آیا گزارههای فقهی مطلقاند؟
کانال تلگرامی آیت الله سید کمال حیدری خبر داد: «با یاری خدا و به همّت مؤسسه «مؤمنون بلا حدود للدراسات والأبحاث» کتاب «العقل الفقهی بین الاطلاق والتاریخیة؛ نقد قاعدة الاشتراک» در یک جلد و به قطع وزیری در ۶۸۹ صفحه، به زیور چاپ آراسته شد».
به گزارش انصاف نیوز، رسانهی دفتر آیت الله حیدری در معرفی فارسی کتاب نوشت:
«تاریخمندیِ گزارههایِ فقهی یکی از مهمترین موضوعاتی است که ذهنِ فقیهان را بهخود مشغول داشته است.
تاریخمندی چه نقشی در فرایند اجتهاد دارد؟
فقیهان چگونه گزارههای تاریخی را تشخیص میدهند؟
آیا گزارههای فقهی مطلقاند؟
گزارههای تاریخی در فقه با چه روشی بهتور میافتند؟
علامه حیدری در این کتاب، مفهومِ تاریخیبودن را با ارجاع به ظروف فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و عادتها و تقلیدهایی که بین مردم عصر نزول رواج داشته است، تبیین میکند و نتیجه میگیرد بسیاری از احکام و موضوعات فقهی تاریخمنداند.
ایشان با ذکر این مقدمات، قاعدهٔ اشتراک را که بهعنوان یکی از قواعد مشهور نزدِ عموم فقیهان بهرسمیت شناخته شده است، بهچالش میکشد و این ادعا را که احکام فقهی شاملِ همهٔ مکلفان میشود، نقد میکند.
با پذیرش نقدهای علامه حیدری، تحولی در فرایندِ اجتهاد پدید میآید. علامه حیدری بهعنوان یک مرجعِ آشنا به زمان، از تاریخمندیِ گزارههای فقهی تبیینی دقیق بهدست میدهند و اسلامشناسان را به ضرورت اتخاذِ نگاه و منهج تاریخی واقف میسازند.»
انتهای پیام
کاش اندکی به دلایل تاریخ مندبودن ونقد اشتراک هم اشاره میشد دادن ضابطه دراین مقام کاری بس مشکلوقریب به محال است. شاید ورود در این باب تنها ازشؤون معصوم ع باشد.
خب در اون کتاب و سایر آثار ایشون پرداخته شد. یعنی بالاخره یک فقیه به تعبیر مطهری غیر مقلد پیدا شده که مشهورات را واقعیات فرض نکنه