خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حذف سازمان‌یافته‌ی زبان فارسی | حوزه‌ی نفوذ زبان فارسی در حال کوچک شدن است

بسیار پیش می‌آید که حوزه‌ی تمدنی ایران و زبان فارسی را محدود به کشورهای فارسی زبان می‌کنند. این اشتباه حتی بین مسئولان فرهنگی کشور نیز گاها اتفاق می‌افتد. در حالیکه حوزه‌ی ایرانشهری تا کشورهای عربی امروز و مرزهای اروپا هم کشیده شده است.

جواد رنجبر درخشیلر، شاهنامه‌پژوه و دانش‌آموخته‌ی علوم سیاسی، نیز در گفت‌وگویش با انصاف نیو بر این اشتباه تاکید می‌کند و از خطر کوچک شدن گستره‌ی جغرافیایی می‌گوید.

حوزه‌ی تمدنی ایران محدود به کشورهای فارسی زبان نیست

انصاف نیوز: علی دارابی، قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهادی تحت عنوان «تشکیل اتحادیه‌ی کشورهای فارسی‌زبان» را داده است و در این مورد به کشورهای فارسی زبان و عراق اشاره کرده است. آیا زبان فارسی و حوزه‌ی تمدنی آن محدود به ایران، تاجیکستان، افغانستان و کشورهای فارسی زبان است؟

در اینکه ما زبان فارسی را به عنوان صورتبندی تفکر ایرانشهری می‌پذیریم شکی نیست بنابراین کشورهای فارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان جزو حوزه‌ی ایرانشهر هستند. اما نکته‌ای که شما به آن اشاره کردید نیز به جاست. ما نباید به صورت و ظاهر امر قضاوت کنیم. کشور ارمنستان، جمهوری باکو، گرجستان، ترکیه تا خود استانبول و نه فقط شرق ترکیه، عراق چه در شمال که معروف به اقلیم کردستان است و چه جنوب آن که عراق عرب نامیده شده کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، پاکستان، هندوستان و… همه و همه جزو حوزه‌ی تمدنی ایران هستند.

دلیل هم این است که مولفه‌های ایرانی و ایرانشهری کاملا در این کشورها هویداست. یعنی اگر کسی به پاکستان، هندوستان، باکو یا ارمنستان برود نشانه‌های فرهنگی ایرانشهری را خواهد دید. یکی از این نشانه‌ها نوروز است. نوروز پیوندی‌ بین همه‌ی کشورهای این حوزه است.

مثال دیگر در مورد وَرارود است. در این منطقه غیر از تاجیکستان کشورهای دیگر هم متاثر از فرهنگ ایرانشهری هستند. ورارود جایی‌ست که روس‌ها آن را آسیای مرکزی می‌نامند و ما هم به غلط آن را آسیای مرکزی می‌گوییم در حالیکه نام درستش ورارود است.

اگر می‌خواهیم حوزه ی تمدنی ایرانی را بشناسیم، اتحادیه‌ای تشکیل دهیم یا هر کار دیگری انجام دهیم باید تمام حوزه‌ی «وسیع» ایرانشهر را در نظر داشته باشیم. 

اینجا یک نکته‌ی بسیار مهم وجود دارد که خصوصا مسئولان دولتی باید آن را در نظر بگیرند و آن هم این است که زبان فارسی در سایه‌ی بی‌توجهی‌های ما گستره‌اش در حال کوچک شدن است و این امر خطرناکی‌ست. قفقاز را از ما جدا کردند و زبان روسی در آن جا جایگزین شد. در ورارود هم چنین شد. حاشیه‌ی خلیج فارس عربی جای فارسی را گرفت. در ترکیه ترکی جای فارسی را گرفت. در عراق هم همین طور شد. در افغانستان هم امروز طالبان تلاش دارد زبان فارسی را حذف کند.

مبنای اتحاد کشورها در حوزه‌ی ایرانشهر مولفه‌های فرهنگی‌ست

بنابراین اگر مبنای دیدگاه و تعریف ما زبان باشد زبان در حال از دست رفتن است. پس باید به بیش از زبان و یا بهتر بگویم به چیزی عمیق‌تر از زبان بیندیشیم. مبنای ما باید مولفه‌های فرهنگی باشد که امری تاریخی‌ست. اگر کسی تحلیل تاریخی کند می‌تواند در گذشته‌های بسیار دور این ریشه‌های مشترک را پیدا کند. نمودهای مشخصی مثل نوروز وجود دارد. باید به این‌ها توجه شود تا ما بتوانیم در سایه‌ی توجه به این امور و مولفه‌های فرهنگی زبان را هم حفظ کنیم.

زبان فارسی امروز یک امر ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک است و صرفا یک امر فرهنگی ساده نیست. متاسفانه اگر همین روند ادامه پیدا کند زبان فارسی بسیار محدودتر خواهد شد و بخش مهمی از گویشورانش را از دست خواهد داد.

زبان فارسی یک مسئله‌ی ژئوپولتیک است

انصاف نیوز: این اشتباه محدود کردن حوزه‌ی تمدنی زبان فارسی به صرف زبان فارسی در داخل هم می‌تواند مصداق داشته باشد. مثلا آذری‌زبان‌ها یا عرب‌ها یا کردها را می‌تواند جدا تصویر کند.

دقیقا. این محدود کردن زبان فارسی در داخل هم گاهی به سهو و گاهی به عمد شنیده می‌شود. اخیرا نقشه‌ای به نام نقشه‌ی زبان فارسی دیده‌ام و یقین دارم عده‌ای به عمد آن را منتشر کرده بودند. در این نقشه استان آذربایجان شرقی و غربی و بخشی از زنجان و اردبیل را از حوزه‌ی زبان فارسی خارج کرده بودند. این تلاش‌ها به واقع در حال رخ دادن است. زبان فارسی را می‌خواهند حذف کنند یا دقیق‌تر گستره‌اش را کوچک کنند.

بهانه‌هایی هم مثل زبان مادری برای این تلاش‌ها وجود دارد. در حالیکه مثلا در مورد ترکی آذربایجان اصلا مهد زبان فارسی‌ست. شما اگر بخواهید ده نفر از استادان بزرگ فارسی را نام ببرید حتما نیمی از این تعداد از تبریز و آذربایجان شرقی یا غربی‌ست.

زبان فارسی زبان ملی بوده و هست. چیزی نیست که در دوره‌ی جدید آمده یا تحمیلی بوده باشد. نیاکان ما در اسنادی که امروز در هر خانواده‌ای ممکن هنوز موجود باشد به زبان فارسی نوشته‌اند. شما می‌بینید مثلا زمینی در همین روستاهای آذربایجان شرقی معامله کرده‌اند به زبان فارسی مبایعه نامه‌اش را نوشته‌اند. این نشان می‌دهد زبان فارسی زبان ملی بوده است. بچه‌هایی که مکتب می‌رفتند با گلستان سعدی شروع می‌کردند.

امروز تلاش‌ها برای محدود کردن گستره‌ی جغرافیایی زبان فارسی به داخل هم کشیده شده. عرض کردم زبان فارسی یک بحث ژئوپولتیک پیچیده است که اگر از خارج مرزها جلوی آن را نگیریم در داخل هم با مشکل مواجه خواهیم شد.

برای ایستادن مقابل قدرت‌های بزرگ هویت می‌خواهیم | زبان فارسی اصل هویت ماست

انصاف نیوز: کشور ازبکستان هم جزو حوزه‌ی تمدنی زبان فارسی محسوب می‌شود؟ بین کشورهای مثال شما نبود.

بله. همه‌ی این کشورها درِشان زبان فارسی به عنوان یک امر فرهنگی، سیاسی، فلسفی و کتابی وجود داشته است. در ازبکستان هم شهرهایی که سابقه‌ی تاریخی ایرانی دارند این امر دیده می‌شود.

تجربه‌ی شخصی من در کشور امارات هم چنین بوده. در این کشور همه‌ی آن‌هایی که سنشان بالای 45 یا 50 سال بود زبان فارسی را به خوبی می‌دانستند. اما آن‌ها که جوان‌تر بودند زبان فارسی را نمی‌دانستند.

زبان فارسی به مرور حوزه‌ی نفوذ خود را از دست داده است و این امر بدتر هم می‌شود. این فقط یک زبان نیست که بگوییم از بین می‌رود و زبان دیگری جایگزینش می‌شود. تبعات سیاسی، امنیتی و اقتصادی خواهد داشت. امری‌ست که هویت ما را از ما خواهد گرفت. یعنی آنچه برای ایستادن در مقابل قدرت‌های بزرگ به آن نیاز داریم.

تفکر ایرانشهری نسبتی با استعمار ندارد

نکته‌ای را اضاف کنم آن هم این است که وقتی از تفکر ایرانی یا ایرانشهری حرف می‌زنیم عده‌ای تصور می‌کنند ما می‌خواهیم کشورهای دیگر را که امروز کشورهای مستقلی هم هستند زیر سیطره‌ی ایران بیاوریم. مثلا وقتی در باکو می‌گوییم فرهنگ ایرانشهری می‌گویند این‌ها می‌خواهند جمهوری باکو را به مستعمره‌ی ایران تبدیل کنند. اصلا اینطور نیست.

ایرانشهر یک گستره‌ی جغرافیایی بزرگ بوده و ایران هم بخشی از آن. اینطور نیست که ما بگوییم آن‌ها وابسته به ما و درجه دو هستند. نه. همه‌ی ما جزئی از این جغرافیا هستیم. همانقدر که ما ایرانی هستیم آن‌ها هم ایرانی هستند.

این اشتباه را باید تصحیح کنیم. وقتی می‌گوییم ایرانشهری به معنی یک مفهوم استکباری یا به قول چپ‌ها امپریالیستی نیست. این فقط یک امر فرهنگی‌ست. همه‌ی ما به یک اندازه در آن نقش داشته‌ایم. اگر می‌خواهیم حوزه‌ی تمدنی ایران را تشکیل دهیم همه‌ی ما نقش یکسان خواهیم داشت.

البته خب در بعضی مناطق زبان ضعیف شده یا از بین رفته است. نیاز است که در این مناطق تلاش مضاعفی صورت بگیرد. ولی به هر حال سهم همه‌ی ما مشترک است.

تفکر ایرانشهری فاشیستی و ضد توسعه نیست | می‌تواند هویت اقتصادی بسازد

انصاف نیوز: میان بعضی فعالان اقتصادی نقل قولی هست که می‌گویند این تفکر ایرانشهری به ضرر گردش اقتصادی آزاد و توسعه است. استدلال این افراد چیست؟ و چرا؟

بله. عده‌ای چنین تحلیل دارند چون فکر می‌کنند تفکر ایرانشهری فاشیستی و ضد توسعه است. یا باعث جنگ می‌شود. از این قسم حرف‌های نادرست بسیار گفته شده. دلیل اصلی‌اش این است که این افراد اصلا تفکر ایرانشهری و نظریه آن را نمی‌شناسند.

این را من شخصا تجربه کردم. به یکی از این گروه منتقدین گفتم که تلقی‌تان از نظریه ایرانشهری چیست؟ اصلا پاسخی نداشت! اتفاقا نظریه ایرانشهری دقیقا نظریه تجدد و توسعه است. این نظریه می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را در حوزه‌ی فرهنگی و اجتماعی ما را حل کند. حتی در حوزه‌ی اقتصادی روابط بازرگانی و تجاری‌مان را دست کم در حوزه‌ی تمدنی باز کند.

اساسا هویت اقتصادی خودش باعث مبادله‌ی اقتصادی آسان‌تر می‌شود. شما وقتی کالایی می‌خواهی بخری به شما می‌گویند این ژاپنی‌ست و مارک سونی دارد بخاطر اینکه به فرهنگ و خلاقیت ژاپنی اعتماد دارید برای خرید ترغیب می‌شوید. هویت اقتصادی یکی از مهم ترین رمزهای توسعه اقتصادی و توسعه مبادلات است.

اگر ما بتوانیم فرهنگ ایرانی را به اقتصاد تبدیل کنیم و نظریه ایرانشهری را به اقتصاد تعمیم بدهیم قطعا مبادلات اقتصادی ما با دنیا بهتر خواهد شد.

این ادعای ضدتوسعه بودن نظریه ایرانشهری هم مانند همان است که عده‌ای می‌گویند نظریه ایرانشهری باعث می‌شود زبان‌های محلی از بین برود. اصلا چنین چیزی نیست.

این نظریه به روابط اقتصادی و صلح آمیز باکشورهای جهان هیچ آسیبی نمی‌رساند. بلکه می‌تواند بخاطر هویت بخشی روابط ما را بهتر و شکوفاتر کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌در‌داخل‌ایران‌کسی‌دشمن‌زبان
    فارسی‌نیست‌همه‌زبانها‌آفریده
    خداوند‌هستند‌نعمت‌الهی‌هستند
    برای‌درک‌وتبین‌مفاهیم‌هرکدام‌زیبایی
    وخصوصیات‌خاص‌خودرا‌دارد‌‌
    خداوند‌درقرآن‌میفرماید‌انسانها
    را‌دراقوام‌رنگها‌وزبانهای‌مختلف‌
    آفریدم‌….زبان‌فارسی‌چون‌زبان‌
    درباری‌‌وحکومتی‌بود‌به‌همین‌دلیل
    اسناد‌و‌مدارک‌‌دربرخی‌مناطق‌وکشور
    های‌پیرامون‌به‌این‌زبان‌نوشته
    شده‌اینکه‌یک‌کتاب‌ادبیات‌وزبان‌
    اقوام‌‌وفلکولور‌مناطق‌درسطوح‌
    تحصیلی‌تدریس‌شود‌آسیبی‌به‌
    زبان‌فارسی‌نمیزندواتفاقا‌باعث
    همدلی‌ودوستی‌بیشتر‌ساکنین
    ایرانشهر‌‌وعدالت‌شهرمیگردد
    ‌زبان‌که‌مکتب‌وعقیده‌نیست‌‌این
    اسلام‌هست‌که‌بنیانهای‌صحیح
    عدالت‌را‌تبین‌کرده‌است‌درعالم‌واقع
    مکتب‌مردمان‌منطقه‌خاورمیانه‌و
    پیرامون‌آن‌اسلام‌است‌برادری‌
    اسلامی‌وتقویت‌آن‌باتکیه‌بر‌واقعیات
    سبب‌رندگی‌سعادتمند‌برای‌مردمان
    میشود‌وتخیلات‌خیالی‌‌روی‌کاغذ‌
    میماند‌و‌توهم‌‌وروشنفکرنمایان‌
    ورشکسته‌است‌.کسی‌که‌بقای‌زبانی
    را‌درنابودی‌وحذف‌زبانها‌وفرهنگهای
    دیگر‌ببیندبیگمان‌درعصر‌منتهی‌به
    ظهور‌سرباز‌گیری‌ویارگیری‌قلیل‌و
    اندکی‌خواهد‌یافت‌و‌درحاشیه
    خواهد‌ماند

    135
    57
    1. یه سر به کتاب‌های قانون و قوه قضائیه بزنید متوجه میشید زبان این کتاب‌ها بیشتر از آنکه پارسی باشد ؛ عربی است .

      57
      4
    2. به عنوان یک فارس زبان با نظر شما کاملا موافقم همه فرهنگ ها را بایست حفظ کرد و ارتقا داد ، اگر می‌خواهیم جهانی شویم ابتدا در درون مرزها می بایست مولفه های برابری جنسی ، مذهبی و قومی را پیاده کرد

      43
      7
    3. سلام
      هر زبانی شایستگی احترام گذاشتن دارد، لطفاً به زبان اقوام توهین نکنید، ایران متشکل از ترک و عرب، لر، بلوچ و فارس و… هست
      ما فارس زبان نیستیم ولی به اندازه زبان مادریمان فارسی را دوست داریم

      56
      21
    4. پارسی را با زبان های محلی جنگ نیست

      هیچ دریایی نورزد دشمنی با جویبار ..

      زنده باد ایران و ملت بزرگ ایرانم
      یاشاسین ایران ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز

      41
      57
      1. از اینکه یه یاشاسین یاد میگیرید و با ترکی دشمنی میکنید و در اخر یه یاشاسین میگید که مثلا من خودم ترکم احساس زرنگی میکنید؟ نه شما زرنگ نیستید ترکی هم جویبار نیست ترکی اقیانوسس است اگر فارسی دریا باشد حوزه فرهنگی و زیانی ترکی اژ از چین تا قلب اروپا گستردگی دازند متکلمان زبان ترکی چنیدن برابز فارسی است و کشورهای ترم زبان توسعه یافته تر ار فارسی هستند همینطور عربی 23 کضور عرب زیان در دنیاست و چند صد ملیون عربی گوی بیشتر از فارسی دازد5 این تنگ نظری شماست و اما در مورد ایرانشهر، فرقه ایرانشهری خطرناکتر از نازی های المانی هستند گسترش زبان باید در سیر طبیعی و در رقابت عادلانه باشد نه منابع یک کشور کثیرالزبان رو صرف نابودی زبانهای دیگر کنید تا فارسی گسترش یابد ما در مقابل این زیاده خواهی خواهیم ایستاد و نویسنده از لفط جمهوری باکو استفاده کرد که در حوابش بگم کسی که هنوز اسم رسمی یک کشور را تمیداند چطور در یک روزنامه استخدام شده و اگر روزنامه تایید کننده این رفتار است روزنامه هم فاشیستی و ریسیستی است و در جواب ما از خلیج عربی استفاده میکنیم تا به شما یاد اوری کنیم هرچه کنی بخود کنی

        49
        14
      1. زبان فارسی بزرگترین ستون خیمه ایرانیت ما است باید مواظبش باشیم دشمن ستون بزرگ را هدف گرفته است

        18
        32
    1. دوست عزیز ما از نظر تاریخی و جغرافیایی منطقه ای به اسم آذربایجان در شمال رود ارس نداریم اونجایی که اسمش رو به دروغ جمهوری آذربایجان گذاشتند منطقه آران و شروان ایران بوده پس جمهوری آران باید گفت نه جمهوری آذربایجان

      32
      79
  2. تفکر ایرانشهری والاترین تفکر برای هر ایرانی است و این تفکر برخواسته از خطه ایران پرست آذربایجان هست.

    93
    210
  3. سلام و روز بخیر جناب آقای رنجبر با اینکه ترک زبان و تبریزی هستند ظاهرا کینه عجیبی به زبان ترکی و جمهوری آذربایجان دارند به طوری که در صحبت هایشان بارها از کلمه باکو و جمهوری باکو به جای آذربایجان و جمهوری آذربایجان استفاده می کنند بدیهی است چنین تئوریسن های کینه توزی نمی توانند برای کشوری که از قومیت های مختلف تشکیل شده طرح فرهنگی صحیحی ارائه دهند.

    36
    14
    1. میتوانید حوزه تمدنی آوران را بصورت سند معتبر نام ببرید از شما بیاموزیم ؟ به غیر از کتاب شاهنامه فردوسی آیا جای دیگری از توران شنیده بودید ؟ چرا حرف و سخن بی اعتبار بی سند و مدرک می زنید ؟

      40
      34
      1. چرا این خبرنگار و این دانشمند محترم درباره صحبت از استعمار زبان انگلیسی که بسیار اشاعه پیدا کرده لال هستند؟ فعلاً بزرگترین تهدید استفاده بیش از حد از لغات انگلیسی بین ملت خودمون به خصوص جوانان هست که به سرعت توسط روشنفکران،رسانه ها و سلبریتیهای جیره خور و بی دانش اشاعه پیدا کرده است.

        30
        4
    2. حالا خوب شد فردوسی ما بود تا بخش غیر ایرانی رو با نام توران معرفی کنه تا به امثال الهام دماغ-اف و اردوغان بهانه برای تاریخ بافی و هویت سازی بده…

      34
      73
      1. فردوسی متعلق به شما نبود فردوسی متعلق به افغانستان بود و تماما اسامی شهرهای افغانی رو در شاهنامه میاره و حتی یه دونه از مناطق ایران اسم نمیبره ، تاریخ ایرانشهری ها تماما مصادره تاریخ افغان ها و ترک هاست

        76
        30
        1. جناب شهروند بی سواد. افغانستان هم قسمتی از ایران بود که تازه ۲۰۰ سال و از زمان شاهان بی کفایت قاجار از ایران جدا شد.

          27
          48
          1. شیراز ، یزد ، اصفهان ،تهران و… مگه مال ایران نبود چرا فردوسی نامی از آنها در شاهنامه نبرده فقط شهرهای افغانستان مال ایران بود

            49
            15
        2. جناب شهروند اراجیف هم حدی دارد. فردوسی زاده‌ی روستای پاژ در طوس هست که هنوز خانه‌اش برجاست و ثبت یونسکو شده. در شاهنامه فردوسی بیش از ۷۰۰ بار واژه ایران و ۳۴ بار مشتقات واژه‌ی ایران بکار برده شده ولی حتی یک بار هم واژه‌ی افغان نیامده. در شاهنامه بارها نام مازندران و آذربایجان و زابل و… برده شده.پایتخت منوچهر و فریدون و گشتاسب و طهماسب و … همه در ایران ذکرشده. آخه کم اراجیف ببافید‌. با این توهمات کیلویی‌تون مضحکه تمام دنیا شدید،یارو استاد دانشگاه ترکیه میگفت سرخپوستان‌ آمریکا ترک بودن! انقدر اراجیف درباره تاریخ گفتید در تمام اروپا تا نام تُرک میاری همه ریشخند میکنند‌ خود شما از ادعاهات مشخصه هنوز از سه کیلومتری شاهنامه هم رد نشدی بعد اظهار فضل میکنی. هر اراجیفی در مجازی به خوردتون‌ میدن بازگو نکنید.

          25
          34
          1. شاهنامه در استان غزنی افغانستان و در دربار سلطان محمود غزنوی نوشته شده….

            21
            8
    3. شماها تمام دنیایتان را از فرهنگ غنی ایرانشهر سرقت کرده‌اید. همین نام امپراتوری خیالیتان‌ را هم از ادبیات ایرانشهری و شاهنامه فردوسی برداشتید.
      ستاره و ماه درون پرچمهایتان هم نماد ساسانیان بوده که روی همه‌ی سکه‌ها و نقش‌های پادشاهان ساسانی هست.
      پایتخت فرهنگی جهان ترک!!! شهر مَرو است که از پیشاتاریخ تا آخرین روز حیاتش مرکز خراسانِ ایرانشهر و مرکز فرهنگ و تمدن پارسی در خراسان بود.
      شاعر ملّی تان نظامی هست که طبق اسنادی که یونسکو پذیرفته و میتونی بری ببینی در سایت یونسکو محل تولدش روستای طاد در تفرش استان مرکزی هست و در منظومه لیلی‌ومجنون خودش را دهقان‌ فصیح پارسی‌زاد نامیده و در کل دیوانش‌ حتی یک مصراع ترکی نداره

      25
      52
      1. دولت ترکان که بلندی گرفت…مملکت از داد پسندی گرفت…چونکه تو بیدادگری پروری…ترک نه ای هندوی غارتگری

  4. این نویسنده چقدر کینه دارد به فرهنگ و زبان اقوام ایرانی
    اگر شمشیر بدستش دهند احتمالآ چهار پنجم ملت را قتل عام می‌کند.
    خدایا از دست این نژاد پرستان نجات‌مان دهد

    239
    77
    1. همون طور که جناب درخشیلر گفتند، شما از دسته ای هستید که اصلا مفهوم ایرانشهر رو نمیشناسید و برداشت نژادپرستانه ای ازین تفکر دارید. فکر میکنید قراره هر کسی که فارسی حرف نمیزنه رو نابود کنند!
      شما دارید تیشه به ریشه خودتون و ایران میزنید و در جهت اهداف روسیه برای نابودی و تجزیه ایران به تعدادی کشور کوچکتر عمل میکنید چون در منطقه پس از روسیه ایران بزرگترین کشور هست. همون طور که انگلستان پس از استقلال هند آنجا رو با بحث های قومیتی و دینی تجزیه کرد، روسیه هم برای ایران همین تصمیم رو داره

      21
      31
  5. زنده باد تمام زبانهای دنیا که توسط خداوند مهربان برای ارتباط بین ما آدم ها خلق شده و در ضمن لعنت بر پان فارس ها که نژاد پرستند و همه را فارس میدانند ما که در ایران عزیز زندگی میکنیم و پدر در پدر ترک آذربایجان قهرمان هستیم

    45
    11
  6. درود بر شما دکتر عزیز،
    اون نقشه که میفرمایید بخشی از استانها رو جدا از ایران عزیز مشخص کردن، اون کار ایرانی اصیل نیست، کار پانترک متوهم هست که به عمد برای در مقابل هم قرار دادن ایرانیها انجام شده.

    13
    41
  7. ایرانشهری یک تفکر نژادپراستانه هست که هویت ملی ایران رو تهدید میکنه، ما باید از هر تفکری که کیان کشورمون رو هدف قرار بده خودداری کنیم زیرا در صورت پافشاری بر این امر هویت اقلیت های ایرانی در معرض خطر قرار میگیره و به صورت سیستماتیک در این امر تحقیر قومیتی برای بقیه هست. حتی مظاهر این امر از صحبتهای این اقا مشخص هست. کشوری که به صورت رسمی به رسمیت شناخته شده رو میگه جمهوری باکو. ببخشین میشه بفرمایید کشور جمهوری باکو کجای نقشه قرار داره؟

    48
    14
  8. همین متن آشکارا نشان میدهد که تفکر ایرانشهری چیزی بجز یک مشت تعصبات کور ناسیونالیستی و فاشیسم زبانی و نژادی نیست . تو همین متن نام کشوری رو که عضو سازمان ملل بوده و تمام کشورهای دنیا بنام آذربایجان میشناسند را به اسم دیگری می‌آورید و بعد انتظار دارید خلیج رو همه بنام فارس بشناسند!!؟؟

    50
    14
  9. ورا رود یعنی چه ؟ ماوراء النهر که خیلی بهتر است . دوران نژاد پرستی و خود برتر بینی گذشته . آنهایی که واقعیت موجود را رها کرده دنیا را از دید رویا های خود می‌بینند همیشه در رنج و عذاب خواهند بود . اگر حوزه تمدنی میخواهیم چرا خود را محدود به قسمت کوچک کنیم . حوزه تمدنی اسلام خیلی هم عالیست .

    41
    15
  10. ((این نظریه به روابط اقتصادی و صلح آمیز باکشورهای جهان هیچ آسیبی نمی‌رساند))

    وقتی ایرانشهری ها و یا به عبارت صحیح تر پان فارس ها از روی دشمنی به راحتی اسم کشوری ( آذربایجان) رو جعل می کنند که در سازمان ملل دارای پرچم و صاحب رای می باشد و از عبارت جمهوری باکو استفاده می کنند این نظریه صلح آمیز نبوده و بر پایه نژادپرستی کور و ضد انسانی بنا شده است.تبلیغ چنین تفکری بایستی پیگرد قانونی داشته باشه تا عبرتی باشه برای تمامی نژادپرستان.

    54
    13
  11. باز همان علم کردن پیراهن عثمان، کلا نژاد پرستی و سرکوب زبان تورکی و هویت تورکان ، همه این اقدامات شوم و افکار فاشیستی شما باعث شده خیلیا به اصل و هویت و ملیت تورکی خود برگردند، تاریخ گواه است تورکان آذربایجان همانطور که پاسدار زبان فارسی بوده اند خط قرمزشان هویت شان است.

    77
    23
  12. بعنوان یک ایرانی از خطه آذرآبادگان عزیز خدمت همه ایران گرایان ، ایران پرستان عرض میکنم : زبان فارسی زبان ملی و هویتی همه ما ایرانیان از جای جای این سرزمین بزرگ و کهن بوده و هست و خواهد بود ، زبان های محلی ، لهجه ها و گویش های مختلف اقوام ایرانی هم زیبا و ارزشمند هستند و هیچ یک در برابر دیگری نیستند بقول شاعر پارسی را با زبان های محلی جنگ نیست هیچ دریایی نورزد دشمنی با جویبار .. ، فارسی زبان ملی هویتی ما است ، فارسی زبان اتحاد و ارتباطی ما ایرانیان با یکدیگر بوده و هست خواهد بود ، زنده باد ایران بزرگ زنده باد ملت بزرگ ایرانم از تمامی شهرها و استان ها از تمامی اقوام ایرانم کرد و لر و آذری ، ترک و ترکمن ، بلوچ و سیستانی ، خراسانی و گیلک و مازنی … شمالی و جنوبی ایرانم ، یاشاسین ایران ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز

    38
    60
    1. درودبرشما‌مرد‌غیور‌وانسان‌فرهیخته‌.
      اگرماتاریخ‌وفرهنگ‌گذشته‌رام‌الله.
      کنیم‌…وآگاهی‌داشته‌باشیم‌.به‌
      هیچ‌دلیلی‌به‌هموطن‌خود‌فخرنخواهیم‌
      فروخت‌.شخصی‌مثل‌شما‌آینده‌نگر‌ودور
      اندیش‌باعث‌فخرایران‌هستید‌.خواشم‌
      ازهموطنان‌عزیزاین‌است‌که‌به‌قوم‌گرایی‌
      دامن‌نزنیم‌.مایک‌خانواده‌بزرگ‌به‌اسم‌
      مادرمان‌ایرانیم‌…پس‌این‌خانواده‌را‌
      حفظکنیم‌.تاازهم‌نپاشد‌.گرگها‌درکمین‌
      هستند‌.هیچیک‌ازهمسایه‌های‌ما‌
      دوست‌واقعی‌مانیستند‌.واگر‌روزی‌
      همانند‌سال‌۵۹‌مارادرضعف‌ببینند‌
      به‌مایورش‌خواهند‌برد‌.تاتکه‌ای‌از
      پاره‌تن‌مام‌میهن‌را‌جداکنند‌.روسیه‌
      خیلی‌توکشورمان‌نفوذکرده‌.وماهم‌
      خیلی‌بایدحواسمان‌باشد‌.که‌اتحاد‌
      خودمان‌راحفظ‌کنیم‌.همدیگررا
      دوست‌داشته‌باشیم‌.می‌گویند‌.
      زبان‌خویشی‌می‌آورد‌.ولی‌همدلی‌
      ازهمزبانی‌بهتر‌است‌.بیایییم‌هم‌
      دل‌باشیم‌…کمتربه‌همدیگر‌توهین‌
      کنیم‌…بنزین‌روآتش‌دشمن‌نریزیم‌
      .چون‌ممکنه‌خودمان‌راهم‌بسوزاند‌.
      درود‌برهمه‌اقوام‌ایرانی‌…مرگ‌و
      نفرین‌برتفرقه‌انگیزان‌نادان‌وکودن‌.
      همه‌درپناه‌خداباشید…

      11
      26
  13. همه زبان ها خوب و محترم هستند .باید حفظ شوند اما زبان فارسی حلقه اتصال اقوام ایرانی است و رمز اتحاد ایران بزرگ است

    33
    41
  14. افول زبان فارسی از زمانی شروع شد که پدیده ایرانشهری رضاخانی به حکومت رسید و قدرت سیاستگذاری و اجرایی پیدا کرد و کمر همت به حذف بقیه زبانهای جغرافیای ایران زمین نمود. و گرنه طی صدها سال ساکنین این جغرافیا از ته دل به زبان های موجود این جغرافیا احترام می گذاشتند و اعتقاد داشتند. البته این سیاست بومی نبود. وارداتی از فرانسه بود. در ایران و ترکیه و کشورهای عربی هم زمان اجرا شد. تعدادی از نخبگان این کشورها به فرانسه اعزام شدند و دوره های ملی گرایی افراطی را گذرانده و جهت پیاده سازی ایده ها به مملکت خود باز گشتند. مثل جواد و …بعدا این نوچه ها هم پیدا شد.

    50
    25
  15. نابود باد تمام نژاد پرستان عالم علی الخصوص ویران شهریان بسیار مریض که تمام عوالم در نظر ایشان ایران بوده از اوایل خلقت و تا آخرین سیاره و ستاره عجب مردم ساده لوح و متکبر که هیچ کس جز خود را نمی‌بینند البته که فقط جلوی پای خود می توانند ببینند.

    70
    28
  16. اگر ایران قوی باشد ، زبانش را از دست نمی دهد ، نمونش اینکه هر موقع با ترکیه یا آذربایجان جلسه یا دیدار دارند ، مسئولان ایرانی ترکی با آنها حرف می زنند که این موضع ضعف ایران را نشان می دهد

    38
    22
  17. همین که فرقه ایرانشهری با اسم آذربایجان مشکل ندارد و از اسم غیر قانونی استفاده می کنند.و تاریخ ، هویت ، زبان و فرهنگ ما تورک ها را تحریف و تخریب و جعل می کنند و جلو تدریس زبان تورکی ما در مدارس را می گیرند فاشیست و نژادپرست هستند.
    محور فعالیت فاشیستی فرقه ایرانشهری در سه محور تورک ستیزی، عرب ستیزی و اسلام ستیزی است و این یعنی دشمنی با ایران و ایرانیت واقعی
    در ضمن پارسی قرن ها پیش منقرض شده و این زبان دری افغانی ست.

    74
    28
  18. محور فعالیت فاشیستی فرقه ایرانشهری در سه محور تورک ستیزی، عرب ستیزی و اسلام ستیزی است و این یعنی دشمنی با ایران و ایرانیت واقعی
    در ضمن پارسی قرن ها پیش منقرض شده و این زبان دری افغانی ست.

    57
    29
  19. لهجه فارسی ساخته پادشاهان ترک به عنوان زبان مشترک برای اقوام تحت سلطه از عراق تا هندوستان بود که ناتمام ماند و در آینده نه چندان دور نابود خواهد شد

    61
    27
    1. پادشاهان ایران اصلا ترک نبودن کسی که در دربار زبان فارسی حرف میزده ترک نیس اینا جعلیات تاریخه که انگلیسیها برای استعمار ترکهای اسیای میانه بر ایران ساختن پادشاهی اگه ترک باشه سعی میکنه زبان خودشو جا بندازه پس مشخصا اینها ترک نبودن

      17
      35
  20. چقدر کینه و نفرت نسبت به سایر ملل و اقوام
    ایرانشهری ها گماشته و دست نشانده انگلیس هستند و دارن کشور را با این تفکرات هیتلری به فنا میدن،چقدر متوهم هم هستن

    58
    19
  21. جالبه اسم کشور آذربایجان را جمهوری باکو مینویسه و ادعا هم داره با کسی دشمنی نداره !! اول از همه فرهنگ خودتون رو درست کنید بخدا زبان و گویشوران بی فرهنگ یک زبان با زور پیشرفت نمیکنند که بر عکس ذوب میشنو اسقاط میشوند

    65
    22
  22. چرا یک کلمه از سمرقند و بخارا که فقط دوشهر نیستند بلکه دو ناحیه ب بزرگند از دوشهربزرگ وتاریخی سمرقند و بخارا و بسی شهرهای کوچک. تشکیل شده. کاری به دیدگاه ها و اندیشه های شما ندارم ولی سخت است بپذیریم که کسی چنان از ایران فرهنگی و ایرانشهر و…بگوید و سمرقند وبخارای به این مهمی و تاریخی و… را از قلم بیاندازد

    19
    5
  23. اول اینکه زبان فارسی زبان درباری بوده و دلیل اینکه اسنادی به این زبان وجود داره همینه نه چیز دیگه ای
    مساله ی دومی که در این هجو به چشم میاد دشمنی این جماعت با تورک و آزربایجانه
    چطور اونا پاکستانو هندوستانو ارمنستانو ووو هستن ولی آزربایجان میشه باکو
    یعنی عقده تا این حد؟؟
    به وضوح میشه دشمنی این نویسنده با تورکهای آزربایجانو فهمید.زبان شمارو ما ساختیم بعد شما میخوایین خود مارو انکار کنین؟ در حدی نیستین که اینکارو بکنین شمارو ما بوجود آوردیم خودمونم نابودتون میکنیم

    58
    25
  24. بی انصاف نیوز
    زورتان میاید اسم یک کشور مستقل درست ادا کنید منظورم کشور عزیز و محترم کشور آزربایجان مبیاشد ثانیا ایرانشهری یک تفکر خطرناک میباشد تیشه بر ریشه کشور میزند
    موجب افتراق شده است .
    ایرانشهری ها قبله گاه شان تخت جمشید ساخته دیوید آستروناخ بوده و پیامبرشان شخص قاتل کوروش خاخامنشی است و….

    57
    27
    1. حتی در زبان عربی هم آذربایجان با ذ نوشته میشه و میشده و شما جاعلان از املای مجعول استفاده می‌کنید

      15
      15
  25. امان از این تفکرات مسموم فاشیستی و نژاد پرستانه که به عنوان ایران پرستی و میهن دوستی به خورد ملت داده میشه واقعا باید کسی که چنین مقاله ای رو نوشته به عنوان تجزیه طلب و دشمن اصلی ایران به مراجع قضایی کشور معرفی بشه

    52
    18
  26. دوست من بنده آذربایجانی (البته آذربایجان ایران) هستم و زبان خودم هم با افتخار تورکی هست، ولی خودم را موظف می دانم به سایر زبانها مخصوصن زبان و گویش های داخل ایران احترام قائل بشوم چونکه خواستگاه تفکر و اندیشه های هر قومی از زبان آن قوم و ملت نشات می گیرد. در مورد افکار شوینیستی و ایرانشهری و… حرفی ندارم چون قرار است رو به جلو نگاه کنیم نه به افکار پوسیده… ای کاش دوستانی که دو کشور افغانستان و تاجیکستان را مثال می زنند سری به اینها بزنند. طالبها که مسلط به افغانستان شدندزبان دری را منسوخ کرده و از زبان پشتو استفاده می کنند در تاجیکستان کم جمعیت هم بیشتر مردم مخصوصن قشر تحصیل کرده آنقدر که روسی حرف می زنند و می نویسند به فارسی که با الفبای سریلیک می باشند رغبت ندارند. اما فارغ از تمام اینها زبان هر قومی برای خودش محترم است و نباید بر دیگران تحمیل شود. البته بنده به تورکمنی و قشقابی و فارس و کرد و مازنی و گیلکی و بلوچی و… احترام قایل هستم.

    51
    16
  27. زبان فارسی واقعا زبانی است نه زبان مذهبی .نه زبان علمی و نه زبان ملی..کلا کلیه زبانها که حرفی برای گفتن ندارند در زبانهای ضروری حل میشوند.اگر به طرف مذهب برویم عربی جایگزین ان میشود .واگر به طرف جهانی شدن و ساختن جامعه علمی برویم در انگلیسی حل میشویم.کسی که انگلیسی نداند واقعا بیسواد کور است.اگر زبان فارسی زمانی وجه ادبی وشعری پیدا کرده درسایه زبان عربی بوده.به طوریکه قبل ازاسلام نه کتاب ادبی ونه کتاب علمی داشتیم.اریا پروری هم ساخته رضاشاه برای هویت بخشی به خودش بود.البته در صورت تاختن زبان فارسی در ایران به زبانهای برتر ازخود مانند عربی یا ترکی جز حذف زبان ملی عایدی برای کشور ندارد.پس بهتر است به فکر همزیستی زبانها باشیم .تفکر تک زبانی فاشیستی است.

    41
    19
  28. در اینکه ما باید سعی در گسترش و بالندگی زبان فارسی بکنیم شکی نیست ولی اگر این را در تقابل با زبان‌های دیگر قرار بدهیم نتیجۀ عکس خواهد داد. اگر حرف جناب درخشیلر فقط دربارۀ زبان فارسی بود میشد تایید کرد ولی زیرپوستی در ستیزه با زبان‌های دیگر بالاخص‌ ترکی، زبان مادری خود ایشان، است.

    29
    14
  29. تفکر نژادپرستانه‌ای که حتی اسم جمهوری آذربایجان رو به جمهوری باکو جعل میکنه باید هم روزبه‌روز کوچک شود و محو و نابود گردد.

    48
    20
  30. ایرانشهری فرزند نامشروع استعمار انگلستان و یهود در منطقه برای ایجاد اختلاف بین اقوام ایرانی و در کل جهان اسلام میباشد.

    43
    17
  31. با سرکوب و به حاشیه راندن زبان و گویش های ملل و اقوام تشکیل دهنده که پاسدار زبان و سرحدات ایران بوده اند این عقاید و مکتب به اصطلاح ایرانشهری نتیجه‌ای جز نفاق و دشمنی نخواهد داشت.

    37
    14
    1. در هیچ کشوری بیشتر از یک ملت زندگی نمیکنه و هر کس از کلمه ملل استفاده میکنه قطعا تجزیه‌طلب هست

      12
      25
  32. تا زمانیکه زبان فارسی و شاعران و دانشمندانی که به این زبان نوشته اند و نوروز رو از خودتون بدونید و نگاه انحصاری و بالا به پایین دارید حکومت‌ها و ملت های منطقه علاقه ای به شما و زبانی که نشانه تسلط شماست رو نمی خواهند باید به زبان‌های دیگر احترام گذاشت دری و تاجیکی و آذری و پشتو و لری و کردی و عربی و تاتی و گیلکی وزبان فارسی نباید متعلق به ایران باشد تا تعصبی در نگیرد و مثل نوروز همه آن را متعلق به خودشان بدانند در این صورت گسترش می یابد

    17
    11
  33. مواقعیت این است که در درون کشور جدایی‌طلبان، قومیت‌پرستی را بهانه‌ای برای ضربه‌ زدن به ارکان فرهنگی کشور و در راس آن زبان فارسی نموده‌‌اند و متاسفانه مسئولین عزیز کشورمان به جای نگرانی برای ایران و ایرانی راستین همه‌ی هم غمشان بیرون از مرزهای کشور شده..

    24
    19
  34. چه استدلال ها غلط.
    مادر بزرگ که چه عرض کنم. مادر من در تبریز با اینکه ۲۴ تلویزیون فارسی شما را نگاه میکند ولی بخدا یه جمله به فارسی نمی تونه بگه. ما ترکیم زبانمان ترکی.

    44
    18
  35. جماعت متوهم این معنیش کشور گشایی نیست پس چی هست . ؟!!! ایران فقط برای شما پارس‌ها نیست که ادعای کشورهای دیگه رو هم دارید . جناب متوهم . به اندازه کافی مردم رو متوهم ایرانشهری و زبان پارسی و ایران باستان کردید بسه دیگه نژاد پرست ترین قوم شما پارس‌ها هستید لعنت به هر چی نژادپرست و فاشیسمه

    27
    14
    1. طبق همین شناخت بود که جناب طباطبائی تبریزی فرمودند پان‌ترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری ! پانترک جان ما در ایران فارس نداریم فارسی زبان ملی ما ایرانیان هست همه ما وابسته این زبان هستیم

      17
      24
      1. هزار سال تورکان صاحبان این کشور بودند و در حفظ و اشاعه زبان فارسی کوشیدند ولی با تفکر رضا پالانی و تفکر ویرانشهری و ستیز علنی با زبان و هویت و فرهنگ 40 میلیون تورک مسلمان ، تا پنجاه سال آینده در ایران و افغانستان و تاجیکستان گویشوری وجود نخواهد داشت و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین

        6
        4
  36. از زمانی که دشمنی باتورکها شروع شد زبان فارسی وحتی تلویزیون ایرانی را تو خونه ما ممنوع شده والان بچه ها م تورمی استانبولی و آذربایجانی را بهتر از فارسی میفهمند وهمه ی اینها بخاطر دشمنی با زبان تورکهاست

    31
    14
  37. زبان مادری وبومی و محلی مردم خطه ی آذربایجان زبان «آذری» که یکی از شاخه های «پارسی پهلوی» هست؛بوده .یکی از بازمانده های زبان آذری ؛زبان «تاتی»و«تالشی»هست که هنوز از زبانهای زنده ی آذربایجان هست.کسانی که واقعا دغدغه ی زبان مادری در آذربایجان را دارند؛باید مانع ازبین رفتن زبان تاتی و تالشی و جایگزینی زبان وارداتی ترکی با این دوزبان بشوند.

    18
    24
  38. این ادعا که زبان مادری مردم آذربایجان ترکیست .یک لطیفه و شوخی بیشتر نیست.مثل این میماند که امروز کشورهای پرتغالی زبان آفریقایی ادعا کنند که زبان مادریشان پرتغالیست.

    17
    28
    1. کجا بودی داداش ، سالهاست منتظر بودیم تو بیایی با یک تمثیل حسابی قضیه زبان ترکی رو مشخص کنی ، آمدی جانم بقربانت ولی حالا چرا
      من که افتادم زپا ای بیوفا اااااا

      7
      3
  39. نوع حکومت‌ها و سیاستهای زبانی که اونها اعمال می‌کنند قطعا در گسترش ویا نابودی زبانها تاثیر گذار هست.اگر حکومت صفاریان وشخص یعقوب لیث(رادمان پورماهک) در تاریخ ایران ظهور نمی‌کرد وجلو گسترش زبان عربی در ایران را نمی گرفت؛امروز بی سواد ها و تاریخ نخوانده های ایرانی خودشان راعرب و زبان مادریشان را عربی می‌دانستند.باید بدون ترس و رودربایستی گفت که امروز حاکمیت در ایران ؛باید برای جایگزینی زبان ترکی وارداتی ومهاجم در آذربایجان چاره ای اساسی بیندیشه.تا هم مانع طمع ورزی کشورهای ترک زبان همسایه و هم باعث انسجام ملی و برگشتن مردم آذربایجان به اصل و ریشه ی ایرانی و آریایی خودشان بشه.

    16
    22
  40. کینه و عناد و دروغ پردازی های دشمنان و رقبای منطقه ای ایران و تجزیه طلبان نسبت زبان پارسی وسند ملی شاهنامه و توهین به ایران و ایرانی وشاعران و شخصیت های ملی وتاریخی و ادبی و علمی و هنری و سیاسی وپادشاهان و اقوام ایرانی و چند قطبی سازی های کاذب جای تامل بسیار دارد زبان پارسی مسلما مهم ترین عامل و حلقه انحاد اقوام ایرانی است که بطو طبیعی و ر خودجوش و با انتخاب یک ملت کهنسال در طی سالیان متمادی و علیرغم خواسته و اراده اشغالگران و متجاوزان تازی و مغول وترک های ماوراءالنهر و عثمانی و روس و تاتار و ازبک و….بعنوان زبان ملی و رسمی ایران بالیده شده و مورد پذیرش همگانی قرار گرفته و هیچگاه اشغالگران و دشمنان ایران بزور شمشیر واعمال خشونت و کشتارهای دسته جمعی و با وجود نسل کشی های متعدد اعراب و مغول ها و عثمانی ها و روس ها نتوانستند زبان وخط و ادبیات پارسی را ریشه کن نمایند بر خلاف کشورهای عربی و ترکیه که بزور شمشیرو نسل کشی هولناک و چند میلیونی و زبون کشی وملت سازی کاذب انورپاشا و مصطفی کمال وابن سعود و انکار سایر اقوام و اعمال سیاستهای نژادپرستانه زبان و هویت عربی و ترکی را تحمیل کرده و حتی نام کشور را بنام نژادی واحد مصادره به مطلبوب نموده اند وعوامل وابسته به انها بجای شرمساری از جنایات پان ترکان و پان عربها برای ایران و ایرانی نسخه فدرالیسم هم میپیچند ! مسلما از انجایی که آذربایجان همیشه پرجمدار حرکنهای ملی و دفاع از میهن ورکن اصلی پاسداشت زبان پارسی در طول تاریخ بوده و بلافاصله و تنها سی سال پس از درگذشت فردوسی بزرگ ، قطران تبریزی در کمال ازادی و ایرانیت و با تداوم سنت نیاکان خود دیوان خود را بزبان پارسی منتشر نموده وپس از ان شاعران آذربایجانی پارسی گوی بسیاری چون خاقانی شروانی، شمس تبریزی،نظامی گنجوی،همام تبریری ،صاین تبریزی ،عصار تبریزی ،پرغم تبریزی،شریف تبریزی،حیدری تبریزی،میرزا نصرالله بهار،مغربی تبریزی،باقی تبریزی،ایرج میرزا ،پروین اعتصامی، شهریار و……از این خطه زرخیز ظهور نموده اند لذا دشمنان ایران به این تنیجه رسیدند که باید راس ایران یعنی اذربایجان ملی گرا را اماج دسیسه های ضدایرانی خود قرارداده و سر ایران را از تن جدا نمایند روسها وترکیه عثمانی با نام گذاری مناطق جدا شده اران و نخجوان طی پیمان های ننگین گلستان و ترکمن چای بنام جعل شده و دزدیده شده آذربایجان قصد داشتند در اینده دست اندازی به سرزمین اصلی را بکمک عوامل توده ای و تجزیه طلبی چون پیشه وری و غلام یحیی را محقق نمایند اقدام پست و رذیلانه ای که در همان ابتدا بشدت مورد اعتراض دولت وقت ایران و شخصیت های ملی منجمله شیخ محمد خیابانی و ستارخان و تقی زاده نیز قرار گرفت وعلیرغم شکست اقدامات مفتضحانه فرقه دموکرات وخیانت های ه پیشه وری و غلام یحیی ملعون (که همچنان مورد ستایش زمامداران مفسد جمهوری باکو میباشند ) این توطئه های ضد ایرانی با توهین به اقوام و ملت بزرگ ایران و تحریف حقایق تاریخی (منجمله دروغ های منسب به رضاشاه مینی بر رسمیت بخشیدن به زبان پارسی در حالیکه مربوط به دوره مشروطیت است )ادامه دارد که خوشبختانه روز به روز بر میزان اگاهی و هوشیاری مردم ایران و تنفر و انزجار از قومیت گرایی دذروغین و جعلی افزوده میگردد آری مردم ایران هوشیارانه و با تاسی به بزرگان و آزادی خواهان نامی خطه اذربایجان و شهدای مشروطیت هرگز سرزمین اران و نجوان را اذربایجان نخواهند نامید هرچند این امر مورد خوشایند نوکران حلقه بگوش الهام علیف و اردوغان وجماعت نژادپرست پانترکان نباشد زنده باد ایران و اقوام ایران زمین !

    11
    18
  41. تفکر ایرانشهری تفکر وارد شده صهیونیسم و ماسون و عامل ایجاد نفاق در کشور خواهد شد .ایران متعلق به همه اقوام کشور است و خواهد ماند

    26
    9
    1. پان‌ترکیسم یک جریان ساخت صهیونیسم و ساخت استعمار هست ، آبشخور همه تمامی جریانات ایرانستیز خصوصاً پان‌ترکیسم صهیونیستی از اسراییل و صهیونیسم بین المللی است

      8
      15
  42. برادر من زبان ترکی من در آوردیه
    مگه به شما ربطی داره
    ما به چه زبونی داریم حرف میزنیم
    یاشاسین زبان مادریم من ترکم

    23
    5
  43. نظریه ایرانشهر و تفکر ایرانشهری ریشه ای تاریخی داره که برخاسته از روح بلند یک ملت وصدای رسای ملتی بزرگ و تاریخی ست که اخیرا از زبان بزرگ مردی فرهیخته و اندیشمند و وطن‌خواه به نام سید جواد طباطبایی از خطه ی آذربایجان بلند شده .روزگاری پرچم ایران خواهی در دست بزرگانی چون فردوسی توسی و قطران تبریزی بود و امروز هم دردست فرزندان دیگری از همین آب و خاک .قطعا امروز هم به یمن آگاهی تاریخی که در ملت ایران وجود داره هر ایرانی واقعی به ایرانشهری بودن خود افتخار میکنه .

    8
    14
  44. چگونگی پیدایش نازیسم جهانی اینم چگونگی پیدایش شونیزم جهانی
    لامصب بااین تفکرات چطور هنوز وجود خارجی دارید؟!؟!؟!

    12
    5
  45. زبان فارسی بزرگترین ستون خیمه ایرانیت ما است باید مواظبش باشیم دشمن ستون بزرگ را هدف گرفته است

    11
    12
  46. عزیزان آذری شما ترک زبان نبودید و تحت حکومت های ترک زبان زبانتون تغییر کرده. پیش از 800 سال پیش که ترک ها به مناطق غرب آسیا مهاجرت کنند مردم مناطق شمال غرب ایران همه فارس زبون بودند که طی 800 سال اخیر حکومت ترک ها و در ایران و عثمانی تغییر زبان داده اند.

    7
    16
    1. 800 سال مردمان مصر و خاورمیانه زیر سلطه ممالیک تورک و عثمانی بودند چرا مصر و سوریه و فلسطین و عراق و عربستان زبانشان تورکی نشد و از منظر تفکر فاشیستی شما ایرانشهری ها فقط آذربایجانی ها تورک شدند!!!!؟؟ التماس تفکر برای متوهمین

      8
      3
  47. به‌نام‌خداوند‌‌جان‌وخرد‌….افکار
    معروف‌به‌ایرانشهری‌سم‌مهلک
    برای‌ایران‌است‌‌وتراوشات‌ذهنی
    یک‌تعداد‌روشنفکر‌نمایان‌
    عقده‌‌ای‌وخودبزرگ‌بین‌هست‌‌ودر
    ظاهر‌نظریه‌پان‌فارسیزم‌را‌‌تبلیغ
    میکنند‌ولی‌دراصل‌‌مخالف‌‌دین
    وحکومت‌جمهوری‌اسلامی‌میباشند
    وجدایی‌دین‌ازسیاست‌را‌دنبال
    میکنند‌وبرای‌ایران‌حکومتی‌مانند
    رژیم‌پهلوی‌را‌آرزو‌دارند‌‌‌‌ودشمنی‌آنها
    باترکها‌تنها‌ظاهر‌فانتزی‌دارد‌‌‌آنها
    دشمن‌اسلام‌هستند‌وبا‌بابیت‌و
    بهائیت‌واسراییل‌درارتباط‌هستند

    15
    5
  48. من تز دکتری خود را به زبان انگلیسی نوشتم آیا ایران شد حوزه نفوذ انگلیس؟ابن سینا.ملا صدرا ابوریحان بیرونی وبسیاری دیگر آثار خود را به عربی نوشتند آیا اینها عرب بودند؟پس اینکه زمانی نظامی .مولوی .خاقانی به فارسی اثر آفریدند دلیل فارس بودنشان نیست .زبان فارسی که فردوسی در قسمتی از شاهنامه آنرا نه پهلوی بلکه دری می داند فقط زبان تعریف و تملق است .نه بدرد فلسفه.نه حقوق ونه …نمی خورد .حال اگر ترکان به این زبان توجه کردند جای تشکر دارد نه نمکدان شکنی.اینهمه ارزشهای در فرهنگ فارسی همه مدیون تفکرات شعرای ترک است که فرهنگ اجدادیشان سرچشمه گرفته و به فرهنگ فارس تزریق شده .ایران جایی ورشکست شد که عده ای بنام ایرانشهری فارس توهم برداشتشان وجز خود دیگران را ندیدند .تخم جدایی .نفرت.تجزیه را همینها کاشتند که ریشه در شعوبیه و یهودیت و سیاستهای کانالیزه شده غرب دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا