاون او این موضوع را رد کرده و میگوید: کاهش مخاطب به معنای متداول خودش نداریم.
بهگزارش انصاف نیوز، حمید شاهآبادی گفت: ما کاهش مخاطب به معنای متداول خودش نداریم. فضاسازیهایی که در حوزه کاهش مخاطب صورت میگیرد بخشی از آن به مخاطب عمومی تلویزیون در جهان برمیگردد که در واقع سبد مصرف تصویری مردم از تلویزیون را بخشی از آن را فضاهای دیگر پُر کردهاند. ما در طول 5 سال گذشته حداکثر 6 درصد کاهش مخاطب تلویزیون داشتیم.
معاون سیمای سازمان صداوسیما در ادامه افزود: این 6 درصد معادلش و شاید بیش از آن مصرفِ تولیدات تلویزیونی در فضای مجازی و از سایر درگاههای انتشار است. در مجموع اصولاً اگر در خاستگاه بومی خودمان حرکت کنیم و نگاه جهانی داشته باشیم این هر دو سوی یک قضیه است. یعنی جنسِ تولیدات باید ریشه و پایه بومی داشته باشد اما نگاه انتشار باید نگاه جهانی باشد و در تراز جهانی تولید شود.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما چند روز قبل و در دیدار با جمعی از هنرمندان گفته بود: همه ما، چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولین صداوسیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقهای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثار که در گذشته با هزینههای کمتر ساخته میشد، ماندگارترند؟ همه ما مقصریم و نمیتوانیم خودمان را تبرئه کنیم.
آقای جبلی افزود: ساخت کار پرهزینه الزاما دلیل موفقیت یک اثر نیست؛ چه بسا کارهای ارزانی که به واسطه محتوا و قصه مناسب، تاثیر بیشتری میگذارند.
تسنیم نوشت:
«حمید شاهآبادی معاون سیمای رسانه ملی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره گلایه معروفِ نادر طالبزاده و انتظارش از تلویزیون که همیشه آرزو داشت سریالهایی ساخته شوند که نگاه بینالمللی در درونِ آنها لحاظ شود مخصوصاً سریالهای دینی و مذهبی و از ساخته شدن سریالهایی مثل «سلمان فارسی» و شروعِ سریال حضرت موسی(ع) بسیار خوشحال بود، گفت: واقعیت این است که ما در حوزه تولید سریالهای فاخر تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. خوشحالیم که دغدغه چند ساله نادر طالبزاده، مکرر در مجموعه تصمیمگیریهای مدیران فیلم و سریال رسانه ملّی مورد توجه بوده اما اینکه تا چه اندازهای توفیق داشته باشیم به مجموعه تلاشها و اقدامات برمیگردد.
وی افزود: کارهای بینالمللی که تا به حال انجام شده هنوز در جهان قابل انتشار است. هنوز در دنیا در حوزه فروش، سریال حضرت یوسف(ع) فروش جدیدی داریم و این نشان میدهد چقدر کارهای بینالمللی میتوانند جریانساز باشند. بنابراین خلأ این حوزهها مخصوصاً در حوزه کارهای الفویژه ما به طور جدّی مشهود است.
معاون سیما تأکید کرد: خوشبختانه دو گام بسیار بزرگ در سریال حضرت موسی(ع) و سلمان(ع) برداشته شده؛ البته چند کار دیگری که در مرحله فیلمنامه توان و ظرفیتش وجود داشته باشد هست و باید امکانات و بضاعتها دیده شود و نگاه بینالمللی به تولید آثار یکی از دغدغههای جدّی عناصر انقلابی است که باید به آن توجه جدّی شود.
او در پاسخ به سؤالی درباره کاهش مخاطب تلویزیون که شاید با ساختِ کارهای الف ویژه و ماندگار بتوان آن را برطرف کرد، توضیح داد: البته ما کاهش مخاطب به معنای متداول خودش نداریم. فضاسازیهایی که در حوزه کاهش مخاطب صورت میگیرد بخشی از آن به مخاطب عمومی تلویزیون در جهان برمیگردد که در واقع سبد مصرف تصویری مردم از تلویزیون را بخشی از آن را فضاهای دیگر پُر کردهاند. ما در طول 5 سال گذشته حداکثر 6 درصد کاهش مخاطب تلویزیون داشتیم.
شاه آبادی تصریح کرد: این 6 درصد معادلش و شاید بیش از آن مصرفِ تولیدات تلویزیونی در فضای مجازی و از سایر درگاههای انتشار است. در مجموع اصولاً اگر در خواستگاه بومی خودمان حرکت کنیم و نگاه جهانی داشته باشیم این هر دو سوی یک قضیه است. یعنی جنسِ تولیدات باید ریشه و پایه بومی داشته باشد اما نگاه انتشار باید نگاه جهانی باشد و در تراز جهانی تولید شود. ما میتوانیم سریال “سلمان فارسی” را از این جنس بدانیم.
معاون سیما پیش از این نیز گفته بود: نگاه ما به سریال «سلمان فارسی» نگاهی فرا مرزی است. این سریال فقط محدود به داخل کشور و مردم عزیزمان نیست، بلکه طوری طراحی و خلق میشود که مطابق با استانداردهای روز سریالسازی در جهان باشد و بتواند مخاطب خارجی را با هر ملیتی و مذهب و فرهنگی مجذوب خودش سازد. بنابراین «سلمان فارسی» یک سریال بزرگ بین المللی و بین الادیانی خواهد بود و از هم اکنون به بازارهای جهانی و مخاطبان میلیاردی میاندیشیم».
انتهای پیام