خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واعظ مهدوی: باید از حق رای‌مان برای تشکیل مجلس میانه‌رو استفاده کنیم | میانه‌روی مطالبه جامعه است

میانه‌روها می‌توانند اکثریت مجلس را بگیرند

سرویس سیاسی، انصاف نیوز: محمدرضا واعظ مهدوی، استاد دانشگاه و عضو سابق شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام می‌گوید باید از حق رای‌مان برای تشکیل یک مجلس میانه‌رو استفاده کنیم.

او معتقد است در عرصه سیاست هیچ مطلقی وجود ندارد و هنر احزاب و گروه‌ها این است که به شکل نسبی، شایسته‌ترین نیروهای سیاسی نزدیک به گفتمان خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند.

واعظ مهدوی این استدلال برخی احزاب اصلاح‌طلب را که می‌گویند نیروهای خالص‌شان از عرصه رقابت بازمانده‌اند و بنابراین در انتخابات شرکت نمی‌کنند، رد کرد و گفت: اگر بنا به انتخاب بر اساس دستاورد است، نخست باید به این سوال پاسخ دهیم که نیروهای خالص‌مان چه دستاوردهای سیاسی یا اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کانون‌های قدرت داشته‌اند؟ اگر این دستاوردها چندان درخشان نیست، این استدلال خود به خود رد می‌شود چون عرصه سیاست، عرصه نسبیت‌هاست و گروه‌های سیاسی باید با شناسایی نزدیکترین کنش‌گران به گفتمان توسعه، مردم را به انتخاب آنان فرابخوانند.

او به ضعف احزاب در نظام سیاسی کشور اشاره کرد و ادامه داد: در فقدان سازمان‌های سیاسی حرفه‌ای، مردم خود به انتخاب دست می‌زنند و با توجه به تجارب این چند دهه، جامعه به میانه‌روی میل پیدا کرده است. از آن‌سو گروه‌ها و جناح‌های سیاسی هم به این بلوغ رسیده‌اند که افراد تندرو در دو سر طیف، کمکی به حل بحران‌های کشور نمی‌کنند و بنابراین گفتمان میانه‌روی به گفتمان غالب تبدیل شده است.

رئیس انجمن علمی اقتصاد بهداشت، مهم‌ترین بحران جامعه ایران را تورم خواند و افزود: تورم به عنوان شدیدترین تنش اقتصادی، دشمن توده‌های دستمزدبگیر است و بنابراین انتظار می‌رود نمایندگان دوره آتی مجلس، تورم را حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین موضوع دست به گریبان جامعه بدانند و برای حل آن قدم‌های اساسی و روشن بردارند.

واعظ‌ مهدوی به مرور دو گفتمان اقتصادی پرداخت و به خبرنگار انصاف نیوز گفت: یک بسته سیاستی موافق جهانی‌سازی و آزادسازی است و از تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها ابایی ندارد، بسته دیگر اما طرفدار حمایت از اقشار محروم‌تر است و به سیاست‌های بازتوزیع ثروت در جامعه گرایش دارد و معتقد است برای توسعه، باید نهادهای پشتیبان آن را ایجاد کنیم.

او ادامه داد: تجربه نشان داده است که بین افراد و اردوگاه سیاسی‌شان لزوما همبستگی وجود ندارد. برای مثال آقای دکتر حسن سبحانی، گرچه به لحاظ سیاسی اصول‌گرا شناخته می‌شود اما همواره به سیاست‌های تورم‌زا اعتراض داشته است. از آن‌سو هم دکتر پزشکیان که به لحاظ سیاسی اصلاح‌طلب شناخته می‌شود، گرایش اقتصادی عدالت‌گرایانه داشته است.

معاون اسبق رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید مجدد بر ضعف سازمان‌های سیاسی در کشور، نتیجه گرفت: در فقدان احزاب، مردم باید به مجموعه‌ای از نقطه‌نظرات افراد درباره سیاست داخلی و خارجی، سیاست‌های اقتصادی و سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی توجه کنند و برای انتخاب افراد تصمیم بگیرند.

واعظ مهدوی به ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله بهشتی، دبیرکل حزب جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: ایشان مکررا می‌گفت تجربه انقلاب‌های دنیا به ما آموخته تندروی‌های راست‌روانه، حتما کندروی‌های چپ‌گرایانه را در پی خواهد داشت و تندروی‌های چپ‌گرایانه، کندروی‌های راست‌گرایانه را در پی خواهد داشت و بنابراین هرچه بتوانیم تصمیمات و اقدامات خود را بر منطق استوار کنیم و با پرهیز از افراط و تفریط، میانه‌روانه تصمیم بگیریم، از عوارض ناشی از نوسانات سیاستی جلوگیری کرده‌ایم.

او درباره ایده تشکیل ائتلاف میانه‌روها با حضور آقایان خاتمی، روحانی، ناطق‌نوری، لاریجانی و سیدحسن خمینی گفت: این افراد مورد اقبال مردم هستند و حضورشان در صحنه سیاسی می‌تواند برای طیف‌های گسترده‌ای از مردم اطمینان‌زا و اطمینان‌آفرین باشد و به تقویت میانه‌روی در کشور کمک کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد با استفاده از تعبیر «آتش‌بیاران معرکه» برای چهره‌های تندروی جناح‌های سیاسی گفت: جامعه به این بلوغ رسیده که چنین افرادی نمی‌توانند کشور را از دام مشکلات و بحران‌های گوناگون برهانند و بنابراین کسانی باید قدرت بگیرند که ظرفیت و باور کار جمعی، تسامح و استفاده از دیدگاه‌های گوناگون را دارند.

واعظ مهدوی ادامه داد: این فضا در کشور به وجود آمده و در حال رشد است. عمده گروه‌های سیاسی هم تلاش دارند نیروهای سیاسی تندرو و تک‌رو را منزوی کنند.

خبرنگار انصاف نیوز از آقای واعظ مهدوی پرسید آیا امکان دارد اقلیتی قوی از میانه‌روها در مجلس آینده تشکیل شود؟ او پاسخ داد: اگر آن‌طور که انتظار می‌رود میانه‌روها از تمامی طیف‌ها و جریانات سیاسی سازمان پیدا کنند و تنها به یک طیف تعلق نداشته باشند، شاید نه تنها یک اقلیت، که اکثریت مجلس را چهره‌های میانه‌رو تشکیل دهند.

او گفت: چنین مجلسی بجای منافع جناحی و گروهی، مصالح ملی را در نظر می‌گیرد و بر اساس علم و تجربه تصمیم می‌گیرد.

واعظ مهدوی به تجربه ادوار گذشته مجلس اشاره کرد و ادامه داد: در مجلس پنجم، یک اقلیت منسجم و قوی توانست زمینه را برای بروز حماسه دوم خرداد آماده کند. در ادوار دیگری هم شاهد بوده‌ایم که اقلیت مجلس، به دلیل نگاه علمی و تسلط فنی‌اش بر یک یا چند موضوع، توانسته تصمیماتی بگیرد که در مجموع به نفع ملت تمام شده یا از تصمیم‌گیری‌های پرخسارت جلوگیری کرده است.

او در پایان با تاکید بر این‌که استفاده از صندوق رای، یک حق است، گفت: هر چه اداره کشور به سمت اداره علم‌پایه و تخصص‌محور حرکت کند، منافع جمعی ملت بیشتر تامین می‌شود و اگر چنین انتظاری داریم، باید گفتمان میانه‌روی را با استفاده از حق انتخاب خود تقویت کنیم. این‌جاست که دقت و هوشمندی ملی را طلب می‌کند چون به هر حال عده‌ای به عنوان وکیل مردم راهی مجلس دوازدهم می‌شوند و هر چه این وکلا به گفتمان میانه‌روی نزدیک باشند، شرایط برای دفاع از منافع ملی و منافع قاطبه مردم مناسب‌تر خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. امتیازاتی که آقای دکتر در تشکیل و حمایت از میانه روی و اعتدال به آن اشاره میکنند بر منطق نسبیت گرایی در سیاست استوار است. شاید بتوان تجمع و تمرکز افراط گرایی در حاکمیت و خطر تبدیل نسبیت گرایی به حداقل گرایی را بتوان از ضعف های برحسته آن برشمرد. این نکته ایست که گرایشات میانه روی در جامعه را از سیاستمدار و مدیری که خود را میانه رو میخواند جدا میکند. اگر میانه روها معتقدند که تورم بزرگترین بلاییست که بر ملت نازل شده است, باید به تجربه انتخابات آزاد و اخیر ترکیه با مشارکت بیش از ۸۰٪ واحدین شرایط اشاره کرد که مهندس و معمار تورم لجام گسیخته در آن کشور, اپوزیسیون را که بر گرانی ها و ازدیاد فقر در تبلیغات خود تاکید داشت شکست داد. در پیروزی اردوغان عوامل دیگری موثر بود که از میان آنها میتوان به نقش هویت ارزشی در میان شهروندان ترکیه اشاره کرد. انتخابات پیش رو در ایران در فضایی بسیار محدودتر برای مشارکت نهادهای سیاسی و کاهش بیشتر اعتماد شهروندان در مقایسه با آخرین انتخابات مجلس در قرن گذشته است و کاملا رنگ و بوی ارزشی در تبلیغات رسمی گرفته و مابقی معضلات را هم بر سر دولت و مجلس قبلی خراب کرده اند. کارآمدی و سازندگی نسبیت گرایی سیاسی اقلیت در مجلس آتی در وحله اول در گروی انطباق آن با گرایش عمومی میانه روی در جامعه است. اگر میانه روها در این فرآیند موفق شوند شاید بتوان گفت که لیست آنها از شانس بدی برخوردار نیست اما اگر گام اول را با انتقاد از اصلاح طلبانی که از مشارکت کناره گرفته اند آغاز کنند و آنها را افراطی و تندرو جلوه دهند نه تنها شانس موفقیت خود را به شدت کاهش میدهند و نه تنها با رقیب خود در این زمینه همزبان خواهد شد بلکه راه را برای انتقال پاسخگویی از حاکمیت متوجه دولت و مجلس قبلی هموار خواهد کرد و اکر رایی هم در این رویکرد باقی مانده باشد, سهم انقلابی ها و سوپر انقلابی هاست.

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا