خرید تور تابستان

از انتخاب خود چه می‌دانید؟ | هادی سروش

حجت الاسلام «هادی سروش» مدرس حوزه در یادداشتی با عنوان «از انتخاب خود چه می‌دانید؟» نوشت:

تاریخ روحانیت تاریخ عجیبی است. امروز ما در مقابل دو تفکر در روحانیت قرار گرفته‌ایم که این تقابل دارای سابقه طولانی است،سابقه ای به قدمت حوزه های علمیه و روحانیت.

در یک تفکر سخن از رشد و تعالی علمی، حتا بهرمند شدن از علومی که در نزد کافران و یا منافقان باشد، می‌شود.

اما در مقابل، تفکری را میبینیم دائما بر طبل “حرام است، حرام است” می‌کوبد تا جایی که بسیاری از علوم اسلامی مانند فلسفه و عرفان را “کفر و انحرافی” دانسته و طلاب را بر حذر میدارد.
خوب، روشن است که این اندیشه خشک، بخش مهمی از علوم هنری مانند فیلم و تئاتر و موسیقی را، «عندِحرام» بداند!

در یک تفکر ؛ در میان روحانیان ما ، استفاده از صنعت و ره آورد دانشمندان فنی در بخش نرم افزار و سخت افزار ، احترام میشود ، وسخن در ترویج و تبلیغ در جهت استفاده از همه ی امکانات علمی و فنی و صنعتی و رایانه ای میشود .

اما در مقابل ،اندیشه ای وجود دارد که با هر وسیله و امکانات نو ظهور ، بنا به مخالفت گذاشته میشود.

مانند آن روزگارانی که سخن در بلندگو گفتن را ، حرام و وسیله کار شیطان دانسته می شد .

صدها نمونه و مصداق دیگر…

به اعتقاد این قلم ، اگر عالمان روشن ضمیر ما نبودند معلوم نبود امروز چه “داعش شیعی” ساخته و پرداخته میشد و زمام حکم و فتوا را، بدست میگرفت و بر سر اسلام مظلوم چه ها که نمی آمد !

در اینجا اجازه دهید ؛ مدیون رشادت ها و شهامت های امام راحل نشوم که اگر فتواهای او مانند حق کارگر و حقوق عامه شهروندی و….تا جریان حکم به عدم حرمت بازی با شطرنج در صورت بازی فکری بودن، نبود ، خدا میداند چه حکومتی داشتیم ؟!

این تقابل امروز آن رنگ قدیمی خود را به رنگ و مسائل جدی و جدیدی داده، ولی با حفظ همان اصول متحجرانه و خشک .

امروز میبینیم ؛

در یک اندیشه ؛ اقتصاد و رشد آن ، قابل تطبیق بر عقود اسلامی نبوده و ربا و حرام است و خروج از فقه اعلام میشود ، ولی در نگاه و منظر مقابل ، ارتقاء دانش اقتصادی و تحقق آن تا رسیدن به مرزهای اقتصاد نوین جهانی و استفاده بهینه و به روز از قواعد و عقود اسلامی ، عین فقاهت شمرده میشود.

و یا در مورد ؛ هنر و ورزش ، سالن و استادیوم ، کتاب و مجله و روزنامه ، تا تلگرام و اینستاگرام و… مهر “حرام است ” به بخش مهمی از این حقوق قطعی شهروندان میخورد و فریاد رعایت جنسیتی و یا شیوع بی دینی و لاابالی گری بلند میشود. و نظام را متهم به بی دینی ، و توبیخ به عدم رعایت دستورات فیلترینگ می‌کنند.

در حالیکه در تفکر مقابل ، تا آنجا که حریم قطعی و حدود قطعی دین (نه ظنی و اجتهادی شخصی) شکسته نشود ، هر نوآوری و استفاده و ورود به عرصه های اجتماعی و بین المللی، علمی و ورزشی و نیز رسانه ای جایز شمرده میشود .

ویا در مورد زندگی مسالمت آمیز و روابط بین الملل ، عینک بدبینی به چشم داشته و در نهان سودای درگیری در سر می پروراند و احیانا گاه بی گاهی سر به سر برخی قدرتها میگذارد . ولی در مقابل تفکری دیگری سخن از اسلام رحمانی و روابط حسنه با دنیا داشته و جهاد را برای دشمن واقعی میداند و نه دشمن فرضی ، در عین اینکه به همه اصول دفاعی سخت باور دارد و خود را نیز مجهز مینماید.

ویا بین مومنین ، در جامعه اسلامی که همگان به نظام و ارکان آن معتقد یا لااقل پای بند هستند مرزبندی میشود بگونه ای که مثلا ؛ مسجد جای یک گروه و جناح و حزب خاص است. لیک ، رفت و آمد دیگرانی که چیز دیگری در اندیشه سیاسی و اجتماعی شان می باشد ، در خانه خدا امکان حضور و ارائه نظر و تبلیغ و… متاسفانه ندارند !

کلام طولانی شد، همه سخن در این است؛

امروز و این انتخابات، مانند دیروز و آن انتخابات، و احیانا مانند فرداها و انتخاباتهای در پیش، این دو تفکر از نهاد حوزه و روحانیت در مقابل هم قرار گرفته و خود را عرضه نموده.

شما خود، با عقل و انصاف خویشتن ملاحظه فرمایید کدامیک باعث رونق دنیای مردم و نیز عزت کشور و اسلام عزیز می‌شود و کدامیک بالعکس.

و این موضوع، نه به من و شما بی ارتباط است، و نه میتوانیم خود را از آن جدا سازیم.

پس ما هستیم و انتخاب‌مان، که فرمود: «انا هدیناه السبیل …»

“ندهد هوشمند روشن رای
به فرومایه کارهای خطیر
بوریاباف اگرچه بافنده است
نبرندش به کارگاه حریر”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا