خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه دفتر آیت الله سیستانی درباره قرآن سوزی در سوئد از نگاهی دیگر

حجت‌الاسلام احمد حیدری  در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

از قدیم‌الایام مبارزه “غرب خشن” با اسلام در قالب “مبارزه با خشونت” تعریف شده است و سعی کرده‌اند صفت غالب خود را به اسلام نسبت دهند لذا اسلام‌شناسان غربی، اسلام را “دین جنگ و خشونت” معرفی کرده و می‌کنند. متأسفانه بعضی حاکمان مدعی اسلام و برخی مسلمانان عامی و ناآگاه هم در طول تاریخ با رفتارهای غلط خود برای این حق‌سوزی بیدادگرانه هیزم تدارک دیدند و هنوز هم تدارک می‌بینند. باورها و رفتارهای داعشی مسلک که در سراسر جهان اسلام و اقطار سنی و شیعه نشین به صورت‌های مختلف ظهور و بروز دارد، خواه ناخواه هیزمی بسیار مناسب برای تداوم این آتش‌ حق‌سوز بوده و هست.

اخیرا در آستانه عید قربان با مجوز پلیس و چراغ سبز نیروهای امنیتی سوئد، در استکهلم[بزرگترین شهر و پایتخت این کشور]، شاهد تکرار پروژه قرآن سوزی آن هم توسط یک “پناهجوی عراقی مقیم سوئد”! در نزدیکی مسجد اصلی شهر بودیم که با این اقدام به اعتقادات ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مسلمان بی‌احترامی و توهین شد. دولت سوئد مدعی است که طبق قانون و در چارچوب “آزادی مطلق بیان” نمی‌تواند برای این کار مجوز ندهد. بهمن ماه سال گذشته نیز شهروند تندرو و اسلام ستیز سوئدی – دانمارکی، با مجوز مقامات سوئد مجوز یک نسخه از قرآن را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه سوزاند.

«قرآن سوزی» قطعاً اقدامی غیر انسانی و مخالف آزادی بیان است زیرا در هیچ منطقی “توهین” به شخصیت‌ها و کتب مقدس و سوزاندن آن، مصداق “آزادی بیان” نیست. نقد صریح و غیر صریح مصداق آزادی بیان هست که در این پانزده قرن و حتی زمان نزول خود قرآن، نسبت به آن به وفور وجود داشته و بسیاری از این نقدها در خود قرآن به صراحت مطرح گردیده و جواب داده شده است. خود غربیان هم با همه ادعاهای آزادی طلبی که دارند، نتوانسته و نمی‌توانند به صراحت از “قرآن سوزی” دفاع کنند لذا می‎بینیم نخست وزیر سوئد در باره این اقدام می‌گوید: «هر موضوع قانونی لزوماً موضوع مناسبی نیست» و وزارت خارجه آمریکا که سردمدار فرهنگ غرب است، آن را «آزاردهنده و موهن» می‌شمارد.

مواجهه مسلمانان با این اقدام، بسیار مهم است و می‌تواند آن را ریشه‌کن کرده یا تداوم بخشد و موجه کند! اگر در مواجهه با این اقدام غلط، در کشورهای اسلامی به سفارتخانه‌ها حمله شود و آنها را به آتش بکشند و …، ناخواسته در راستای موجه جلوه دادن این اقدام موهن و اثبات ادعای «دین جنگ و خشونت بودن اسلام» حرکت کرده و پروژه «اسلام هراسی» را با موفقیت قرین می‌سازند. خوشبختانه جهان اسلام به این توطئه شیطانی آگاهی یافته و با چشم باز با این واقعه دردآور مواجه شده و ضمن دردکشیدن و سوختن، صبر و متانت پیشه ساخته و با تدبیر به ناکام ساختن این پروژه و محکوم کردن آن همّت کرده است.

در بیانیه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)  به زیبایی آمده است: «حقوق بشر از جمله حقوق تکلیف‌آور است که نمی‌توان ماهیت اخلاقی آن را به عنوان بارزترین ضمانت اجرای وجدانی در گستره‌ای جهانی کتمان کرد. زبان مشترک فعالان حقوق بشر، “تکریم انسان‌ها، احترام به باورها و التزام به اخلاق روادارانه و صلح‌خویی” است. تحمل عقاید متکثر در سایه تکریم اندیشه و پذیرش تفاوت‌ها، زلال‌ترین درس در مدرسه حقوق بشری و فراگیرترین پیام در گستره جهانی است.»

زیباتر از همه نامه متقن و محکم دفتر آیت الله سیستانی مرجعیت عالی دینی به “آنتونیو گوترش” دبیرکل سازمان ملل است که با احترام کامل به این مقام حقوق‌بشری، وقوع مکرر چنین اقدام‌های موهن آن هم اخیرا با مجوز رسمی پلیس و تحت بهانه آزادی بیان را محکوم کرده و آنها را کمک به ایجاد فضایی مساعد برای “ترویج افکار افراطی و اقدامات اشتباه که بشریت را رنج می‌دهد”، شمرده است. در ادامه ضمن محکوم کردن این اقدام، از سازمان ملل خواسته اقدامات موثری به منظور جلوگیری از تکرار امثال این حوادث اتخاذ کند و کشورها را به بازنگری در قوانینی وادار کند که اجازه قوع چنین اقداماتی را می‌دهد و به تثبیت ارزش‌های “همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان مختلف و رویکردهای فکری مبتنی بر رعایت حقوق و احترام متقابل بین همه” دعوت می‌کند. امید است مسلمانان در ارائه تصویر “عقلانی، صلح طلب و مخالف ستیزه‌گری اسلام ناب”، بیش از پیش موفق باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بدون شک این عمل، فاجعه ای غیرقابل وصف است.موضوع ،موضوع بی احترامی به ۲میلیارد معتقد نیست.اهانت به خالق است که قبحش قابل توصیف نیست اما تنها آن فردشقی دراین جنایت مقصرنیست همه کسانی که دربدنام کردن تنزیل الهی اعم از خائنینی که ظاهراً خادمند وخادمان ابله دراین داستان مقصر ومجرمند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا