خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سرمایه گذاری خارجی خراسان رضوی ۱۰ برابر شد»

استاندار خراسان رضوی گفت: رقم جذب سرمایه‌گذاری خارجی امسال در استان ۱۰ برابر نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

روزنامه خراسان رضوی به نقل از اداره روابط عمومی استانداری خراسان رضوی نوشت: «استاندار خراسان رضوی روز گذشته با اشاره به برنامه‌ استانداری خراسان رضوی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اظهار کرد: موضوع اقتصاد در شرایط فعلی کشور ما و از جمله استان خراسان رضوی بسیار با اهمیت است چراکه به مسائل معیشتی مردم بر می‌گردد و به صورت مستقیم در زندگی مردم و پیشرفت استان تاثیر گذار است.

یعقوبعلی نظری ادامه داد: بدیهی است طبق بیانات مقام معظم رهبری و شعار سال، ما اولویت را باید به موضوعات و مسائل اقتصادی مرتبط کنیم. البته زیرساخت‌هایی لازم دارد که باید همزمان آن را نیز تامین کنیم.وی با اشاره به این که «اقتصاد بدون نفت» و مردمی بودن آن از ویژگی‌های استان خراسان رضوی است، افزود: ۹۵ درصد از واحدها و کنش‌های اقتصادی ما مبتنی بر نفت و گاز نیست و واحد‌های ما از متوسط به پایین هستند که ویژگی‌های مردمی را در بر می‌گیرد.

نظری در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی استان اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان خراسان رضوی انجام شد. همچنین در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ را یک میلیارد دلار هدف‌گذاری کردیم، تصریح کرد: از این مقدار حدود ۸۰۰ میلیون دلار و پروژه‌های سرمایه‌گذاری پیرامون آن مصوب شده است.

او ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال بیش از رقم هدف‌گذاری سالانه‌ای که تنظیم کرده‌ایم، سرمایه‌گذاری خارجی جدید در استان خراسان رضوی صورت گیرد‌.نظری تاکید کرد: در این راستا ما یک مرکز جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تاسیس کرده‌ایم که خدمات ویژه‌ای همچون دادن مجوزها، ثبت شرکت‌ها و خدمات اقامت و… به صورت متمرکز ارائه می‌شود.استاندار خراسان رضوی با اشاره به آمار بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد: کره جنوبی بیشترین حجم سرمایه‌گذاری را داشته و امارات و عراق نیز جزو کشورهایی هستند که سرمایه گذاران آن‌ها حجم بالایی از سرمایه‌گذاری را در استان داشته‌اند. در حوزه تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری نیز کشور افغانستان بیشترین‌ تعداد طرح را ارائه داده است.

او ادامه داد: ️جذب سرمایه گذاری در سال گذشته در خراسان رضوی ۳ برابر میانگین ۹ سال قبل از آن بوده است. در دو سال اخیر با برنامه ریزی برای اصلاح و بهبود فرایندهای اداری و جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی در خراسان رضوی رشد خوبی را در سرمایه گذاری خارجی به دست آوردیم، رشدی که بدون شعارهایی مثل برجام رقم خورد.
نظری به اقدامات تحولی در این حوزه اشاره کرد و گفت: ️رکورد ثبت شرکت برای سرمایه گذاری در خراسان رضوی نیز در نوع خود جالب است. براساس گزارش دفتر سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی، مرکز خدمات سرمایه گذاری به طور میانگین در یک روز اگر‌ مدارک فرد کامل باشد ثبت شرکت را انجام می دهد. برای تسهیل سرمایه گذاری در خراسان رضوی گام های مهمی برداشته شده و رکورد ثبت شرکت برای سرمایه گذاری در خراسان رضوی براین اساس ۱۶ دقیقه است.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان درباره جزئیات این سرمایه‌گذاری در گفت و گو با خراسان رضوی اظهار کرد: فرایند سرمایه‌گذاری مراحلی دارد که از زمان ارائه طرح شروع می شود و تا زمان تایید وزیر اقتصاد و دارایی ادامه دارد. تایید وزیر را به‌عنوان مصوبه طرح معرفی می‌کنیم یعنی سرمایه‌گذار مجوز نهایی را دریافت کرده و می‌تواند عملیات اجرایی طرح خود را آغاز کند. بر این اساس در سال 1400 ارزش مجموع طرح‌های مصوب استان 85 میلیون دلار برای 92 طرح بوده که در سال گذشته به 298 میلیون دلار برای 58 طرح رسید.

80 درصد سرمایه‌گذاری در حوزه صمت

حامد حسینی افزود: در 9 ماه امسال حجم کل سرمایه‌گذاری تایید شده توسط وزیر اقتصادی و دارایی برای استان خراسان رضوی برای 49 طرح به ارزش 773 میلیون دلار بوده است و 13 طرح دیگر به ارزش بیش از 6 میلیون دلار نیز در حال تهیه مراحل دریافت مصوبه‌اند.

او درباره جزئیات این طرح‌ها گفت: از مجموع طرح‌های امسال 29 طرح در حوزه صنعت و معدن، 8 طرح مربوط به جهاد کشاورزی و بقیه طرح‌ها در حوزه‌هایی مانند ساختمان مصوبه دریافت کرده‌اند. بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی استان مربوط به صنایع است که حدود 80 درصد سرمایه‌گذاری خارجی را دربر می‌گیرد.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان درباره مهم‌ترین طرح سرمایه‌گذاری خارجی استان در 9 ماه امسال گفت: مهم‌ترین طرحی که بالاترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی را در خراسان رضوی به خود اختصاص داده مربوط به پتروشیمی سبزوار است که با 613 میلیون دلار در صدر طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی استان است. وی درباره مهم‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی استان نیز گفت: طرح سرمایه‌گذاری پتروشیمی سبزوار که عمده سرمایه‌گذاری خارجی استان را شامل می‌شود مربوط به شرکتی از یک کشور آسیایی است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا