خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاتمى: فلسطینیان کار بزرگی کردند | تدبير سياسى ایران ضروری است

زور و اشغال منشأ مشروعيت نيست

سید محمد خاتمى در واكنش به حمله اخير مقاومت فلسطين ضمن دستاورد بزرگ خواندن آن براى مردم اين كشور، خواستار تدبير سياسى و توجه به منافع ملى در ايران شد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، سيد محمدخاتمى حمله غافلگيرانه مقاومت فلسطين به اسرائيل را دست آورد بزرگى براى مردم فلسطين پس از هفتاد سال دانست و آن را نشانه برهم خوردن توازن قوا در منطقه خواند که باید به عنوان فرصتی در پيشبرد صلح، حقوق انسانی و اخلاق قرار گيرد.

رئيس جمهورى اسبق ایران روز گذشته در جمع مشاوران خود در واکنش به عمليات نظامى ميان مقاومت و اسرائيل گفت: فلسطينيان پس از سالها تحمل تجاوز و زور و تحقيرشدگى توانستند کار بزرگى انجام دهند و قدرت اشغالگر را غافلگير کنند و توازن قوا را در منطقه بهم بزنند.

وى با بيان اين كه اگرچه در جنگ ٢٢ روزه فلسطينيان و ٣٣ روزه جنوب لبنان نشانه هاي بهم خوردن این توازن قوا دیده شد ولى وسعت آن به این بزرگى نبود، افزود: دستگاههاي تبليغاتی طرفدار اسرائيل می کوشند این دستاورد بزرگ را به بعضی قدرتها و کشورها منتسب کنند و قدرت و استقلال فلسطينی ها را نادیده بگيرند كه اشتباه است. آنچه حاصل شده است تعلق به مردم فلسطين دارد.

سيدمحمد خاتمى با تأكيد بر اين كه بعد از بهار عربى این، مهمترین اتفاقى است که در خاورميانه رخ مى دهد، گفت: در طول تاریخ، بشر هزینه زیادى پرداخته است تا به این اصل مبارك برسد که تجاوز و اشغال منشأ مشروعيت نيست و می بينيم که پس از تجاوز آلمان نازى به فرانسه سالها است که از مقاومت فرانسوى ها در برابر اشغال و تجاوز ستایش می شود و فيلم و آثار فراوان تهيه می گردد.

وى اضافه كرد: سالها است که بسياري این اصل را در مورد اشغال سرزمين فلسطين توسط اسرائيل نادیده می گيرند. کشورى با زور و جنایت اشغال مى شود و جمعيت زیادى از مردم کشته و عده زیادتري به بيرون رانده و آواره می شوند. من و هيچکس نمى توانيم این اصل بزرگ اخلاقى را زیر پا بگذاریم و مشروعيت اشغالگر را به رسميت بشناسيم.

رئيس جمهور اسبق ايران گفت: من در سخنرانى خود در هاروارد که تعدادى از یهودیان یا طرفداران اسرائيل هم در جمع گسترده دانشجویان و استادان حضور داشتند، همين اصل و باور را را مطرح کردم که زور، تجاوز و اشغال منشأ مشروعيت نيست. البته در عمل آنچه باید صورت گيرد خواست و اراده خود مردم فلسطين است و سرنوشت هر كشورى باید بدست مردم آن کشور رقم بخورد.

وى تأكيد كرد: آنچه ما می گوئيم اینکه بگذاریم همه فلسطينيان اعم از یهودى، مسلمان و مسيحى و اعم از ساکنان یا آوارگان فلسطينی تصميم بگيرند و همگان نيز به این خواست و تصميم احترام بگذاریم. پيشنهاد من به هنگام تحویل ریاست کنفرانس اسلام در آن زمان كه امروز سازمان همکاري کشورهاي اسلامی خوانده مى شود، به عنوان سند ثبت شد.

خاتمى گفت: بيش از نيم قرن است که دولتی با اشغال سرزمين دیگرى بر آنجا مسلط شده و آنچه کرده عبارت است از سلاخى مداوم مردم فلسطين در درون و آواره کردن آنان و نيز تحقير دولتهایى که به هر حال دچار ملاحظه كارى شده و موضع درستی در قبال آنچه جریان دارد نگرفته اند.

وى افزود: بعضى از قدرتها فلسطينى ها را تروریست مى دانند در حاليکه حتی طبق نظر همين سازمان ملل مقاومت در برابر تجاوز و ظلم تروریسم نيست.

آنچه رخ داده است حاصل تحقير، سرکوب و ظلم هائی است که اسرائيل در طول این مدت نسبت به مردم فلسطين انجام داده است.
وى اضافه كرد: غرب دارد با دستپاچگى از اسرائيل طرفدارى بی قيد و شرط مى کند و فقط براى کشته شدگان اسرائيلى ابراز ناراحتى مى کند ولی از کشتار و جنایت هایى که در غزه انجام مى گيرد حرفى نمى زند. من از کشته شدن حتى یك نفر بی گناه هم خشنود نمى شوم، اما باید دید که متجاوز اصلی کيست و منشأ تجاوز کجاست؟

سيدمحمد خاتمى در پایان ضمن تاکيد بر ضرورت تدبير سياسی و توجه به منافع ملی در ایران و پرهيز از موضع گيري هاي شتاب زده و تحریك کننده، دخالت دادن قطب بندى هاى سياسی در موضع گيري هاى خارجی را، هم براي ایرانيان و هم فلسطينيان و مسلمانان مضر دانست و اظهار اميدوارى کرد آنچه اکنون در سرزمينهاى اشغالى رخ داده در نهایت به نفع مردم مظلوم فلسطين و ملت هاى منطقه تمام شود و شاهد برقراري صلح واقعى در خاورميانه باشيم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. دیدگاه من درباره سخنان اخیر اقای خاتمی را چرا منتشر نکردید؟!! منتظر دریافت پاسخ شما به ایمیل خودم هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا