خرید تور تابستان

پیام جدید ایران به آمریکا؟

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در بدو ورود به عمان گفته است «حامل پیام رئیس‌جمهوری برای سلطان عمان هستم». آیا مخاطب این پیام، آمریکاست؟

به گزارش انصاف نیوز، عمان در مقاطع مختلف، واسطه‌ی ایران و آمریکا برای تبادل پیام بوده است. پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته نیز السید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، با امیرعبداللهیان تلفنی صحبت کرده بود.

در روزهای اخیر موضوع احیای برجام دوباره مطرح شده است.

امیرعبداللهیان هفته‌ی قبل با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا در این باره مذاکره کردند. البته طرف غربی به‌ویژه آمریکا در ماه‌های اخیر هیچ نشانه‌ی علاقمندی به احیای برجام نشان نداده است.

آمریکا در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده که فعلا موضوع احیای برجام در اولویت آنها نیست.

موضوع گسترش همکاری‌های ایران و روسیه به‌ویژه همکاری نظامی و همچنین همکاری به‌صورت خاص در جنگ اوکراین، یکی از مهمترین موضوعاتی است که در حال حاضر در اولویت حساسیت‌های غربی‌هاست.

از سوی دیگر دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین الملل، چهارشنبه‌ی هفته‌ی قبل در گفت‌وگو با انصاف نیوز از «شواهد لغو شروط سه گانه‌ی ایران برای احیای برجام» خبر داده است [لینک].

شروطی جدید در دولت رئیسی که آمریکایی‌ها بر سر آنها مقاومت می‌کردند، عبارت هستند از راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی.

از سوی دیگر، با فروکش کردن اعتراضات خیابانی [لینک]، احتمال از سر گیری مذاکرات احیای برجام تقویت شده است. برخی کارشناسان معتقدند که آمریکا در ماه‌های اخیر در انتظار نتیجه‌ی این اعتراضات بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. .
    جواد کریمی قدوسی اصولگرا گفت: دولت مذاکرات احیای برجام را از سر می‌گیرد.

    آقای قدوسی،
    مذاکراتی که دولت دارد از سر می‌گیرد ربطی به احیای برجام ندارد بلکه موضوعاتی است که آمریکا لیست کرده و ما ناچاریم چشم بسته امضا کنیم زیرا مذاکرات احیای برجام قبل از تجاوز روسیه به اوکراین پایان یافت که آقای پوتین به ما اجازه‌ی امضا نداد و به بایگانی سپرده شد.
    فریاد که از شش جهتم راه بِبَستند، آن خال و خط و زلف و رخ و عارض و قامت.
    درویش مکن ناله ز شمشیرِ اَحِبّا، کین طایفه از کشته ستانند غرامت.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا