دعوت «حاکمان و عالمان» به «آمرزش خواهی و توبه» برای رفع کروناها
حجت الاسلام احمد حیدری در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «دعوت «حاکمان و عالمان» به «آمرزش خواهی و توبه» برای رفع کروناها» نوشت:
ویروس خطرناک و کشنده «کرونا» در معیت کروناهای بسیار خطرناک و «کشندهتر» دیگر از جمله شرکت کمرنگ مردم در انتخابات، بیاعتمادی مردم به حاکمیت، عدم توجه حاکمیت به جلب اعتماد مردم، شقاق و چند دستگی خطرناک بین مسئولان با مردم و بین خود مردم[گروهی به نام ولایت و دفاع از رهبری، صبح تا شام نهادهای انتخابی مثل دولت و مجلس را لعن و نفرین میکنند و گروه دیگر، نهادهای انتصابی را مقصر شمرده و گروه سومی مصیبت را زیر سر هر دو میدانند و شعار «اصلاحطلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» میدهند و افراد این گروهها به خون هم تشنهاند]، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه fatf و …؛ مردم و نظام را هدف قرار داده و اگر برای مقابله چاره نشود، عواقب وخیمی در پیخواهد داشت.
متأسفانه «کروناهای خطرناکتر و کشندهتر» ذکر شده، مورد بیتوجهیاند و همه توجّهها معطوف به ویروس کرونا است و صدا و سیما صبح و شام پیامهای بهداشتی میدهد که مفید و لازم است و مساجد و منابر هم به صورت کمرنگ به دعا و تضرّع برای رفع این بلا دعوت میکنند که خوب است اما به نظر میرسد کانونهای مذهبی ما که به دلایل مختلف آشکار و پنهان، سالهاست گرفتار سستی و کمکاریاند، از انجام قرآنی رسالت خود بازماندهاند. به آیات زیر توجه کنید:
و اگر مردم شهرها[امتها] ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند، قطعا بركاتى از آسمان و زمين برايشان مىگشوديم ولى تكذيب كردند پس به [كيفر] دستاوردشان [گريبان] آنان را گرفتيم(اعراف/۹۶).
و تا تو در ميان آنان هستى، خدا بر آن نيست كه ايشان را عذاب كند و تا آنان طلب آمرزش مىكنند، خدا عذاب كننده ايشان نخواهد بود(انفال/۳۳).
چرا از خدا آمرزش نمىخواهيد باشد كه مورد رحمت قرار گيريد(نمل/۴۶).
با توجه به آیات فوق، «تقوای اجتماعی» عامل جلب برکات و «گناه اجتماعی» عامل نزول عذابها و بلاها است و بنا بر تعالیم دین، بزرگترین و فراگیرترین گناهان «ظلم حاکمان و عالمان» در حق امت، رعیّت و مردم بیپناه است همچنان که به تقوای این دو گروه، امت متّقی میگردد. وقتی «حاکمان» حقوق مردم را رعایت نمیکنند و آنان را از حقوق مسلّمشان محروم می کنند[مثل محروم کردن قشر کثیری از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، حق مشارکت در امور، حق پرسشگری از مسئولان و حق جوابگیری از آنان در باره همه مسائل کشور، حق آگاهی از امور، حق صادق بودن حاکمان با آنان[نمونهاش کتمان حقیقت از آنان در مورد هواپیمای اوکراینی]، حق عفو و گذشت حاکمان از لغزشهایشان[نمونهاش عدم مقابله چشمپوشانه با معترضان آبان ماه و …]، و وقتی «عالمان» از نصیحت و هشدار حاکمان دریغ میورزند و به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر حاکمان و قدرتمندان قیام نمیکنند؛ طبیعی است که تقوای اجتماعی رخت بسته و ستم اجتماعی ظاهر شده و برکات دریغ میشود و بلایا نصیب میگردد.
آری امروز همگان باید از حاکمانی که عادلانه عمل نکردند و خودرأیی پیشه ساختند و عالمانی که از نصیحت و امر و نهی، شانه خالی کردند، باید بخواهند که به پیشگاه خدا و خلق خدا آمرزشخواهی برند و از رفتار ناعادلانه خود توبه کنند و دست بشویند و رضایت امت بجویند تا شاید خدای امت هم راضی شود و رحمت آورد و بلایا را دفع گرداند. این سخن قرآن از زبان نوح نبی(ع) است: «گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهيد كه او همواره آمرزنده است. [تا] بر شما از آسمان باران پى در پى فرستد و شما را به اموال و پسران يارى كند و برايتان باغها قرار دهد و نهرها براى شما پديد آورد»، و طبیعی است که مخاطب «خدا و نوح»، در وهله اول حاکمان و عالمان آن امت بوده است.
انتهای پیام
تصور میکنید جایی برای آمرذش خواهی مانده است ، با توجه به قسمتی از کارنامه حاکمان که بیان کرده اید ؟!
از مظالم کبیره چون حبس و حصر و شلاق و … که خود بعنوان یک روحانی دینی مستقل طعم آن را چشیده اید ، بدون گذشت صاحبان حق و جبران (در صورت امکان) چگونه می توان آمرزش خواست ؟!
عزیزم آقای حیدری. که میشناسم تو را که از دیار ابوذرانی. طغیان حاکمان و راحت طلبی و سکوت عالمان خون در چشمانمان ریخته و رمقی در جانمان نگذاشته . برادر عزیزم. برخی مصداق
شریفه 7 . لقمان :(( وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّىٰ مُسْتَكْبِرًا كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا ۖ فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ)) میباشند. اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا