خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سال 84 چند روز پس از اعلام شورای نگهبان رای برگشت؟

سال 1384 در پی ردصلاحیت برخی کاندیداهای صاحب صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری در آن سال از سوی شورای نگهبان، رای این شورا پس از دستور رهبری تغییر کرد و لیست نهایی کاندیداها دو روز پس از اعلام اولیه منتشر شد. انصاف نیوز به توجه به اهمیت آن در این مقطع، اطلاعیه ی اعلام اسامی اولیه ی شورا، نامه ی رهبری و اطلاعیه ی اعلام اسامی تکمیلی را به همراه تاریخ هر یک یادآور می شود.

یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۴ – ساعت 22

شوراي نگهبان در اطلاعيه‌اي اسامي كانديداهاي احراز صلاحيت شده براي انتخابات رياست جمهوري را اعلام كرد. در اين اطلاعيه كه در ساعت 22 يكشنبه شب – 1 / 3 / 1384 – منتشر شد آمده است:

« بار ديگر ملت بزرگ ايران در برابر انتخاباتي مهم و سرنوشت ساز قرار گرفته‌اند.
انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري در فضاي عطرآگين به حماسه فتح خرمشهر و نيز ايام سالگرد ارتحال معمار بزرگ انقلاب و بنيانگذار جمهوري اسلامي و مردم سالاري ديني ايران، با حضور پرشور و گسترده ملت شريف، تجلي ديگري از كلام امام راحل (قدس سره الشريف) كه ميزان راي ملت است خواهد بود. اين بار نيز همانند‌دوره‌هاي قبل شوراي نگهبان به عنوان امين ملت و ناظر قانوني بر اجراي صحيح انتخابات در راستاي عمل به وظيفه قانوني خود به موجب اصول 99 و 118 قانون اساسي موظف به نظارت بر اجراي دقيق انتخابات است. وظيفه‌اي كه به عنوان يك ضرورت عقلايي ضامن سلامت انتخابات مي‌باشد.
بر اين اساس شوراي نگهبان وظيفه اوليه خود را كه همانا بررسي وجود شرايط قانوني مصرح در اصل يكصد و پانزدهم قانون اساسي در يكايك ثبت نام كنندگان مي‌باشد را طي سه مرحله به انجام رساند:
نخست جلسات كارشناسي جهت بررسي اوليه انطباق شرايط قانوني با ثبت نام كنندگان تشكيل و سپس نتايج جلسات كارشناسي در هيات مركزي نظارت مطرح و سرانجام تصميم نهايي در جلسات متعدد شوراي نگهبان اتخاذ گرديد.
اين بررسي‌ها با اختصاص بيش از 2500 نفر ساعت طي جلسات گوناگون انجام پذيرفت و به فضل خداوند متعال پس از مطالعه كليه سوابق و گزارشها و با رعايت دقيق شرايط قانوني به نتيجه قطعي رسيد.
البته براساس قوانين موجود امكان ثبت‌نام براي تمامي ايرانياني كه به سن قانوني رسيده اند وجود دارد و وزارت محترم كشور موظف به ثبت نام است. اما قانون اساسي شرايط مهم و موثري را در انجام وظايف رياست جمهوري براي داوطلبان در اصل يكصد و پانزدهم قانون اساسي مقرر نموده و وظيفه تطبيق آن را براساس بند (9) اصل يكصد و دهم بر عهده شوراي نگهبان گذارده است.
در اينجا ضمن اداي احترام به كليه كساني كه با احساس وظيفه نسبت به ثبت نام در اين دوره از انتخابات اقدام نموده اند و تاكيد بر اين نكته كه اعلام اسامي واجدين شرايط به هيچ وجه نافي صلاحيت افرادي كه اسامي آنها اعلام نمي گردد براي احراز ساير مسووليت ها در نظام جمهوري اسلامي ايران نيست، نظر نهايي شوراي نگهبان در مورد واجدين شرايط مصرح در اصل 115 قانون اساسي ذيلا به ترتيب الفبا اعلام مي گردد.
آقايان:
1- محمود احمدي نژاد فرزند احمد
2- علي اردشير لاريجاني فرزند هاشم
3- محسن رضايي ميرقائد فرزند نجف
4- محمدباقر قاليباف فرزند حسين
5- مهدي كروبي فرزند احمد
6- اكبر هاشمي بهرماني فرزند علي
در خاتمه ضمن دعوت از فرد فرد ملت بزرگوار ايران براي حضور در انتخابات مهم 27 خرداد ماه بارديگر بر عهد خويش با ملت عزيز مبني بر عمل به وظيفه شرعي و قانوني خود تاكيد نموده و در اين مسير از خداوند مهربان مدد ميجوييم و از كليه كساني كه در اين مسير ما را ياري نموده‌ و مي‌نمايند خصوصا وزارت محترم كشور كه مجري انتخابات است تشكر و قدرداني مي‌نماييم.
اميد است تمامي دست اندركاران در امر انتخابات بويژه داوطلبان محترم و ستاد‌هاي انتخاباتي آنها، احزاب و گروهها، صدا و سيما، مطبوعات و عوامل اجرايي با رعايت اخلاق اسلامي و كليه مقررات انتخاباتي در ايجاد فضاي با نشاط و سلام جهت حضور گسترده و فراگير مردم موفق باشند.»

دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۴

آقاي حداد عادل رييس مجلس شوراي اسلامي در نامه اي خطاب به مقام معظم رهبري
خواستار تجديد نظر شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت كانديداهاي انتخابات
رياست جمهوري شد. متن نامه ي آقاي دكتر حداد عادل رييس مجلس شوراي اسلامي به مقام معظم رهبري نيز به اين شرح است:

بسمه تعالي
محضر مبارك رهبر معظم انقلاب اسلامي‏، حضرت آيت الله خامنه‌اي مدظله العالي
با سلام و تحيت

چنانكه
مستحضريد شوراي محترم نگهبان اساسي شش تن از نامزدان انتخابات رياست
جمهوري را كه صلاحيتشان به تاييد آن شورا رسيده است اعلام كرده است. اگرچه
شوراي نگهبان همواره سعي داشته وظيفه خطير خود را بر اساس موازين شرعي و
قانوني به انجام رساند، لكن گهگاه بر اساس رهنمودهاي برخاسته از
مصلحت‌انديشي حضرتعالي در تصميم خود تجديد نظر كرده است. اينك استدعا آن
است در مورد اخير نيز چنانكه تجديد نظر در اين امر را به مصلحت و مايه‌ي
تقويت مشاركت عمومي بيشتر ـ كه مخصوصا مورد عنايت حضرتعالي در انتخابات
رياست جمهوري بوده ـ مي‌دانيد، شوراي محترم نگهبان را به توسيع دايره
نامزدهاي واجد صلاحيت، دلالت فرمائيد.

والامر اليكم
غلامعلي حداد عادل، رييس مجلس شوراي اسلامي
2/3/84

دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۴ – ساعت 19

حضرت آيت الله خامنه‌اي در پي نامه رييس مجلس شوراي اسلامي، نامه اي خطاب به دبير شوراي نگهبان مرقوم فرمودند. متن نامه مقام معظم رهبري به دبير شوراي نگهبان به اين شرح است:

بسمه تعالي

آيت الله جناب آقاي جنتي

دبير محترم شوراي نگهبان دامت بركاته

با سلام و تحيت و تشكر از زحمات آن شوراي محترم در تلاش براي احراز صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري دوره ي نهم، با رعايت موازين قانوني در اين امر ، از آنجا كه مطلوب آن است كه همه‌ي افراد كشور از صاحبان سلائق گوناگون سياسي فرصت و مجال حضور در آزمايش بزرگ انتخابات را بيابند. لذا به نظر مي رسد نسبت به اعلام صلاحيت آقايان دكتر مصطفي معين و مهندس مهرعليزاده تجديد نظر صورت گيرد.

والسلام عليكم

سيد علي خامنه اي
2/3/84

سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۸۴ – ساعت 14

شوراي نگهبان در نامه‌اي به مقام معظم رهبري صلاحيت دكتر معين و مهندس مهرعليزاده را تاييد كرد. متن كامل نامه دبير شوراي نگهبان بدين شرح است:

«بسمه تعالي
محضر مبارك مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه‌اي (ادام‌الله ظله‌العالي)
با سلام و تحيت
از اظهار لطف و عنايت حضرتعالي در تاييد عملكرد اين شورا در خصوص بررسي و احراز صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري با رعايت موازين قانوني تشكر مي‌گردد.
شوراي نگهبان ضمن تقيد به ضوابط و قوانين و مقررات، معتقد و پايبند به اصل مترقي شرعي و قانوني ولايت فقيه بوده و در امر انتخابات نيز اين سيرت و سنت را مراعات كرده است.
در اين دوره هم بر اساس ضوابط قانوني با بحث‌هاي مفصل و مراجعه به سوابق و اسناد و مدارك و انجام كارشناسي‌هاي لازم به همين منوال عمل و نتيجه اعلام گرديد.
پس از وصول نامه جنابعالي جلسه‌ي فوق‌العاده شوراي نگهبان جهت تجديدنظر تشكيل گرديد و از آنجا كه حضرتعالي مطلوب را آن دانسته‌ايد كه همه افراد كشور از صاحبان سلايق گوناگون سياسي فرصت و مجال حضور در آزمايش بزرگ انتخاب را بيابند، در امتثال نظر ولايي آن مقام شريف صلاحيت آقايان مصطفي معين و محسن مهرعليزاده اعلام مي‌گردد.
اميد است خداوند وجود مبارك حضرتعالي را مستدام و ما را در انجام وظايف قانوني و شرعي خويش موفق بدارد.
احمد جنتي
دبير شوراي نگهبان»

انتهاي پيام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا